Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sebbe999

Köpa albin 25

Rekommendera Poster

Jag ska hämta min nyinköpta albin delux -74 med en md3b nu i helgen men har några frågor :)

 

Jag köper den av en kompis till min farfar som har haft den sedan den va ny alltså ända ägaren vilket känns bra!

Han har servat och gjort det som ska göras med motorn under alla år, och den har varit sötvattenkyld sedan första sommaren 1975! Och han är en pedant liten gubbe :)

 

Så vad bör jag kontrollera extra noga innan jag lämnar över pengarna?

Hur länge kan man lita på en md3b?

 

kom gärna med lite tips!

 

tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är snart 40 år. Den kan gå 40 år till, den kan ge upp imorgon. Om du vill kunna lite fullt ut på motorn, sätt i en ny :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten föresten!

Det är en fin, enligt många ful, och praktisk båt som jag själv gillar. Min vän har en av liknande årsmod. med sötvattenskyld md3b som bara tutar och går och skänker honom mycket glädje och 30-40 båtnätter per sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och inte ens med en ny motor är man garanterad problemfri tillvaro.

En md3 är nästan outslitlig och med sötvattenkylning (slutet system) håller den ännu längre. Det som kommer att gå sönder först skulle jag tro är avgaskröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för snabba svar!, ja får kika lite extra noga på avgaskröken på lördag!

 

Vad är det mer man byter och kollar efter vare sässong mer än

 

-olja

-oljefilter

-zinkanoder

-bränslefilter

-Kylarvatten

-impeller

 

 

Något annat man bör tänka på? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en trevlig båt.

En viktig sak kör motorn på mineralolja utan några lågfriktionstillsatser, då motor och backslag har gemensam olja och i backslaget vill man inte ha låg friktion.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att Du även skall noga kolla axeltätningen o se till att den är ok, vattenfast fett tryckas in.Kolla även att Du har väl fungerande länspumpar, sitter det gamla i så skulle jag för säkerhets skull byta ut dessa...själv råkat ut för att en gammal inte funkat när den borde gjort det!!! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har en Albin 25 DL från 1975 med MD3B men byter nu motor eftersom RB-backslaget kärvar och är dyrt att reparera. Framväxeln fastnar efter ett tag och måste med rejäl kraft kopplas ur.

Annars är jag helnöjd. Kan rekommendera Albin-25-klubben

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lombardini 1404M 40 hk. Den gamla är 36 hk på papperet. Räknar med tystare och mindre skakig gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt val tror jag, har själv en Lombardini 87-Hästarn sedan 3 säsonger och är mycket nöjd, knappt några vibrationer och betydligt tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för backslag på den jag ska köpa? en md3b från -74, finns det olika eller är rb standard?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har två spakar, gas+växel, tror jag att det alltid är RB på MD3B. Om enspaksreglage är det MS. Jag tror att MS håller bättre men jag vet inte. Det är konorna på RB som slits och inte finns nytillverkade vad jag vet. Det finns firmor som renoverar RB men jag tyckte inte att det var värt mödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenoe hej jag har en Lombardini 48 hk sedan ganska många år tillbaks mycket nöjd med motorn, har utöver vanlig service bara bytt tätningar i impellerpumpen, men det var inte det jag ville, utan jag vill se lite bilder på ditt tak på styrhytten, bilder på gangsterkeppsen luckan och taket innuti. Var en tråd om byte från kapellbiten till hårt tak för en tid sedan och många är intreserade av arbetet och vill ha tipps.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48 hk Lombardini verkar inte finnas att köpa nu. Det är ett glapp mellan deras största FOCS på 40 hk och deras minsta CHD 60 hk. Kul att ni Lombardini-ägare är nöjda!

När det gäller luckan får jag återkomma. Det är en tidigare ägare som gjort detta. Jag har ingen dokumentation men jag återkommer med bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske någon här som vill starta en Albin25 klubb på detta forumet? den offesiella A-25 klubben är ju inte öppen för allmänheten utan är för inbördes beundran, och då missar man kunskapen från alla tusentals ägare genom åren och det är bara den lilla klicken som är med och betalar som kommer till tals.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara en spak på den jag ska köpa!, då är det ett MS backslag alltså!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en Lombardini 1003M på 30HK i min Albin 25. Den satt i när jag köpte båten, förra ägaren bytte 2008.

Vi har inte DL varianten av Albin 25, så 30 Hk räcker gott och väl. Kan tänka mej att man har lite mer nytta fler Hk om man har en DL som ju är lite bredare i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder av luckan. Jag ska montera en solpanel över luckans öppna placering. Solpanelen skall alltså höjas lite jämfört med tredje bilden nedan.

post-10023327-1394237418,3062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tredje bilden. Jag kan ta närbilder om intresse finns.

post-10023327-1394237418,3874_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick erbjudande av en kompis att köpa två st ett år gamla 115ah för 1600kr, får dem plats där man har batterierna i Albin 25:an? Va tycker ni ska ja köra på de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du har 1 spak dvs MS-backslag (MS=Mono Shift) så har Du INTE gemensam olja i motor och backslag som någon skrev ovan, så glöm inte att hålla koll på oljenivån i backslaget också. Dom är lite känsliga för oljebrist.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

På min A25a hade jag ett startbatteri på 65Ah och två 85Ah som förbrukare.

jag tror att du får trångt med dessa stora batterierierna, men omöjligt är det nog inte.

ta dem till båten med förbehåll om dom rymms, du får nog bygga anpassade batterifästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Albin25-grupp på Facebook

Och grattis till en skön båtsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har albin, va tror ni om att få plats med två 115ah som förbrukningsbatterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kolla slangar till martec-kylningen om dom är sen ny kan det vara dags att byta ut och få på nya RF slangklammer.


En rolig detalj är att kylarlocket är från äldre SAAB, tror tom. det står SAAB och art.nr på locketr om man köper ett nytt :)


 


Och tips till dom som inte redan vet, när man drar ett slangklammer, smörj mellan klammret och slangen så drar dom jämnt och fint.


Och överallt det är möjligt använd dubbla klammer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på måtten på batterierna. Under förarplatsen vet jag att det ryms 3 vanliga fritidsbatterier. Men det finns väl fler ställen att få plats med ett batteri? Man kan aldrig få för stor batteribank ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det verkligen MD3b med MSbackslag ?

Om någon skulle fråga mig skulle jag svara att det kom på MD17, men jag har haft fel förr.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...