Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snipolsson

Kad 32, Dp-e drev

Rekommendera Poster

Hej allesamman! Har en liten undran. Har en Penta Kad 32:a. Från Pentas sida säger man att det ska vara ett Dp-e drev med utväxling 2,32:1 till en Kad 32:a. Min fundering är om det går att köra med ett Dp-e drev med utv 1,95:1. Antar att det blir lättare för motorn att varva ur med ett 1,95 drev, men kan maskinen ta skada på nåt sätt? Funderar även om det går att kompensera de lägre propellervarven med en propeller med högre stigning för att inte tappa i fart.... Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inget att rekomendera alls tyvärr pga att motor & drev är utprovat av Volvo Penta för bästa prestanda.Har provat att mixtra med lite olika utväxlingar och stigningar under åren och kan bara konstatera att VP har gjort sin läxa från början vilket gör att dom båtar jag haft antingen blivit tröga att få upp i planing samt problem med rätt varvtal pga stigningarna på propellrarna.Det är skillnad på vridmoment på tex en KAD32:a och en V 8:a och det är det som ställer till det när man skall mixtra med utväxlingen.Har du bytt turbo ???Finns uppgraderade turbo till KAD32 som gör en väldig skillnad vid tillfället när du skall plana upp.

Skulle tro att ett motorbyte är lättare om du vill ha bättre tryck i båten eller att köra som den är och gilla läget helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Snipolsson,

Tror du tänker lite bakvänt om utväxlingarna här. Motorn får svårare att varva med ett 1,95-drev.

1,95 ger mindre utväxling än 2,32.

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ber om ursäkt. Blandade ihop begreppen. Det är nämligen så här att jag har en fin Kad 32:a som jag skall installera i min båt. Men jag har även ett drev med utväxling 2,32:1 fast egentligen ska det vara 1,95:1 enligt Pentas rek. Drevet som jag har är i fin kondition men jag funderar på om jag ska byta ut det innan jag monterar det i båten. Med 2,32: drevet får motorn det inte så tungt men lurar på om det har nån större betydelse för båtens acc resp varvtal i marchfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt 2,32 drev är i bra skick och värt att behålla så skulle du nog kunna prova, men då med en större propeller, dvs högre stigning och kanske också diameter.

Det finns folk som kan räkna på det där om du ger dem båtens, motorns och drevets data. T.ex. Propellertrim är ju duktiga på sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör nog vara en båt på helst inte över 2-2,5  ton och ganska lättplanande om det ska funka bra med 1;95 utväxling på drevet med KAD32 skulle jag tro?

Vad är det för båt och tänkt topp/marschfart? Vad var det för originalinstallation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyligen köpt en Nimbus 22 Nova med KAD 32 och fick precis veta att 290 Dp drevet med 1;95 i utväxling är i väldigt dåligt skick.

Har ev möjlighet att få tag på ett 290 dp drev med utväxlingen 2;32 till ett överkomligt pris. Drev jag hittat med rätt utväxling (1;95) har kostat mer än hälften av det jag gav för hela båten. 
Därav frågeställningen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, när jag läste på lite såg jag att KAD32 har 1:95 så i ditt fall hade jag letat vidare efter ett med 1:95, det finns ju flera företag i landet som säljer begagnade drev om ditt nuvarande är så dåligt att det inte går att renovera? Är propelleraxlarna slut?

Jag är ingen expert på detta men har labbat lite i förra och nuvarande båten med både AD41 med 1:95 och samt AD31 i dubbelmontage med 2:30 utväxling och båda båtarna toppar ca 30 knop fast med 1:95 körde jag med A5 proppar och med 2:30 får jag ha A7 för samma toppfart, dock i tyngre båt så den kanske har större slip också?

Men sätter du 2:30 i din 22:a så får ju kliva upp några storlekar i propellrar för den gör väl dryga 30 knop på fullvarv (3900-4000 nånting) med 1:95 drevet? Vad är det för propellrar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,32 belastar drevet hårdare än 1,95 (av den orsaken har ju de starkare dieslarna ännu högvarvigare drev). Nu är ju KAD32 ganska svag jämfört med ex KAD44 som ju också hade DPE så det borde inte vara någon fara eftersom drevets grundkonstruktion inte på långa vägar är stressad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev firefish:

2,32 belastar drevet hårdare än 1,95 (av den orsaken har ju de starkare dieslarna ännu högvarvigare drev). Nu är ju KAD32 ganska svag jämfört med ex KAD44 som ju också hade DPE så det borde inte vara någon fara eftersom drevets grundkonstruktion inte på långa vägar är stressad. 

Blir det högre belastning med 2:32 som är mer utväxlat?

Med samma proppar blir ju topphastigheten lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev firefish:

2,32 belastar drevet hårdare än 1,95 (av den orsaken har ju de starkare dieslarna ännu högvarvigare drev). Nu är ju KAD32 ganska svag jämfört med ex KAD44 som ju också hade DPE så det borde inte vara någon fara eftersom drevets grundkonstruktion inte på långa vägar är stressad. 

Fel, fel, fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen ligger väl snarare att Snipolsson riskerar att få köpa större propellrar som inte riktigt är avsedda för fartintervallet båten hamnar i med 2:32 i utväxling? Med "större" menar jag att gå från t.ex A5 till A8.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej rätt rätt rätt. När propellrarna roterar långsammare för en given effekt ökar vridmomentet (alltså på de delar av drevet som sitter efter utväxlingen, typ propelleraxlar). 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltid lär man sig något. ☺️

Så om A7 har större stigning än A5 t.ex så blir väl belastningen större också vid lika hastighet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilken belastning man menar, vilket jag tror Rollen syftade på med sitt inlägg. 
 

Ändrar du utväxling i drevet så att du måste ändra propellrar för att nå ”samma fart vid samma varv” ändrar du belastningen på propellrar och axlar. 
 

Ändrar du bara propellrar så att du får ”samma fart vid lägre varv” ökar du belastningen på i princip hela drivlinan. 
 

Belastningen på drevets upphängning är konstant för en given fart oavsett varv.
 

Med belastning menas här engelskans load. Det finns ju även annan belastning (typ engelskans stress) som inte har med load att göra utan exempelvis varv. Som att belastningen på ventilmekanismen i en motor ökar med varvtalet utan att man för den skull tar ut högre load (jmfr att köra på ettans växel i 50 km/h mot fyrans växel i 50 km/h). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-12 vid 21:17 skrev ErikssonM:

Har nyligen köpt en Nimbus 22 Nova med KAD 32 och fick precis veta att 290 Dp drevet med 1;95 i utväxling är i väldigt dåligt skick.

Har ev möjlighet att få tag på ett 290 dp drev med utväxlingen 2;32 till ett överkomligt pris. Drev jag hittat med rätt utväxling (1;95) har kostat mer än hälften av det jag gav för hela båten. 
Därav frågeställningen.
 

Om övre växeln på ditt 1,95- drev är OK, kan du flytta över den till 2,32- drevet. Då får du 1,95 utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...