Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kenneth_S

Kärvat stenhårt, benhårt asfast...

Rekommendera Poster

Skall försöka mig på att beskriva ett jätteproblem, och hoppas på att ni förstår vad och hur jag menar - Och hur jag kan lösa det.

 

Svärfarsan har en Yamaha utombordare, 50 hk 4-takt. Årsmodell nånstans 1998-2002. Detta kanske inte alls är relevant i sammanhanget, men det är iaf motortypen.

 

Jo, problemet är som följer: Den stången som går från propelleraxeln upp till rotorn, sitter abnormt benhårt fast uppe i rotorn och det går inte att ta isär riggen för att t ex byta impeller. Han har haft motorn inne hos mekaniker varje år sedan motorn var ny. Förra året så sa mekanikern (i övrigt en mycket kompetent tekniker som både jag och svärfarsan har fullt förtroende för) att just nämnda stång totalkärvat fast p g a att motorn inte gått på fullt blås, och att det inte går att göra något åt.

 

Lite gubben tvärsom som jag är, vill gärna tro annat, - Att det skulle kunna funka om man smörjer upp stången och rotorn ordentligt. Har jag rätt i det, tro? Jag har nu köpt mirakelmedlet Omega 636, och vill gärna sätta mitt hopp till att det skulle lösa problemet. Ni som är kunniga i detta, kommer det att funka?

 

Har jag beskrivit på ett begripligt sätt, eller måste jag förtydliga på annat sätt?

 

Förutom detta så fungerar motorn perfekt, det är bara ovan nämnda som är det stora problemet.

 

Sätter stort hopp till er kunniga här på forumet. Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter frågan igen, ifall det finns någon som har svar på detta problem... Och så det inte faller bort i glömska... blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenneth_S skrev: Jo, problemet är som följer: Den stången som går från propelleraxeln upp till rotorn, sitter abnormt benhårt fast uppe i rotorn och det går inte att ta isär riggen för att t ex byta impeller.

Hej, antar att du menar benhårt fast i motorn? Är väl de översta splinesen på drivaxeln 36 som skall glida ut ur motorns vevaxel-koppling då riggen delas? Går det ens att komma åt dessa för smörjning, tätningarna 28 verkar kunna hindra. Eller är jag fel ute??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag nämna att jag aldrig mekat med 4-takts utombordare så mitt ordförråd när det gäller dessa moderna motorer är begränsat. Jag har dock mekat med många 2-taktare och jag gissar att väldigt mycket är det samma när det gäller grundkontruktionen.

Jag reagerar lite på termerna du använde Kenneth. Du skriver stången och rotorn samt att meken påstår att problemet uppstått pga att motorn inte gått på fullt blås...

Mina erfarenheter när det gäller att ta ned växelhuset för att byta impeller är i linje med det Thomas skriver: han-splinsen i drivaxeln (stången?) fastnar i vevaxelns (rotorns?) hon-splines på grund av dålig infettning. Att detta skulle ske på grund av hur motorn körts har jag aldrig hört talas om.

Jag reagerar också på att du skriver att motorn servats varje år sen den var ny hos (auktoriserad?) mekaniker. Om så vore fallet ska inte splinsen ha kunnat fastna eftersom det ska ingå i service att kontrollera impellern. Då tas ju växelhuset ned och infettning av splines ska vara rutin.

Det känns som det ligger några hundar begravna här...eller så har jag bara missuppfattat hela grejen...blush

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla en sprängskiss så ni inte har glömt någon skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett jättelångt svar -bl a om att jag kollat på sprängskiss mm- som bara försvann...angryangryangry

Tar om det i morgon igen, blev förbannad på datorer, tangentbord och skit nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite äldre Yamaha och där sitter styrfenan/offeranoden fast med en bult under en plastplugg och den bulten och därmed offeranoden måste tas bort för att kunna dela riggen kan det var samma för din motor ?? har hör flera som missat just denna

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall jag kolla upp nästa gång jag är uppe på landet, troligen nästa tisdag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh... Nu såg jag sprängskissen du länkar till...

Ja, det är övre delen av 36:an som sitter fast i rotorn (läste på en annan sprängskiss att snurran kallades så, därför gjorde jag det också)

På något sätt tycker jag väl att man skall kunna komma åt och smörja däruppe... Eller hoppar jag i felgaffad segelbåt nu...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla upp det på tisdag, om vi åker upp då. Stort TACK för tipsen, tar mycket gärna emot ännu fler... Vill gärna knäcka denna nöten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det ???? kul med återkoppling

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit åka dit och kolla på det än, men jag lovar : återkoppling kommer :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tackar jättemycket. Skall följa denna när jag kollar motorn. Helt undrbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu googlat runt lite extra på nätet, och kommit fram till en kanske bättre beskrivning... Kanske...

Det är alltså axeltappen på drivaxeln som sitter fast i powerheadet (ja, de skriver så även på de svenska sidorna jag varit på... Powerhead). Årsmodellen är 2000 och motorn är en Yamaha 50 hk fyrtaktare.

Går  alltså inte att lossa växelhuset, p g a att axeltappen på drivaxeln sitter fast uppe i powerheadet.

Är det fastrostat, tror ni? Går detta att göra något åt? Har köpt ett mirakelmedel som skall smörja, lösa upp och vidga saker och ting som är fastrostade (kommer ej ihåg namnet) - Kan detta funka...

Fler tips, förslag. synpunkter och åsikter emotses om detta, tack.

Tackar stort på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lossat växelstaget? Delas under en liten kåpa som sitter med två skruvar i framkant på riggen 12 mm skalle har jag för mig. Under kåpan sitter skarven på staget, lossas med en 10 mm och en 12mm nyckel. Samt sitter en bult under styrfenan som håller växelhuset.  Den bulten som sitter under gummipluggen (på ovansidan av anoden) lossar du bara anoden med vill jag minnas. Har MYCKET svårt att tro att den skulle ha fastnat i splinesen...och särskilt på grund av att den inte gått på fullt blås 

Reserverar mig mot eventuella minnses fel i denna text ;)

Lycka till!

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input, all är värdefull!

 

Jag har ännu inte hunnit vara hos dem på landet då det är 12 mils resa enkel väg, och det är ju inte bara att dra iväg för en snabbkoll. Men jag skall försöka ta mig dit i början av maj. Har ju hus, trädgård och egen båt att ta hand om samt hunnit med en resa till sonen som bor i USA så tiden blir inte vad man önskar ibland :-)

 

Under tiden så samlar jag på mig era fantastiska råd, tips och synpunkter runt detta. De är helt ovärdeliga, stort TACK skall ni ha för ert engagemang!! Fortsätt gärna med tankar och tips, jsg följer dem med glöd och intresse. Jag vill få löst detta :-) Meddelar resultat när jag varit på landet och kollat upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, löst blev det inte... Drivaxeln är fortfarande bomfast, tyvärr :-(

 

Jag pratade med en Yamaha-kille på Båt och hav-utställningen i Lysekil i fredags, och förklarade läget... Han sa att den troligen sitter fast i/vid oljepumpen och att det enda är att kapa drivaxeln och lyfta skiten ovanfrån. Hörde med en annan tjomme som då sa att detta kallas för segelbåtsmotorsyndromet och att detta ofta händer p g a att motorn inte körs tillräckligt mycket... Ffa har tydligen utombordare på segelbåtar denna typ av problem, om jag förstod rätt... Ja ja, det var bara att sätta tebax alla bultar och låta skiten vara... Svärfarsan får köra och hoppas på det bästa - Att inte impellern smäller när de är ute och kör.. Eller köpa ny motor... Framtiden får utvisa vad det blev...

 

Stort TACK i alla fall, till ALLA som engagerat sig i detta problem!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...