Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Groenling

Nöjd med er försäkring?

Rekommendera Poster

Hej, det är dags att försäkra båten igen. Jag undrar vad ni tycker om er båtförsäkring? Har de varit krångliga, är de prisvärda mm?

 

Tack för era tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt onödig utgift de senaste 43 åren.

Fast när min nya båt totalhavererade i höststormen 1969 fungerade det klockrent.

Dock inte samma bolag idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Svenska Sjö. Enda jag gjort hittils är betalt premien och det har fungerat bra cheeky.

Kompisens båt blåste dock omkull förra vintern och även han har Svenska Sjö. Var inget som helst tjafs med varken reparation eller utbyte av vagga.

Prismässigt låg de bäst till för ett par år sen när jag tecknade. Ska erkännas att jag inte har shoppat runt utan bara förnyat några gånger nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö var billigt, men tyvärr kan man inte teckna maskinskadeförsäkting. Det är svart att vadera sin egen båt, Galeon 475 MY 2005 med en E-Tech 50 hp från 2005. Titta man på blocket finns ju helt nya båtar med 50 hästars Suzuki för 109 000 SEK, medan andra vill ha 60 000 för båt med 50 hästars motor från mitten av 90-talet ( är det så att en styrpulpet på kring 5 m med 50 hästars motor blir aldrig billigare än 50 000 SEK smiley?)

Just nu är IF min favorit yes. IF beskriver villkoren rätt bra, tycker jag. Men jag vill jämföra lite mer, så alla tips är välkommna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Svenska Sjö. Har inte krånglat alls med mitt enda försäkringsfall. (Avslutade säsongen 2010 med att sätta bojkättingen i propellrarna. Sjöskada.)

 

Atlantica är jag fortfarande fundersamt negativ till sedan deras tjafsande om ersättning till tredje part för några år sedan. (Stor motorbåt klyver liten roddbåt i bortåt 20 knop. En av passagerarna i roddbåten får men för livet. Försäkringsbolagets jurister överklagar ersättning under flera år eftersom roddbåten kanske inte följde väjningsreglerna. Hemlig uppgörelse mellan bolaget och kvinnan för 1-2 år sedan.)  Om jag får hjärnsläpp, klantar till det och råkar skada någon med min båt vill jag INTE ha ett bolag som bär sig åt på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Anders_st, Atlantica har varit i blåsväder flera gånger. Vill inte hamna i en tvist med försäkringsbolag igen så jag kommer aldrig med använda mig av dem.

Om man är nöjd med sitt försäkringsbolag kan man inte veta innan man varit med om någon skada. Först då vet man rutiner, tidsåtgång, strul, avdrag, ersättning m.m. m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min lilla båt hos Trygg Hansa. Hade en skada för något år sedan då båten skrapat emot bryggan, var inga problem alls med att få den fixad via försäkringen. Allt fungerade väldigt bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällar  mig till dom flesta i tråden. Har Sv. Sjö sen säkert trettio år tillbaka. Finner ingen anledning att ändra på det. Har bekanta som behövt nyttja Sv. Sjö, har aldrig hört några diskussioner om ersättning. Atlantica var det en del tjafs med för några år sen. Förut så har jag för mig att Nimbus hade något avtal med dessa. Vet inte om det är så fortfarande. Har inte forskat idet.

Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nöjd ja. Har hittils bara behövt betala premien till Svedea, vilket var betydligt billigare än övriga försäkringsbolag.

 

Om det händer något? Vet ej.

Hoppas att de agerar som man förväntar sig.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har valt en båtförsäkring som tillåter att båten ligger i året runt - Panthenius.Andra bolag kan ha väldigt snåla tider som inte passar oss. Hos dom ingår också stora områden utan tillägg.

Ska man bara använda båten sommartid i närområdet är den onödigt dyr men jag har hört mycket gott om deras agerande vid ärenden.

Hade en gång en båt försäkrad hos Länsförsäkringar och de var väldigt sjyssta  när jag råkade tappa glasögonen. Fick tom tips om hur jag skulle lägga fram det hela för att de skulle kunna betala ut ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med ciaraud. Om du har en båt som Pantaenius vill försäkra så är de som erbjuder absolut bäst villkor. Dels försäkrar du till fast belopp och så vitt jag vet finns det inga andra med representation i Sverige som erbjuder det. Dessutom slipper du åldersavdrag vid partikulärt haveri. Sen finns det en hel massa andra fördelar när det gäller geografiskt område, vinter i sjön etc etc.

 

Även om jag hade hittat någon som tog båten för halva premien skulle jag ändå stanna hos Pantaenius.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Atlantica, har vid ett skadetillfälle då jag lånade ut ett segel som var bara knappt ett år gammalt till en som skulle segla hem till Varberg efter tävlingen tjörn runt där han förolyckades och drunknade. Mitt segel blev helt förstört och jag fick full ersättning utan åldersavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft Svenska Sjö på många av mina båtar. Drabbats av stöld och det har fungerat väldigt bra. I regel bra premie också

 

Har även haft norska Norwegian Broker AS som haft bra pris på framförallt större båtar. Dock inga skador eller liknande under den tiden

 

Efter Atlanticas agerande i uppmärksammade fall så skulle jag inte för mig själv kunna försvara att lägga en försäkring där oavsett premie/avtal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken hemsk olycka!

Där är också något att tänka på när man försäkrar sin båt - får du ställa upp på kappsegling om andan råkar falla på, eller måste du tilläggsförsäkra? 90% av de skador jag sett på båtar har kommit från kappseglingar - det värsta är rigghaverier och krockar  med stora hål i friborden. Kommer ni ihåg The Card som blev påseglad av Blue Sweden (tror jag det var). Hon fick heta hålkortet sedan (det var något som fanns innan man började använda datorerwink)

Och hur mycket av ersättning till tredje part ingår - personskador - rättegångskostnader mm. Saker man förhoppningsvis inte behöver använda som allt annat inom försäkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig till dem som är nöjda med Svenska Sjö. Premien, särskilt för utombordare, är betydligt lägre än jämförbara alternativ och det var inget knussel alls när jag drabbades av stöld. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också Svenska Sjö. Håller bra prisnivå på premien, rabatt för nautisk kompetens och för spårsändare. Enkelt att få fram premien från deras hemsida där man kan jämföra olika förutsättningar. Jag undersökte marknaden ganska grundligt 2011 när jag köpte min nuvarande båt och Svenska Sjö var klart det mest prisvärda alternativet. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Atlantica sedan 70-talet och när familjen vuxit och blivit med fler båtar har försäkringarna lagts hos Atlantica. Vi har, under dessa 40 år, nyttjat dem tre gånger på egna båtar (2x grundstötning, 1x ankarkätting i propeller), en gång kölade vår båt med annans båt och en gång kölade annans båt med vår båt. Vid inget av dessa träffar var det något som helst problem eller tjafs.



Vid ett tillfälle reparerades vår båt på varv. Vid avhämtning hämtades vi av Atlanticas representant för att tillsammans med honom besikta åtgärderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Pantaenius men inte råkat ut för ngn skada än. Inte billigast men överlägset bäst villkor + att jag inte hört ngt negativt om deras skadehantering. Så jag kommer att köra vidare med dem även om det finns billigare alternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båt som varit försäkrade i Atlantica sen 1955, sa upp försäkringen efter nedanstående skandal bemötande att en eka var väjningsskyldig mot snabb motorbåt.

Har nu 4 fösäkringar i Sv Sjö som har hanterat 2 stölder på föredömligt vis, jag är helnöjd. Premien är inte avgörande, villkoren och åldersavdrag vid skada är avgörande. Ligger i sjön året runt med en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl Puls och The Card som möttes lite olyckligt har jag för mej.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...