Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Ljungbergarn

Sjöfyllerilagen, sista ronden.

Rekommendera Poster

Att hota med att försvinna från siten gör ingen nytta för att få igenom dina krav, rent patetiskt att tro att du skulle vara mer värd än någon annan här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte som han är nykter!

Jag har inte gett min röst till nån båtunion, den rösten har han snott utan att jag märkt. Sannolikt är det fler som sitter i samma båt. Har hela tiden trott att Ljungbergarn hört till nåt gäng på soffan vid bolaget.

Att han har mage att uttrycka sig på ett så nedvärderande sätt om sina båtunionsfränder tyder på att han varit inne och handlat. Det får han göra och jag har inte nåt emot så länge han kan låta bli att ta med mig i texten. Jag vet hur det kan bli när jag själv nån gång skrivit nåt efter en fest. Ändå har jag inte hävt ur mig okvädingsord i sån grad. Hur han kan tillåtas representera båtsverige är en gåta och nåt som hänt pga att alla går inte på mötena i båtklubben.

Var tar jag tillbaks rösten han snott Perter K?

Kallar mig för taliban. Hö!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har SXK sällat sej till övriga  no

Vi kommer att göra gemensam sak med övriga båtorganisationer och tillskriva ansvariga ministrar för att begära att lagen ses över.    Säger Anders Persson SXK ordförande.  angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Humor på hög nivå. Varför blev du inte polis labbiba med tanke på din nästan maniska böjning till att vara en ordningsman. En person häver ur sig en massa generella förolämpningar mot alla som inte passar in på hans dryckesbeteende, och sen blir folk irriterade. Är det verkligen så konstigt?

Detta är internet. I-N-T-E-R-N-E-T. Det medför ett annorlunda beteende hos människor. Anonymiteten gör att samtalsklimatet blir hårdare. Men också öppnare. Detta gäller inte MG specifikt utan internet generellt, Så, anpassa dig till den nya tiden eller undvik nya typer av medier som du inte förstår dig på.

/Den jobbiga ankan

P.S Adios. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte läsa mer av tråden, men jag kunde inte uttryckt det bättre själv!

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Men är detta verkligen sant???!!! Har verkligen Svenska Båtunionen och nu SXK ställt sej bakom det här idiotiska uppropet från båtfolket.se ???

Jag hittar ingen skrivning alls att så är fallet, varken på SXK eller Båtunionens hemsidor.

För två dagar sedan skrev jag ett mail till Svenska Båtunionen och bad om ett förtydligande:

-Har eller har inte Båtunionen officiellt undertecknat/ställt sig bakom Båtfolkets skrivelse till Regeringen om att Sjöfyllerilagens alkoholgränser måste ses över.

Jag har ännu inte fått något svar från Svenska Båtunionen.

Kan någon vänlig själ ge länken till Båtunionens och SXK:s hemsidor som visar att dessa organisationer stödjer båtfolkets uppror.

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat och - JA! Båtunionen står bakom detta. Man har haft en omröstning på förra årets båtriksdag om avskaffandet av nya lagen och att man skall återgå till den gamla - precis som pressreleasen säger - och förslaget bifölls. Det är alltså i sin ordning där.

Att sedan Sveriges största båtorganisation driver alkoholfrågor på detta sätt är en heeeelt annan fråga, men det råder ingen tvivel om att man står bakom utskicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan svara på vad de direkta implikationera blir om man som båtklubb går ur SBU? (Bortsett från att dess medlemmar inte får Båtliv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte sådär exakt...

Det borde vara en försäkringsfråga... och om man tänker i en framtid om SSF och SBU går samman kan det bli problem med kappseglande medlemmar. Vad Banken säger vet jag inte heller... men egentligen får man nog läsa på SBU´s hemsida om vad de har för verksamhet, och sedan tänka om man kan avvara den.

http://batunionen.com/Page/Default.aspx?ID=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas. Har inte sökt på SXK hemsidor utan min info kommer från tidningen På Kryss nr 1 i år.

På sidan 7, under UTKIK, sitter en figur som jag först tog för Hoffa men det var det inte. Utan Anders Person SXK ordförande som bla säger:

Vi kommer att göra gemensam sak med övriga båtorganisationer och tillskriva ansvariga ministrar för att begära att lagen ses över. SXK ställningstalande gör att jag kommer att lämmna SXK alla avdelningar. Jag betalar i dag ca 800 Skr i avgifter till SXK.

Jag hittar inget i SBU, tydligen är det  ingen stor grej att vara nykter på sjön.    

post-571-1394237417,9039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran båtklubb i Hinsholmen gick med i SBU. Det kostade > 50 Skr per medlem. Vad vi fick, förutom Båtliv, (vilken jag numera läser gratis på nätet),  var någon person/olycksfallsförsäkring. Kostnaden blev för dyr för föreningen och vi gick ur. Jag har inte märkt någon skillnad efter utträdet från SBU. Havet ligger kvar och öarna likaså.  Vinden känner  jag ingen skillnad på, blåser lika nyckfullt som förut. Kanske var isen tunnare då vi var med i SBU cool

Vad som sades till oss innan inträdet var, att nu går ni med i en stark organisation som tar ert parti mot myndigheterna. surprise

Rättningen: är att före 50 SKR skrev jag i större än tecknet som jag ser när jag skriver men inte efter uppladdningen. !!!

post-571-1394237417,9549_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter ,den som söker han finner. :-)

saxat från Peters länk:

Svenska Båtunionen kräver översyn av 0,2 promillelagen

Svenska Båtunionen, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren två år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2-promillelagen.

Svenska Båtunionen har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hele Sverige.

Svenska Båtunionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.

Svenska Båtunionen anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder, det vill säga 0,5 promille.

Fotnot: Den 1 juni 2010 infördes ny lag med en maxgräns pá 0,2 promille alkohol i blodet för att framföra en båt i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäsp!

Man kräver att lagen utvärderas...

 

Det kan och bör man naturligtvis göra. Resultatet av utredningen kommer att visa att lagen är en succe'

 

Risken är att lagen utökas till att även gälla luftmadrasser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men där har du svaret!

Om du läser protokollet från Båtriksdagen 2012. (Protokoll BRD 2012 (PDF), Protokoll från Båtriksdagen 2012)  SIdan 4, motion 5 om sjöfylleri.

Så framgår det att ett demokratiskt beslut togs om ett uttalande som är länkat ovanför (BRD uttalande 2012 sjöfylleri)

Så, SBU gör precis det som organisationen beslutat.

Det är bara att skriva en motion till båtriksdagen 2013 där du kräver ett tillbakatagande av uttalandet. Kanske behövs ett besök på mötet för att argumentera för den också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall vara exakt så tog båtriksdagen också ett beslut om ett officiellt uttalande som skulle vara Båtriksdagens formella uttalande om saken. Frågan är om man kan tolka beslutet som att det skulle vara det enda uttalandet, eller om man därmed också gav styrelsen fullmakt att komma med fler uttalanden. Eftersom man noggrannt justerade texten i uttalandet till en exakt protokollförd ordalydelse, så ligger den första tolkningen nära till hands. Speciellt som det uttalandet innehåller en annan föreslagen promillegräns (0,5) än den som föreslås i skrivelsen ovan (0,8).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som stödjer den artikeln är gravt alkoholiserad, enligt en gruppering på forumet, men det ligger mycket i vad som skrivs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått in mycket klagomål på tonen i inläggen och låser härmed tråden. Vi ber er att inte starta ännu en tråd i ämnet då det redan finns flera stycken.

 

/Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...