Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ljungbergarn

Sjöfyllerilagen, sista ronden.

Rekommendera Poster

Ja, det gäller även egendom. Och då självklart även för biltrafik, även om jag har svårt att se när det skulle vara tillämpbart där. 

Brottsbalken 24:e kapitlet, 4:e paragrafen: En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

Thure blev åtalad, men inte fälld. Alltså stödjer även detta mitt förra inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ok , Hade ditt inlägg ”polis…etc tolkar det inte så..” i åtanke. Vilket iaf. polis och åklagar bevisligen iaf gjort i Thure fallet.

När det gäller bil så har jag personlig erfarenhet dock inte som förare eller patient utan endast som medföljande amatörläkare och sedermera vittne.

Kan nämna att det i princip krävs att patienten är död (vilket han bitvis var i detta fall) för att man skall ha en chans att åberopa nöd.

Finns flera trådar och en massa inlägg i detta ämne som inkluderar både dina och mina argument och antagligen kan jag inte övertyga dig lika litet som du kan övertyga mig.

Kan tillägga att för min del är detta mer av en samhällsekonomiskfråga än en rent personlig då lagen inte påverkar mig i annat än princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg gällde frågan om att förtöja om, inte om vem som kan anses vara befälhavare. Och fallet Thure är bara ett, och vad jag vet så har det nu givet en praxis för bedömningen.

Vad det gäller folk som kört rattfulla och blivit frikända så finns det flera exempel, här är ett par som dök upp när jag sökte. Allmänt kan sägas att det är den upplevda nödsituationen som är viktig, och vilka alternativ som är tillgängliga. Och kravet att det inte skall vara oförsvarligt är högt satt.

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/friad-fran-rattfylleri---handlade-i-nod/



http://hd.se/helsingborg/2013/02/05/inbillad-nod-friar-fran-rattfylla-2/



http://www.expressen.se/gt/rattfull-friad---skulle-radda-ex-hustruns-liv/

(Vad en amatörläkare är vet jag inte, vad jag vet så är det en skyddad titel som kräver examen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

OK du vet ... Rest my case ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vet om några fler liknande fall är jag mycket intresserad av att höra detaljerna? Eller gällde din sarkastiska kommentar min parantes om amatörläkaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet idag.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16338021.ab

 

''ett gäng halvalkoholiserade gubbar i kändissvängen''. Det är nog fler än så dessvärre.

I Aftonbladets omröstning bland läsarna kan man utröna hittills att 77,5 % är för lagen och 22,5% är mot. Om man ska följa demokratiska aspekter blir det fortsatt nyktert på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...tråden har spårat ur totalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra artikel, talar för sig själv! Kommer aldrig att bli nån ändring av nuvarande lag, är 100% säker på det, för så mycket korkade politiker finns inte :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen idé att gå in o en debatt med dessa, törsten går aldrig att debattera emot.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, Aftonbladet, då måste det ju vara sant...  wink

Jag hittar inte frågesporten, men det skulle vara intressant att få veta den exakta formuleringen av alla frågor och vilken bakgrundsinformatino som ges. Det otrevliga är att de flesta inte alls har en aning om vad lagen innebär och det självklara svaret blir då att det är bra att man inte ska var full och framföra båt.

Var hittar man frågorna?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det stämmer att lagen enbart gäller båtar över 10 meter som gör mer än 15 knop, kan 80% av alla agitatörer i denna tråd somna om. Efter 1 eller 3 wirre till.  laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omröstningen finns på www.aftonbladet.se , en bra bit ner på sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gäller båtar över 10 meter eller  snabbare än 15 knop, inte och.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vad är det du insinuerar. Nu har du gått för långt även för mig angry

 

 

Dags för en ursäkt kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man nu av en händelse skulle veta vad lagen innebär är det väl fortfarande bra att vara nykter när man framför en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är inte min favoritkälla direkt så jag väljer att inte kommentera artikeln, men jag är ganska övertygad om att lagen kommer förändras. Dock kommer aldrig gränsen höjas, det skulle aldrig några politiker våga göra eftersom största delen av Svenska folket är positiva till 0,2 gränsen enligt flertalet undersökningar.

Att lagtexten kommer justeras med tiden, när domstolarna fått in tillräckligt många vägledande fall, är jag fortfarande lika säker på som jag var när tveksamheterna i formuleringarna började göra sig till känna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klar att INTE lagen om sjöfylleri borde slopas, det vill ju inte ens TS. Jag är förvånad att någon enda har röstat för ett slopande.

Frågan i Aftonbledet är alltså

Borde lagen om sjöfylleri slopas?  Svarsalternativen är Ja eller Nej.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolket.se har nu uppdaterat sin hemsida. Där skriver de att:

I torsdags sände vi in en Begäran om översyn av sjöpromillelagen till Regeringen. Den undertecknades även av Sveriges Båtunion som organiserar 90% av båtklubbarna i Sverige. 

Så det ser ut som om SBU ställer sig helt bakom denna skrivelse! Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Reinfeldt sa om försvaret, men om SBU

 

Det är ett särintresse. Men nu vet vi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden Westfjord, är uppenbar.

 

Trådskaparen riktade sig inte mot någon enskild person, det gjorde du.

Förstår du skillnaden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju önska att du har rätt angående våra kära politker. Men du bör kanske läsa boken Knapptryckarkompaniet, skriven av en fd riksdagsledamot. Eller varför inte se en intervju med henne, det hon har att säga är faktiskt rätt skrämmande.......men en viktig pusselbit om man vill förstå hur Sverige styrs idag....det är ingen rolig läsning för den som är demokratiskt sinnad.

http://www.bokus.com/bok/9789173534710/knapptryckarkompaniet-rapport-fran-sveriges-riksdag/.

 

Edit: Missade länken till Intervjun med Ann-Marie Pålsson. Det här borde varenda svensk se, för det står rätt illa till med demokratin här i landet......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ola Ljungberg har nu kommenterat på batliv.se att:

Det är SBU styrelse som står bakom, dvs hela SBU, nu även Kryssarklubben.

SBUs hemsideredaktion verkar å sin sida inte tycka att detta är tillräckligt viktigt att lägga ut som en nyhet. Hittar heller ingenting hos Kryssarklubben.

Rent allmänt så tycker jag att det är förvånande att dessa organisationer skriver under detta, speciellt som skrivelsen är full av halvsanningar. Så t.ex. så nänmer den inte andra halvan av IMO:s rekomendation till nationell lagstiftning, eller att det handlar om en minsta säkerhetsnivå:

 

Administrations should consider developing national legislation:

-Prescribing a maximum of 0.08% blood alcohol level (BAC) during watchkeeping duty as a minimum safety standard on their ships; and

-Prohibiting the consumption of alcohol within 4 hours prior to serving as a member of a watch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SBUs styrelse har gått bakom ryggen på de medlemmar de utger sig för att representera. Maktmissbruk i sin fulaste form!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått in några rapporteringar på detta inlägg. Vi vet sedan tidigare att detta är en het potatis. Försök att skilja på sak och person...  Annans tvingas vi tyvärr låsa alternativt radera hela tråden.

 

//Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok MG-admin, det var droppen för mig. Ni låter rena personangrepp vara kvar i den här tråden. Är det av ren feghet eller är ni inte läskunniga?

Personligen struntar jag i vilket. Ni på MG har visat att ni inte klarar av att moderera ens något så enkelt som rena personangrepp. 

Det räcker för mig. Kommer inte att logga in igen om ni inte modererar de personangrepp som förekommer i den här tråden.

 

Däremot kommer jag att skriva en hel del på nätet om er oförmåga att se till att era egna forumregler följs.

 

Adios!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...