Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

Sjöfyllerilagen, sista ronden.

Rekommendera Poster

Idag har en pressrelease gått ut med ett så gott som ett enigt båtSverige om översyn av lagen.

Moralister, nykterhetstalibaner, floskelanförare som stått helt utan sakliga argument får säga vad de vill och vifta med fostringspekpinnen, men att avhända folks eget ansvar och omdöme måste och ska ske på sakliga grunder, inte på påhitt i särintressens intressen som i detta fallet.

Vart ska det sluta annars?

Kom till monter C19:21 i C-hallen på mässan och besök båtfolket.se















 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det värsta är att du/ni åberopar er rätten att tala för hela båtfolket trots att detta är långt ifrån sanningen. Kanske hade hållit med dig om du varit seriös från början men så är det ju inte tyvärr :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du lova att detta verkligen är sista ronden nu? Om ni inte får den respons ni vill ha från berörda politiker, lägger ni ned korståget då?

Personligen är jag så utled på en klick av motståndarnas vilda propagerande att jag gått från att vara tveksam till lagen till att vara stark anhängare istället, detta trots att jag varken är nykterist eller moraliserande över hur andra väljer att konsumera alkohol när de inte riskerar att påverka andras liv.

Får ni igenom en förändring lovar jag att inte protestera, kan ni lova det samma och ni inte får igenom den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt att den lilla patetiska grupp tror sig företräda majoriteten av de som vistas på sjön, majoriteten har en högre nivå än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmar mig 60, har tröttnat av andra orsaker.



Vädret samt att man blir kriminell numera för att man tar ett par öl till ansjovismackan.



Finns inte mycke glädje kvar, den försvann totalt med den nya lagen. Storebror ska ha total kontroll tydligen.





Så här skrev TS för 2,5 år sedan......finns inte mycket glädje kvar när man inte får dricka alkohol....och sedan har han mage att utrycka sig om särintressen, xx :-)

 

Edit av Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu!?

Svenska Båtunionen www.batunionen.com har skrivit en begäran om översyn av 0,2-lagen och de företräder ju rätt många av oss båtägare.

Vilken organisation är det egentligen alla är trötta på? Jag trodde det var Båtfolket www.båtfolket.se man tidigare spytt galla över???

Undrande?????

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bara för att man har ett antal båtklubbar anslutna och därmed företräder båtfolket betyder det ju nte per automatik att dessas medlemmar delar Båtunionens syn på problemet med promillebegränsning..?

Att säga att man företräder 90% av båtfolket stämmer väl kanske såtillvida att man har ett antal medlemmar men det säger inte mycket om dessas inställning i detta ämnet specifikt.

Jag delar t.ex inte deras uppfattning i frågan så även om dom företräder -bl.a.- mig så håller jag inte med om allt de tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svenska båtunionen som skrivit under, eller är det dess ordförande som enskild individ? Det framgår inte riktigt klart av pressreleasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... och om jag nu räknas till skaran av Moralister, nykterhetstalibaner, floskelanförare för att jag råkar ha en egen åsikt så får det väl vara så.. Det är inget jag bryr mig om när det kommer från omoraliska alkoholiserade anarkister..... om man nu säger så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut för en översyn av lagen. Men egentligen spelar det inte så stor roll. Följer den inte ändå och alla vet att risken att åka dit om man inte rör sig kring vissa speciella ställen är minimal.

Och jag tycker inte det är ok att köra båt packad bara för att jag inte stödjer 0,2 lagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att 0.2 lagen är ett problem , men tillämpningen är en annan historia ! Helt plötsligt är alla föremål för granskning ombord på en båt , och det är inte helt lätt att förstå .

Jag mailade KBv juristen för att säkerställa vad . Väsentlig uppgift ombord . i praktiken innebar . Mitt ex till honom va att någon ombord hoppar iland och förtöjer båten ...känns som det är en mycke viktig uppgift ! Bara för att spetsa till det . Får man ge komandon till den som kör, trots påverkan av alkohol ? ( även en opåverkad kan köra på grund .....)

 

Svaret va ..det måste prövas ? :-0

 

Där sitter problemt med nya lagen , ingen vet vad som skall prioriteras vid ett ingripande / kontroll !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de företräder många av oss beror nog på att många båtklubbar är anslutna SBU, således blir deras medlemmar tvångsanslutna till SBU.  Jag delar inte alla synpunkter somm SBU går till Torgs med.

Lasse Bengtsson är båtpolitisk skribent i Båtliv. Han är även krönikör

med frihet att framföra sina egna åsikter om svensk båtpolitik. Jo visst får han skriva vad han vill, men jag håller inte med honom i allt.

Jag är inte nykterist men bakom bil/båtratt är jag nykter. Varför promillegränsen för mej är ointressant.     Hittar inte SBUs begäran.



Organisationens verksamhet



Svenska Båtunionen ska



 vara den naturliga samtalspartnern i alla frågor som rör svenskt båtliv

 bedriva ett aktivt miljöarbete med koppling till båtlivet 

säkerställa den marina infrastrukturen och övriga resurser för fritidsbåtbruk



 verka för ett gott sjömanskap



ta tillvara medlemmarnas intressen och generera medlemsnytta



Verksamheten bedrivs huvudsakligen i utsedda kommittéer och arbetsgrupper och under respektive kommittérubrik hittar du mål och verksamhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har det här med 0,2 promille valsat på ett bra tag så de som inte stödjer Svenska Båtunionens synpunkter borde ju haft goda möjligheter att säga ifrån så att de verkligen företräder medlemmarna i båtklubbarna som är anslutna till Svenska Båtunionen.

Påpekandet att det är oklart vem som egentligen står bakom detta stämmer. Länken TS gjort visar Svenska Båtunionens logo överst och man får uppfattningen att de står bakom detta. Så är inte fallet. När man läser pdf-filen finns ingan logga... Någon form av urkundsförfalskning eller liknande alltså.

100 % tappat förtroendet... no

Mackey

PS  Håller med om vad de skriver, oavset om de är fyllebultar eller vad det var någon kallade dem.

post-10017094-1394237415,9961_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med Lasse_L och säkert flera. Man kan supa som en sjöbuse när man ligger förtöjd. Men när man framför båten ska man vara nykter, är väl inte så konstigt egentligen?

Om någon påstår att majoriteten av båtägare är för att man får vara litet småpackad under färd, vill jag påstå att det är en ganska grov lögn.

Sen kan jag också tycka att om man som skipper generellt bör ta det litet lugnt med sponken. Man vet aldrig om det behövs omförtöjning. Har man hela familjen med sig bör man känna litet extra ansvar.

I marinen talar man om att den som har vakten ansvarar för allas säkerhet. Bör gälla även befälhavaren dygnet runt i båten egentligen. Dämed inte sagt att man inte kan ta litet vin och kanske en wirre till kaffet. Men dyngfylla och sjön passar inte så bra ihop. Är i alla fall min åsikt. Jag respekterar likväl de som tycker annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att säga att man företräder 90% av alla båtklubbar skulle exempelvis kunna jämföras med att det befängda scenariot att ICA skulle gå ut med att alla med ICA-kort röstar på SD.

Lägg ut namnlistor på 90% av Sveriges båtklubbar och se hur många underskrifter ni får istället.

Innan dess: far åt skogen - åk för allt i världen inte ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är medlem i en SBU-klubb, och detta har inte varit uppe för omröstning på medlemsnivå.

Jag är förstummad över pressreleasen. Antingen visar ordföranden dåligt omdöme som drar in hela SBU i denna kontroversiella fråga utan att ha förankrat detta i förbund och klubbar, eller så är detta hans privata åsikt och i så fall är det missbruk av organisationens logotype.

Jag vet inte vad som är värst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit medlem i en SBU-klubb så hade jag utan tvekan polisanmält ordföranden för urkundsförfalskning!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad SBU tycker är irrelevant. Detta är inte en organisation som är demokratisk. Ingenstans finns ett demokratiskt fattat beslut att detta ska vara den officiella ståndpunkten.

En annan intressant sak är följande:







Går man in på SBUs hemsida står det inget om detta på förstasidan. Om detta var en sakfråga som de verkligen brann för hade denna pressrelease legat upplagd på förstasidan. Detta visar att detta knappast är en fråga för Båtunionen som organisation utan en liten klick av dess ledning som missbrukar organisationens [tidigare] goda rykte.

Vidare, söker man på Sjöfylleri på deras sida hittar man hela tre (3) träffar. Samtliga tre är brutna länkar.

Så viktig är Sjöfyllerilagen för SBU...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne, SBU är en paraplyorganisation som kopplar samman distrikten. Distrikten kopplar samman klubbarna vilka är demokratiska organisationer.

 

En annan aspekt; det pågår ett arbete med att eventuellt slå samman SBU med Svenska Seglarförbundet som är med i Riksidrottsförbundet. Hur mycket för ökad alkoholgräns tror man att SSF är? Hur påverkar detta sammanslagningen?

 

Omdömeslöst av ordföranden, som sagt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen det som är det största problemet, jag håller delvis med om att det finns för lite fakta bakom lagen fast sunda förnuftet säger nollkommanoll på sjön, titta t.ex på sidan 0,2 promillepåsjön där TS är webmaster, kan man hitta en sida med lägre nivå på språk och framställande än denna, ser ut som om xxx har varit framme, och sen tror personen ifråga att han företräder oss som gillar havet...löjligt!

 

Edit av Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta vet jag. Men det är skillnad på att koppla samman distrikt och att de facto ha ett demokratiskt beslut. Det vore ju intressant att veta hur många Båtklubbar som haft en omröstning om vad man anser om denna lag. Min har det inte.

 

Och om man ska ge sig in i en debatt där utgången kan rädda respektive kosta människoliv (sina egna medlemmar) ska man nog ha ganska mycket på fötterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsverige ber Regeringen om en översyn av 2010 års sjöpromillelag

Så står det i brevet till statsministern och justitieministern, dem går till kammaren och begär omröstning om att svenskarna skall få vara lite fullare när dem är på sjön, snacka om politiskt självmord. Hoppas att man kan spela på oddset om utfallet, skulle utan tvekan sätta ett par hundra tusen på icke bifall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vi ger oss in i hårklyverier om vad som är en demokratisk organisation är jag tveksam över om ledningen bör uttala sig på detta sätt utan att först ha förankrat nedåt i organisationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SBU är påtvingat oss som ligger i 9 av 10 båtklubbar. När vår klubb tvingades gå med i SBU höjdes kostnaden för min båtplats med 50% i ett slag och som tack för det blev jag prenumerant  på den fullkomligt ointressanta tidningen Båtliv.

Att Bengt Gärde nu i egenskap av ordförande för SBU säger sig företräda mig (som medlem i en av dessa 90% av Sveriges båtklubbar) i denna fråga gör mig rent ut förbannad!

Tyvärr missar jag det kommande årsmötet i klubben men jag funderar på att skicka in en motion om att se över möjligheterna att klubben går ur SBU. Det är säkert omöjligt, men Bengt Gärdes agerande bör inte lämnas utan reaktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att det inte bara är ett uttalande! Det är ett officiellt dokument skickat till regeringen med en begäran (eller ett krav, det blandas lite i begreppen) om en översyn av lagen. 

Att ledande personer kläcker ur sig stolligheter händer ju lite då och då, vilket kan bortförklaras på olika sätt, men att skriva under en skrivelse är inget man gör av misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vänder mig starkt mot vissas uppfattningen att de som vill ompröva lagen är för fylleri till sjös. Tror man det så tror jag man har missuppfattat lagen eller anledningen till att lagen bör justeras.

Diverse påhopp om hur en ögonblicksbild av någons båt ser ut och att någon annan inte är känd för att spotta i glaset, det är lågt. Mycket lågt!

Jag är inte för sjöfylleri, men...

... jag uppsakttar ett samhälle där man kan ta ett par öl hemma i vardagsrummet utan att riskara att tvingas bryta mot lagen om vädret tvingar än att förtöja om båten.

...jag uppskattar ett samhälle där man är försiktig med resurserna och använder de resurser som finns på bästa möjliga vis.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter flera år med den nya lagen så är det fortfarande ingen som har blivit dömd för att han har förtöjt om en båt onykter, så kan vi sluta dra upp det skrämskottet? Speciellt som förarbetena till lagen visar att det inte heller är tänkt att användas vid dessa tillfällen. Nödparagrafen finns, och fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej.

Det är inte att ev. förtöja om båten eller flytta pga. vindkantring i en naturhamn som är aktuellt utan att, kör jag på sjön så är jag lika nykter som när jag kör bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är NEJ! (För övrigt inte skrämselpropaganda utan bara ett av alla exempel på hur felaktigt utformad  lagen är.)

Det är mycket olagligt som ingen blivit dömd för, men för den sakens skull är väl inte problemet ur världen? Snarare tvärt om... Om vi nu har en lag så ska väl allt göras för att vi ska följa den, tycker inte du det? Om ingen bryr sig så upphör till slut tilltron till lagarna och rättsväsendet.

Jag har uppfattat att man inte får göra något åt båten, om man har över 0,2 promille alkohol i blodet, innan det är fara för liv eller egendom. Man får inte göra något innan dess i förebyggande syfte. Jag kanske har fel? Har jag det?

Jag är inte tillräckligt engagerad för att läsa alla dommar (har inte läst en enda faktiskt) så jag har ingen uppfattning om vad som verligen har hänt. Några märkliga dommar har ju figurerat i pressen, men det är ju vanligt när nya lagar stiftas.

Det är bra att man inte får framföra fartyg full, men lagen är som jag ser det dåligt utformad. Den bör omarbetas och anpassas efter verkliga förhållanden och verkliga risker.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...