Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Figo

Kylskåp med eller utan ASU

Rekommendera Poster

hej!

Ska byta ut min kyl i båten. Frågan är om det är värt att lägga till ca 2500 för att få ASU funktion som isotherm har på sina.

Har en Regal 242 med 80W solpanelladdning till två förbrukningsbatterier på 90Ah vardera. Ligger mestadels i naturhamn eller liknande utan landströmsmöjlighet.

Är mest sugen på ett WAECO skåp som inte finns med ASU.

Finns det andra fabrikat än Isotherm som har ASU funktion under annat namn?

 

några synpunkter erfarenheter?

 

//LG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en riktigt gammal Isotherm med ASU. Den hade ingen termostat och gick på högvarv så snart spänningen gick över 13,5V. Allt funkade som tänkt och det blev kraftig kyla vid motorgång. När vi gick med motor i tiotal timmar blev allt för kallt. Mjölken och ölen fryst. Lärde mig att lägga köttvaror till vänster och mjölk och öl tilll höger.

En annan egenhet var när man låg vid brygga med landström. Underhållsladdningsspänningen ligger på samma värde som ASU:ns startvärde. Kylen startade då i högeffekt för att ladda kyla varvid batterispänningen föll så att kylkompressorn stoppade. Då höjdes batterispänningen så kylen startade och så kunde det låta som en moraklocka, tick-tack, tick-tack.

Så blev det då dags att byta ut den när kompressorn gav upp efter 30 år och köpte då en Isoterm med ovalt kylfack som rymmer några flaskor vatten där man kan kyla/frysa ned och samla kyla om termostaten sätts upp. Med solpaneler minskar lite vitsen med ASU. Köp istället solpanel för pengen.

Isoterm för att de har så hjälpsamt folk i Kalmar.

Värt en hel del när det strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fattat vitsen att lägga pengar på ASU funktion, bättre att ta med en del frysta varor för att få ner förbrukningen än att alla varor under en tid skall bli för kalla. Har själv ett ganska nytt WAECO på 48 liter och det tar ca:40Ah per dygn, men då har jag det i pentryt som är placerat i sittbrunnen vilket innebär att det står i solen ganska ofta. En Regal har väl kylen nere i ruffen vilket minskar förbrukningen avsevärt skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå LG

Jag skulle nog satsa på ett utan ASU .Själv bytte jag till ett Waeco CR 65 jättenöjd . Du har ju motorbåt så när du lägger ut från bryggan och startat upp kylskåpet när det drar som mest ström  går det ju ingen ström från batterierna det ombesörjer din generator .Du har ju 180 amp på förbrukar sidan + solcellen .När du lägger till ute vid någon ö kan du ju ligga i flera dagar utan att tömma batterierna.  ASU n är nog bäst för segelbåtar dom har nog mest nytta av det . lägg  dina 2500kr på något annat istället .

//  Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa ASU .sänk tempen när du går för maskin /solenskiner och passa på att magasinera kyla.

waeco 110. 120w panel 300ah.klarar mig bra

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade ASU på min förra båt. Tycker det fungerade jättebra. Hade aldrig problem med till/frånslag som andra berättar om. Inte heller problem med fryst mat.

Visst kan man manuellt sänka termostaten när man kör för motor men då måste man 1) komma ihåg det och 2) ha något som magasinerar kylan.

Och på sjön har man alltid ont om ström.

Men om jag skulle välja mellan ASU och en ny solpanel som jag har en bra plats till så skulle det bli panelen.

Men först skulle jag utöka batteribanken om möjligt. Det är trots allt billigaste sättet att spara på strömmen!

Ett batteri lagrar energin bättre än en fryst klump. Och så håller batterierna bättre om de inte blir så djupt urladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter. blir nog så att jag satsar på ett skåp utan ASU, typ Waeco CR50.

Ska klämma och känna lite på mässan så får vi se.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du solpaneler skulle jag skippa ASU. Har hört från flera båtgrannar som haft problem med att kylen fladdrar mellan full fart och normalläge när solcellspanelerna laddar då dessa inte ger tillräckligt med ström för att konstant hålla spänningen över ASU-gränsen. Ingen egen erfarenhet utan som sagt hört från folk på båtklubben.

Jag installerade ett 49l Isotherm utan ASU förra året och det har verkligen fungerat kanonbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...