Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jansan

Bottenmåla inte. Tvätta istället!

Rekommendera Poster

Ska inte bottenmåla i år!

Ska bygga en skrapa/borste istället för att hålla min Allegro 27:a ren.

Har tillgång till flytbrygga 30 cm över vatten så jag ska ta skrapningar från den..



Ska bygga bottenskrapa enligt följande:



Köpa teleskopskaft (L-max ca 3,2 m) och vanlig gummiskrapa på Biltema. Kostnad ca 90 :-



Därefter rullas remsa av GROVT liggunderlag runt skrapan. Görs något bredare än originalskarapan till en diameter av ca 1 -1,5 dm..



Hål karvas ur för skaftet o gängan ca 30 mm.



Liggunderlaget fästes sen med 4 st. buntband (som man använder för elkablar).



Står man sen på flytbryggan och har hjälp av 2 vänner så kan de hålla båten ca 1 m från bryggan och man behöver inget vinklat skaft.

Liggunderlaget har då 3 funktioner:



1: Flytkropp som automatiskt pressar den uppåt. Minimal fysisk ansträngning!



2: Flexibel och formar sig efter den konvexa formen på skrovet i viss mån.



3: Liggunderlaget i sig (eller liknande material) fungerar som (slip). Ev. kan något grövre typ entrematta som lindas utanpå liggunderlaget användas som borste.

För att det ska hålla kan från skrapans ytterändor dra ca 60-gradiga stödstag till skaftet av 1 mm plåt i SS eller enklare...tampar. Lär dock knappast vara nödvändigt.

Sköööönt...att slippa bottenmålning med allt jobb. Kostar ju nästan inget heller!



Dessutom så lär skrapan bli outslitlig.



Räknar med att skrapa 1-2 ggr under säsongen. Ser ju på rodret när det börjar bli dags.



Detta gör dessutom att jag förmodligen blir snabbast att sjösätta! Behöver ju inte invänta målningstemperatur

Dessutom: Skaftet i sig blir ju suveränt att använda som lång båtshake eller som svabbskaft med vanlig borste.

Någon som har erfarenhet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller så köper du färdig byggd som heter SCRUBBIS som kostar några hundralappar och lägger din tid på andra båtarbeten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jansan

Du glömde en mycket väsentlig sak i ditt inlägg.

Var i Sveriges avlånga land du har din båt och i vilka vatten du seglar.

Tommy

Som har sina båtar längt ut i väster på Västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scrubbis har flera nackdelar tycker jag.

Onödigt dyrt (700:-), skaft svårt att använda som båtshake o skaftborst, fungerar dåligt.

Grov filt , typ scotchbrite eller liggunderlag är betydligt effektivare.

Dessutom så vill jag inte ha vinklat skaft vilket förvisso kan vara bra om botten är rak. Har ju en Allegro 27 som är lättåtkomlig från flytbrygga. Bor i Sundsvall med ganska lätt beväxtning. Seglat/bott många år i Gbg så skulle vara kul o höra vad erfarenheterna därifrån är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bor jag en bit norr om Göteborg.

Försommaren 2007 skar motorn på hemväg från tre veckors segling till Danmrk. Dessutom pajade ryggen de sista dagarna på den seglatsen.

Båten låg i stort sett still hela sommarn bortett från några korta seglatser fram på hösten. Dessutom i sjön hela vintern. När jag tog upp båten på våren fanns det nästan ingen beväxtning alls och nästn inga havstulpaner. Målade med samma bottenfärg som året innan.

Sommaren 2008 seglade jag väldigt mycket och när jag tog upp båten 5 månader senare var botten en veritabel katastrof.

I Östersjön sätter sig havstulpaner under en period och man kan få ett SMS-meddelande när så sker. På Västkusten sätter sig havstulpanerna vid flera olika tillfällen och dessutom varierar det tydligen väldigt mycket år från år.

post-945-1394237415,3179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord:

Lite havtulpaner förra säsongen. Troligen pga kallt vatten. 2 timmar låter lite tycker jag. Rollar du på färgen?

Förra året skickades ingen havstulpanvarning ut här iaf trots att jag anmält mig till bevakningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borstar av botten med en torr typ scotchbrite kudde på skaft, tar 10 minuter, sedan rollar jag på ny polerande bottenfärg. Tar 2 timmar ganska exakt inkl. maskering av vattenlinjen. Får naturligtvis använde pensel lite grann också på vissa ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom misslyckades med varningen förra året och har ursäktat sig för det. Bra instans som man kan hitta här:  http://www.batmiljo.se/?id=7046

Vi gör båda delarna - målar (oftast) och borstar. Kommer inte åt hela undervattenskroppen då en del av den ligger 2 meter ner men kring vattenlinjen och rodret blir borstat ett par gånger (3 - 4) varje år. Vi ligger vid Norrtälje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Claurad:

Här i sundsvall så är det mest alger o slem som bildas oavsett om man målar eller inte. Därför jag ska testa detta.

Scotchbrite verkar vara suveränt. Kanske det bästa även när den ligger i sjön. Skulle då haft en större variant som kan lindas runt liggunderlaget och fästas med buntband.

Har f.ö 1 kg kopparoxid över i oöppnad förpackning. Någon som är intressead så hör gärna av Er. Färgpigment för textilier egentligen. Kan skickas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vid något tillfälle köpt det gröna  ytskiktet på Scotchbrite i ca 15x20 cm strora skivor.

Har mailat Hedbergs industrier som säljer sånt här lokalt nu för tiden och frågat. http://de-ijssel-coatings.se/vara/renovering-och-lackeringstillbeh-r/3m-scotch-brite-ark

Finns säkert i större format. Kanske tom på rulle (tex 1x25meter wink)

En fråga att plåga försäljare på båtmässan med. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har införskaffat billiga vätdräkter, mask och fenor hade jag sen tidigare, så vi tänkte skrubba manuellt i vattnet när varningen förhoppningsvis kommer i år. 

Nu är det ju lite lättare med en 19 ft motorbåt eftersom man inte behöver dyka ned till någon köl och för oss blir nog skrapa-metoden inte så bra på grund av steglisterna.

Jag funderar lite på att skaffa några vikter att sätta runt anklarna så att man kan gå på botten när man ska skrubba...kanske sand i stövlarna kan fungera...laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm...funderar faktiskt själv på att köra upp båten på en grund sandstrand och stå på sandbottnen och borsta.

Allegron har ju utanpåliggande järnköl och är långkölad. Sticker ungefär 1,2 m så är tempen bara skaplig så är ju det ett suveränt alt. Ligga o simma o skrubba har jag gjort förr men svårt att få någon kraft då man flyter iväg från båten när man trycker borsten mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med att måla med en färg anpassad för att det inte skall bli någon påväxt??..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem egentligen förutom att det alltid bildas grönt slem oavsett man målar eller ej.

Åtminstonde här i Sundsvall. Dessutom...billigare och mindre jobb.

Dessutom: Viktigast av allt...jag kan sjösätta snabbare smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar och skrubbar med våtdräkt/flytväst/fenor och vanlig rotborst med skaft. Gör skrubben kanske 2-3 ggr per säsong. Med segelbåt gör det lätt 1 knops skillnad mot slutet av säsongen. Med motorbåt drar den väsentligt mindre och blir roligare att köra.

Sen tror jag det gör stor skillnad om man ligger på västkusten, ostkusten eller höga kusten. En omålad båt på västkusten blir väl i princip obrukbar på några månader i vattnet utan bottenskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inga problem att bottenmåla även om det är låg temperatur, det är ju lösningsmedel i färgen som klarar minusgrader. Kan bli lite kallt om fingrarna bara.

I södra Sverige så blir det problem med havstulpaner om man inte använder giftbottenfärg eller regelbunden båtbottentvätt. I Sundsvallstrakten finns väl inte så mycket havstulpaner (finns de överhuvudtaget där?). slem o alger är ju lätt att skrubba bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ett litet land, men med en relativt lång kust. 

Beträffande påväxt på botten och behov av bottenmålning lever vi i helt olika världar.

Att gå upp på en sandstrand kan man ju göra med alla båtar. Har man då en utvändig järnköl så är det ju ingen nackdel. Jag skulle nog lagt akterankare långt akterut innan jag går in. 

Åtminstone här ute på västkusten har vi, visserligen väldigt lite, men ändå, känning av ebb och flod. Har vid ett par tilfällen lagt till på olika tillfällen lagt till och inte kunnat komma därifrån för att vattnet sjunkit undan.

På bifogad bild hade jag kommit in och lagt till. När jag skulle gå hade vattnet sjunkigt undan så jag inte kom över tröskeln som låg strax utanför. Jag fick kränga, dra med ett rep och pressa på med motorn för att komma ut.

post-945-1394237415,9298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Hedbergs industri precis.

De hade inga större ark, men det borde ju finnas. De små arken skär man säkert ur större.

Får väl ägna en tid på mässan att plåga försäljare med dumma frågor - nåt roligt skall man ju ha.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...