Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lasse-L

Orust konkurs

Rekommendera Poster

Tragiskt,för alla inblandade.

Mest synd om de anställda.

Om detta nu stämmer.

Var inte Najad i kk  hösten 2011 och nu är det dax igen?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara poppis att ha en båt för fyra miljoner längre? Eller att belåna sin fastighet upp över hustaket för att köpa båt.

När båtarna bara ska vara större och lyxigare så tar det till slut stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Info om detta finns på ett fåtal ställen på nätet änsålänge. Ett tecken på problem kanske var att de inte ska vara med på alltförsjön, vilket borde vara en självklarhet annars. Trist om de försvinner men jag har skrivit det förut och jag tror tyvärr inte att den extrema detaljkvalitet med tillhörande prisnivå har tillräckligt med anhängare i dagens läge. De får ständigt positiva omdömen i internationell båtpress bl.a. MBY som är den viktigaste tidningen i det segmentet, utmärkelser mm. Om försäljningen trots detta inte lyfter så finns det inte tillräckligt med kunder helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa nu på Västnytt kl 07:10, att Nordwest/Najad lagt in om konkursansökan... Mycket tråkigt för de anställda och övrigt inblandade där...frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står på allabolag nu att konkurs inledd. Väldigt trist. Men varumärket är starkt och det är nog sannolikt att det finns köpare som är beredda att ta över men kanske i mindre skala.

Ska bli intressant att höra orsaken och om banken är inblandad.

 

Sedan är det ju ett privat bolag utan eg skyldigheter att meddela. Men jag tycker ändå att det är konstigt att man inte skickar ut ett pressmeddelande eller skriver på hemsidan med tanke på kunder/potentiella kunder mfl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att man inte klarar av att sälja kvalitet. Både NW och Najad gör väldigt fina båtar. Kan tänka mig att ha en av varje.

På Rosättra som bygger Linjett har de varit kloka och valt att ha en mindre produktion och lång kö istället för att tjäna en massa pengar på storproduktion. Nu i dåliga tider är kön borta men alla har jobb och verksamheten tuffar på som vanligt. De har också två ben att stå på då de har ett reparationsvarv och en marina

I samma varvsområde som North West liggger Vindö-varvet som nu är ett reparationsvarv som vad jag vet tuffar på det också. Kanske dags att köpa upp North est och krympa kostymen. Går det här i öst kanske det går i väst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympa kostymen är nog vad det blir. NW har ju enligt egen utsago klarat sig mycket tack vare satsningen på beg båtar de senaste åren. Rosätra är nog den typen av kvalitetsvarv som kommer att klara sig. Stortillverkning i den större skalan av båtar i denna kaliber kommer att vara en raritet

Såg t ex att en bra utrustad NW 370 ST kostar ca 5,3 milj. Att jämföra med t ex en Princess V39 bra utrustad för ca 3,7 milj. Väldigt svårt att motivera den 1,5 milj skillnad även med den bästa viljan.. Några kommer alltid tycka att det är värt det, men frågan är hur många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mässan häromveckan hade dom artister som stog på flybridge och sjöng...

Då var det kalas och klackarna i taket..

Det ändrar sig fort tydligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändigtvis så.. Det kan ju även vara liknande som Nimbus fall att krediterna blivit uppsagda eller annan mer eller mindre plötslig händelse såsom skatter som  man inte kan betala utan måste gå i konkurs för att undvika personligt betalningsansvar. Det finns flera scenarier som man inte nödvändigtvis måste ha haft stenkoll på för bara ngra veckor sedan.. den som lever får se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, krediter blir inte plötsligt uppsagda, utan det finns givetvis en anledning till varför, ofta att kreditgivaren inte får sina pengar tebax pga av att företaget inte bär sig ekonomiskt. En skatt kommer inte heller plötsligt över en...

Nej, det som dom inte har haft koll på är verkligheten, och den är tyvärr hård. Har du inte en produkt som konsumenten vill ha av olika orsaker, ja då säljer du inget och inkomsterna uteblir...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så ang. kretider och skatter. Men det kan bli ett ganska plötsligt scenario om man gjort en budget och nu iom att de viktiga mässorna dragit igång i jan-feb märkt att försäljningen verkar bli avsevärt sämre än väntat. man får då inte in några nya pengar i form av handpenningar, delbetalningar som man räknat med. Ordföranden antyder ngt sådant i TT kommentaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att ett företag in i det sista utåt måste agera som att allt OK, och inte ens antyda att man skall kursa nästa vecka. Det kunde ju vara så att man på båtmässan kunde fått några beställningar som kunde rädda situationen (i alla fall på kort sikt). Vem beställer en båt av ett företag som säger att dom kanske kursar när som helst? Klart att man i ledningen vetat om problemen, och att detta inte handlar om några plötsliga skatter eller liknande.

Najad hade samma höga svansföring in i det sista, fast man internt var väl medveten om problemen, och inställda betalningar - även nere på verkstadsgolvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju fullt möjligt att GBG mässan var last try så att säga. Ordföranden säger iaf till DI att med en ny finansiellt starkare ägare så bör det gå att köra vidare, samt att den produktion som tillverkas nu kommer att fortsätta under konkursen. Enligt konkursförvaltaren är den direkta orsaken till konkursen akut brist på likvida medel.

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1984997-nord-west-najad-ansoker-om-konkurs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om de, om det är några, som lagt handpenning. Har de inte samtidigt tagit en bankgaranti så är de rökta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att varvet går i KK.

Det kändes som att det började vända konjukturmässigt nu, men det kanske bara är världens börser som går som tåget. De höga värderingarna bygger på framtida förhoppningar som i nuläget känns långt borta. Kolla Volvo t.ex. som levererade sämsta kvartalet i mannaminne. Steg som en raket på börsen på VD:s fagra framtidsprat.

Kanske mycket snack och litet verkstad generellt i näringslivet? Hoppas vi inte går in i en dubbeldipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanningen är produktionen är gammalmodig och ineffektiv, man kan inte tillverka plasten på ett ställe och sedan köra på lastbil flera mil till slutmontering.

Sanningen är att designen är obsolet, hur många nya modeller har egentligen NW, ja det är väl inte nån, ombyggda 80-tals modeller, förläng lite här bredda lite där, höj lite, sätt dit en badbrygga, det finns ingen längre som går på den grejen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket troligt

Utvecklas man inte så blir det avveckling.

Bara att beklaga men evolutionen har sin gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man utvecklas så är det väl så att marknaden börjar mättas på denna typ av båt, kundunderlaget är ju inte så enormt stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Ringhede skrev så har evolutionen kommit ikapp. Det designstuket som dessa båtar har passar nog inte en yngre kundgrupp vid jämförelse. Titta på Delta boats, det stuket är modernt och säljer nog bättre, även Arronet, Anytec och Targa har modernare design. På segelbåtsidan är det likadant, modernare design och framför allt ett lägre pris avgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror iof att det fortfarande finns köpare för det traditionella utseendet även om jag själv inte hör till dem. Det största problemet när det gäller NW är nog mängden kunder som är beredda att betala det klart saftiga prispåslaget för att få det där allra sista i detaljkvalitet som de erbjuder. Ta min jämförelse med en Princess V39 där det skiljer 1-1,5 milj tll en NW 370 lite beroende på utförande och motorer. Betänk då att Princessen på intet sätt känns billig eller dåligt byggd, snarare tvärtom. Hur många tycker att det är värt 1,5 milj för att få en NW?

Lägg därtill köpet av Najad och att man la det i samma bolag som NW båtarna , kanske inte det allra smartaste. Jag skulle iag aldrig ha gjort så. Samt den stora satsningen på att ta inbytesbåtar vid nybeställning av en NW. Som ställer jättestora krav på likviditet, speciellt i dessa tider med både svårt att sälja och värdera begagnat.

Dessutom är NW bara ett stort och kännt märke i vissa länder och man har inga direkta ÅF utomlands vad jag förstått. Problemet där är ju att potentiella köpare blir tveksamma iom att möjligheten att avyttra båten vid ett senare tillfälle blir mer begränad iom den begränsade marknaden. En Fairline, Sunseeker kan du ju säja nästan vartsom helst som begagnad. i den här prisklassen på båt är det ganska viktigt iom att begagnatmarknaden blivit mycker mer internationell.

Det går nog att få NW att överleva men in mindre kostym och mindre antal båtar som produceras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen lägger väl 1-2 milj i handpenning utan bankgaranti? Möjligen undantaget om det gäller ett varv med mycket solid ekonomi. Tittar man på NW på allabolag så har de ju inte haft det under de senaste åren. Intressant även med en personalkostnad på 515´i snitt. kostar båtbyggare så mycket nuförtiden?

Edit. Det var alltså bankens vägran att ge ut bankgarantier för  handpenningar mm som blev spiken i kistan

http://www.gp.se/ekonomi/1.1331738-skuldberg-fallde-batbyggare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 515´är inklusive semesterersättning och sociala avgifter m.m. så är det väl högst normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog hade dom en kreditscoring på 99 av 100 möjliga.. Den lär vara lite lägre nu iofs ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst normalt?? Detta innebär att båtbyggaren har en timlön på ca. 290kr per timma eller drygt 50.000kr i månaden? Är det verkligen så, har själv drygt 60 anställda och ganska så medveten om personalkostnader men känner inte igen mig i ditt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt excels tanke att lönekostnad omfattar även sociala avg samt semesterersättning osv så vet jag inte hur du räknar?

515000 före sociala är väl ~396000.. Och det genom 12,2 blir 32460kr i månadslön..

Förvisso en hel del pengar, men inte otänkbart om det är kunniga hårt arbetande båtbyggare i mina ögon..

Däremot vet jag ju inte om den siffran på 515´ inkluderar sociala eller ej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har du helt rätt om man läser 515.000 i årslön, men läser man 515 kronor i timman så blir det annat vilket jag gjorde, den lilla blippen över 515 såg inte mina krumma ögon på ipaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...