Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

annorlunda fockarrangemang

Rekommendera Poster

Kan börja med att säga att jag seglar även radiostyrd segelbåt och vi använder detta sätt på våra farkoster, men blir ändå förundrad över att inte fler gör så här med focken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tapppar väldigt mycket effektivitet på att inte ha fock som går hela vägen bak till masten, eller överlappar lite. Men det är en intressant tanke, frågan är varför man skulle göra så?

Det menar jag inte som kritik utan helt enkelt vad vinsten skulle vara. På en RC-båt gör det ju trimmet enkelt på ett sätt som inte behövs på en stor båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petersbom heter det och man ser ju några sådanna per sommar men var nog vanligar förr i tiden på träbåtarna. Idag löser man ju oftare självslående fock med skena istället då du får mindre glapp mellan däck och segel samt kan göra spalten mellan mast och segel mer effektiv som skrivits ovan. Detta sätt blir ju bara en grej till som väger i ändskeppet och du kan slå tårna i dä är skenan enklare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju ingen vanlig fockbom som Petersbom eller Hoytbom eller någon annan lösning som används på vanliga båtar i normalfall. Jag tror att det är det som är poängen med tråden?

Poängen är att leden inte sitter i framkant utan det hela balanserar på något sätt vilket också flyttar ut fockets förlik lite i lovart. Jag har aldrig sett lösningen på annat än RC-båtar tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, som sagt ingen peterbom ej heller hoytbom det visste jag innan. Men frågan kvarstår vad denna kallas om den nu har ett namn? Jag tror inte man förlorar yta på focken eftersom den sticker längre ut. Spalten kan dock bli glipande. Men en föregångare till vanlig selftacker kan det nog vara.

Trimbarheten blir nog den samma för rulle sitter det där och med en minispinlock som lås på bommens bakkant får man ju gå fram och trimma buken.

 

Köpte ju en liten Albin 57 som jag ska sätta en rulle på, tänkte kanske prova detta på den med focken. Har ju även en ny gennaker för undanvinden, och med fällbart mastgångjärn är det lätt att skifta förstag mellan två olika längder.

 

Här en närbild på arrangemanget.

post-10016814-1394237413,8315_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En poäng med alla fockbomar är ju att möjligheterna att kontrollera trimmet ökar. Framför allt så får man ju kick så man kan ta kontroll över twisten på öppna bogar utan att rigga suggor och greja. Det andra är ju att man får automatis spirning på läns vilket ju är trevligt när man inte orkar meka med nylonet.

Men vad skulle poängen vara med just det här arrangemanget, om du nu funderar på att rigga på båten med det? Det måste väl bli lite knepiga riktningar på lasterna när förstaget sitter en bit framför infästningen i båten. Det lär bli rätt bra krafter där bomen sitter i båten? Å andra sidan är din båt ju inte så stor, så lasterna är väl inte så stora ändå.

Edit: @pseudonym: Jag förstod att du hade koll men makke verkade ha missat hur just den här bomen är konstruerad, eller tro att alla fockbomar är Peterbomar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort mig en slags hoytbom kombinerat med skena och seglat med detta i flera år. Fungerar hur bra som helst på alla bogar. Min självslående bom rider på förstaget som är stagad ovanför vantskruven mot däcket på ömse sidor. Blir annars för stora sidkrafter på förstaget,kom på det så småningom.Jag har även straffat bommen mot däck så den inte lyfter på öppna bogar så det blir litet fler snören (och snubbelrisker) än vid en hoytbom med sitt däckslager. (Den var litet för dyr i min smak så därför experimenterade jag fram min lösning under några somrar,bommen är av fernissad gran,skenan hade jag innan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tittar på bilden strax ovan här som pseudonym har skickat.

Ett liknande arrangemang finns på en del modernare katamaraner. Fast där har de både storseglet och förseglet  på bommen. Bommen roterar runt masten eller om hela masten+ bom roterade ihop som ett stycke.

Det påstås ha en massa fördelar. Nackdelarna har jag kunnat räkna ut själv trots att jag inte seglat en sådan konstruktion. Har tyvärr igen bild.

I en tråd bredvid snackas det annars om gipp och låsning till bommen. Jag gör så här om det finns risk för slänggipp. tar en preventergaj från kicktaljafästet fram till ett block i manstågstöttans fot och vänder den tillbaka till en extra knap jag har. Lindar bara löst runt ett par varv. Alldeles tilräckligt för att det skall kunna glida sakta och man hinner släppa efter el. hålla emot beroende på vilket som skall göras. Kostar ingenting. Man kan använda som Toaen skrev spinnskoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Kalman menar kallas swing-rigg. Som för övrigt har den typ av fockbom som pseudonym nämner i första inlägget, men skotet är fast när du har den på en swing-rigg. På bilden en Marblehead med swing-rigg.

Jag seglade Marblehead på 90-talet och gick över till IOM 2003 ungefär. 

Vi diskuterade ibland varför de här lösningarna inte sågs på stora båtar. Nästan alla modellseglare jag seglade med var väldigt rutinerade seglare (Magnus Woxén och Klabbe Nylöf bl.a)  med stor erfarenhet av segling, och slutsatsen blev det som nämns tidigare, att lasterna flyttas och koncentreras på ett sätt som blir svårt att hantera på stora båtar.

För att få spänning på förstaget/förliket på focken fick man spänna på rätt bra, så mycket att det blev höga c på vanten. Jag tror inte du får det att fungera helt hundra på stora båtar. Men med lättare och starkare material kanske det kommer att ändras.

Principen är (förenklat) att du spänner rigg och förstag så mycket som möjligt och sedan reglerar akterliket/twisten på focken med en liten lina som satt i bakkant på fockbommen och upp till samma ställe i masten som toppen på förstag/förlik på focken. Alltså längs hela akterliket på focken. Drar du i den öppnas akterliket upp.

Jag har inget bra namn på fockbommen pseudonym frågar om. Vi kallade det fockbom helt enkelt... 

Här lite action från Fleetwood i England som har en stor bassäng byggd enbart för modellsegling

(jag var där -94, granne med puben :-) 

post-8232-1394237414,7139_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marbleheadklassen är för dyr. Jag seglar oxå IOM men även Micro Magic här på västkusten. Får se om jag provar detta på min lilla Albin 57:a.

På min större Dominant har jag redan selftacker då den är ritad och konstruerad för det. Genua på den båten går inget bra, finns inte plats för vettiga skotpunkter eller skenor för det. Däremot med code one går den som ett spjut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IOM verkar kul! 

Är sugen på att skaffa något att leka med på lediga stunder. Dock verkar det lite dyrt för att ha för hobby racing då och då..

Blev väääldigt sgen på isjakt härom dagen med...

Hur ska man hinna med allt man vill? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...