Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Undvika kondens under madrass

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att limma liggunderlag under V-kojerna i fören för att på så sätt minska kondensen som bildas under madrasserna. Har tittat i andra trådar på forumet, tex den här, men inte riktigt hittat svaret på min fråga:

Är det bäst att limma direkt under kojerna eller är det bättre att limma utmed skrovsidan? Ev övriga parametrar hoppa vi över just nu och koncentrerar oss på kondensbildningen under madrasserna. Att köpa diverse luftspalter på rulle fungerar inte tillfredsställande för mig liksom det inte är intressant med isolering ovanpå kojerna.

Jag har relativt väl ventilerade utrymmen under kojerna som också är möjliga att använda som stuvutrymmen men likväl bildas kondens under madrasserna.

Så, vad har ni för erfarenhet och idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att förstå att kondensen i och under madrasserna kommer i huvudsak från fukt som avdunstar från kroppen som ligger på madrassen. Vet man inte det så förstår man inte hur man ska åtgärda problemet. Har du inga kalla ytor mot madrassen så kondenserar inte kroppsfukten (så lätt) utan ger sig av ut i luften som fukt.

Målet är alltså att undvika att madrasserna blir kalla genom kontakt med kalla ytor.

Isolering direkt under madrasserna är att föredra - och i ditt fall direkt under kojerna - eftersom då kroppsvärmen har lättare att hålla madrassen varm så att kroppsfukten inte kondenserar.

Om du isolerar ett större utrymme under kojerna måste du se till att värme kommer in i utrymmet. Annars kommer luften i utrymmet ändå få samma temperatur som vattnet efter en tid och då kondenserar ändå kroppsfukten i och under madrasserna.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har under madrasserna lagt såna golvplastrutor som kan knäppas ihop till ett sammanhängande sjok.

Man kan se såna på begonggolv, verkstäder och liknande. Kondenseringen sker då på kojskivan som plastfyrkanterna ligger på och hindrar att madrasserna möglar. Billigt och enkelt. Liggunderlag är nog också bra. Håller kylan borta och fukten kondenserar under eller i underlaget. Vet inte om de är mögelbeständiga men plast möglar väl inte så de klarar sig nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Förstår att det är kylan under som gör kondensen. Frågan är ju mer vilket som ger bäst effekt, om man gör att hela utrymmet under kojen mindre kallt genom isoleringen mot skrovsidan eller om man bara gör själva undersidan på kojen mindre kall. Det är väsentligt lättare att isolera mot skrovsidan då den är ganska slät. Kojen har, som sagt, såväl lucka ner mot utrymmet under som ventilationshål in mot båtens centrum.

Jag tror att jag riskerar att riva bort biten bäddmadrass när jag öppnar luckan om det sitter sånt på undersidan på luckan.

Att använda underlägg under madrasserna är som sagt inte aktuellt. Anledningen till det är ett skåp som går på sidan av kojen och om man lägger mer under madrassen så kommer skåpet för nära liggytan. 

Får fundera vidare men det lutar väl åt att jag limmar direkt under kojen.

Edit:

Eller man kanske ska göra båda delarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får in tillräckligt med värme i stuven under förpikskojen så funkar det att isolera skrovsidorna, inte annars. Tänk dig ett välisolerat hus som står utan väreme, det blir kallt inne i alla fall.

Om det är myket lättare att isolera skrovsidorna så kanske det är bättre att göra det och samtidigt se till att du får cirkulation av varm luft från övriga ruffen in i stuvutrymmet under kojerna för att hålla värmen där.

Jag tror inte att du behöver få problem med att liggunderlagsmaterial som limmas på baksidan av en lucka lossnar om du limmar den ordentligt.

Om det är svårt att komma åt att limma fast liggunderlag på vissa ställen under kojen kan du använda ett cellgummimaterial med självhäftande yta (Armaflex exempelvis) just på dessa ställen. Då räcekr det om du kan komma åt och tvätta rent och trycka fast materielet. Dessvärre är Armaflex 5 - 10 ggr dyrare än liggunderlag på rea. Om jag inte minns fel ligger priset runt 350:- kr/m2 i liknande tjocklek som liggunderlag.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi tog en tunn bäddmadrass och sydde fast plastad frote under främst för att vi hade blöjbarn, men en oväntad biefekt blev att fukten under madrassen helt försvann.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att kroppsfukten från barnet kondenserade och stannade i madrassen, den kom ju inte ut genom den plastade frottén. Urk! sad

Mackey

PS Samma problem får man om man lägger fuktspärren i fasaden på ett hus på fel ställe, MÖGEL!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast fukten hamnade då i den tillfälliga bäddmadrassen som väl kunde slängas när kissperioden var slut. Ett bevis på att fukten kommer från kroppen.

Har märkt att jag väger nästan ett kg mindre på morron, det är väl fukt som svettats och andats ut. Väldigt viktigt att ha koll på fukten i båten. Att stänga till när det är kallt leder lätt till att allt blir fuktigt och börjar mögla.

Hygrometern är ett måste i båt.

Vädra ut fukten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggunderlag är ju täta. Att limma liggunderlag under kojbotten är ungefär som att sätta fuktspärren i ett hus mitt inne i väggen, dvs du får ner fukten mot kojbotten och får i alla fall kondens under kojerna.

Alternativet mot att fuktspärra/isolera bort kondensen är ventilation. Borra en massa ventilationshål i kojbotten och låt fukten vandra ut den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått saken rätt, så beror fuktiga madrasser på fukt som kommer från kroppen, så att isoler med ligginderlag under lär inte hjälpa.

Har under de senaste åren renoverat föråiken på min motorseglare. Ett projekt som går allt saktare. Madrasserna var väldigt dåliga och det var för mig med ganka dålig rygg en pina att ligga på. Tidsoptimist som jag ändå är köpte jag i början av sommaren för tre år sen ganska bra madrasser på Jytsk,för att åtminstone få lite bättre provisoriska madrasser. Sommaren 2012 lyckades jag sjära till dem, sy om tyget runt dem provisoriskt och få dem på plats. 

Hade tidigare köp  ventilerat madrassunderlägg - den svidyra typen - på Hjertmans Julrea för några år sen. Madrassunderlägget består ju av ett antal plasttrådar kors och tvärs och är ju i princip bara en mass luftkanaler.

Underlaget i kojen är av tre olika typer. Under triangel längst fam är det ett oisolert utrymme.I plyfaskivan som utgör kojbotten var det borrat en massa hål. Fuktig luft som ventileras ner där, lär väl londenseras mot skrovsidorna och rinn ner på kölen.

I mitten är det en vattentank som sträcker sig tvärs kojerna. Det ligger en tunn skiva ovanpå för att jämna ut ytan, annars är det oisolert nedåt, bortsett från vattet och den luft som finns ovan på, men temperaturen motsvarar nog i stort sett havsvattnets.

Den sista aktersta denen har en plyfa skiva över två stuvutrymme vars skrovsidor är isolerde med liggunderlag. Totalt 23 mm. Plyfaskivan har tidigare varit tät, men jag borrade ett antal hål i den, så att fukten från madrasserna skulle kunna ventileras ut den vägen.

Under madrasserna klippte jag till och la madrassunderlägget. 

Sommaren 2012 var betydligt bättre än de två tidigare sommrarna då jag bara  övernattade i båten nån enstaka natt. I fjol var jag faktiskt ute och seglade i en styv vecka i sträck plus några helger. Dessvärre kom jag inte i håg att kolla hur det blev med fukten under madrasserna.

Jag tror mer på metoden att ventilera bort fukten som samlas i madrasserna under natten.

För min del har det extra madrassunderlägget så stor betydelse. Dels kommer jag åt de två stuvutrymmenan längst akter under kojen från sidorna  och dels har jag bara bra att ha saker i utrymmet längst fram. Dvs sån som jag sällan behöer ha tag på. Lite bökigt är det med de lösa underläggen.

Om det varit såna utrymme som jag hade behövt komma åt titt som tätt, hade jag nog skurit underläggen i mindre bitar och limmat fast dem på respektive del av kojbotten.

http://thallatha.blogspot.se/2012/06/nya-madrasser-i-forpiken.html

post-945-1394237413,3967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men toaen...

Två alternativ finns enligt TS, inget annat!

1) Isolera direkt under kojerna.

2) Isolera hela stuvutrymmet längs skrovsidorna.

Min uppfattning är att isolering under kojerna gör skillnad eftersom kyla underifrån då hindras. Det spelar ingen roll att det är glasfiberarmerad plast mellan isoleringen och madrassen. (Håller med dig om att det är bättre att isoelra och/eller ventilera  direkt under madrassen, men det alternativet finns inte.)

Jag tror ockkså att isolering av skrovsidorna funkar om man ser till att värme kan tillföras stuvutrymmet.

Vad tror du toaen? Bara om dessa två alternativ menar jag. Du har ju erfarenhet av det du gjort som du beskriver.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft liggunderlag under våra kojer de senaste åren och fått mycket bättre klimat i bäddarna, det gör skillnad helt klart. Sedan finns det en riska att liggunderlaget i sig möglar på grund av detta inte får tillräcklig luftning.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey

Om man låser fast sig för två alternativ, som i och för sig har positiv inverkan på inomhusklimatet, men egentligen inte på grundproblemet, så kan det ju bli en aning bättre, men inte lösa problemet helt.

Det påstås ju att fukten i madrasserna kommer från kroppen när man ligger i kojen och att lösningen är att ventilera bort den. Jag vet inte med säkerhet hur det i verkligheten är, men jag tror att den teorin är riktig.

Tyvärr tänkte jag inte på att kontrollera hur mina madrasser var under den ganska korta tid jag sov i båten förra sommarn. Hoppas att jag får större möjligheter att segla den kommande och kunna göra en riktig utvärdering.

post-945-1394237413,4738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmar man liggunderlag ovanpå britsbotten så får man samma effekt som en tjockare madrass. Limmar man liggunderlaget på britsbottens undersida så kyls den inte ner på samma sätt. Isolerar man hela utrymmet under kojerna så får man troligen bort kylan ännu bättre.  Någon form av luftspalt mellan madrass och britsbotten gör att fukten kan ventileras bort. Det allra bästa är nog att isolera stuven och kombinera med ett klickgolv typ Bergo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alternativet att lägga isolermatta eller ventilerande matta (som Toaens svindyra från Hjertman - men den är nog bra..) ovanpå kojbottnarna p.g.a. utrymmesproblem inte fungerar så måste väl alternativet att borra ventilationshål fungera. De bygger ju inte uppåt men ser till att kroppsfukten från madrassen kan försvinna någonstans.

Isolering av skrovsidorna under kojen kan nog minska utfällningen av fukten i stuvutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två sätt som fukt kommer till madrassen alltså?

Från kroppen, uppifrån, och nerifrån, dvs genom kojbotten om hål finns?

 

Jag tänker så här;

Troligen tätar en madrass mot ev hål i kojbotten vilket innebär att ingen nämnvärd fukt ventileras ut den vägen. Gäller nog även om du har olika sorters plastspalter...

Jag har alltså inga hål i kojbotten! Däremot kan man ställa dynorna på högkant - det hjälper nog om du upplever att dynorna är fuktiga på morgonen? Men då har du nog mer ett ventilationproblem / isoleringsproblem i hela båten? ( jämför hemma, är din koj där drabbad av kondens? )

 

Kondens underifrån är ju mer skillnaden mot hemma?

Och enda sättet att fixa det är ju att isolera, främst kojbotten ( går nog både underifrån och ovanifrån? Helst bägge...) men helst hela stuvutrymmet så man upphäver den s.k. Kalla Väggens Princip.

 

Förbättra ventilationen tyckte jag innebar en märkbar förbättring!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan blir ju luften torrare om den fukt luften innehåller får kondenseras mot skrovsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man börjar i rätt ände....

Finns det kondens i sängen hemma? Nej! Och varför det? Jo vi har ribbotten, resårbotten, zigzagbotten eller annan ventilerande konstruktion i sängen.

Rinner det kondensvatten på golvet under sängen? Nej! Och varför det? Jo fukten ventileras ut i rummet och försvinner ut i i ventilationssystemet.

Visst fungerar kondensutfällning och ventilation på samma sätt i en båt (det är samma naturlagar det handlar om i båda fallen)?

D.v.s. ventilera under madrassen och ha ordentlig ventilation under kojen och ut ur båten!

Vi utsöndrar lika mycket fukt när vi sover i båten som vi gör hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott

Precis så är det.

Den kondensation som sker i ett hus är ju den fukt som sätter sig på fönsterrutor, som ju är den kallaste ytan i ett hus.

Den fukt som kondenseras på en plastyta i en båt gör ju luften torrare.

Det finns en ventillationemetod för båtar som benämns kalla väggens metod som går ut på att den luft som tas in o båten leds genom en kanal vars ena yta är skrovet. Där kondenseras luften innan man tar in den i båten. Den fukt som sätter sig i madrassen kommer ju in i båten på ett annat sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu!

Huvudorsaken till att vi inte har fuktiga madrasser hemma är att madrassen undersida eller andra ytor på madrassen inte kyls. Den varma gossiga madrassen innehåller varm fuktig luft som tar sig ur madrassen på ett eller annat vis. Fukten går ur oavsett om madrassen ligger på en ribbotten, på en tät spånplatta eller direkt på golvet för den delen.

Viktigast är att absolut inte kyla madrassen på något ställe...

Huvudsakligen funkar olika typer av ventilationsmaterial som man lägger ovanpå kojen direkt under madrassen mer för att materialet ger värmeisolering och mindre för att det ger ventilation.

Ventilation är inte dåligt, men varför tror någon att ett finmaskigt underlägg från Hjertmans skulle släppa igenom en massa luft kors och tvärs när man först lagt en madrass med lakan ovanpå och sedan en människa. Var kommer luften in under madrassen och var kommer den ut?

Låt bli att borra en massas ventilationshål under madrassen om utrymmet under kojen är kallt, det blir inte bättre. Troligen blir det sämre eftersom kylan kommer upp lättare till madrassen. Om utrymmet under madrassen inte är kallt kan det bli lite bättre med hål.

Mackey

PS

Det är i princip samma sak att isolera ett hus mot kondensutfällning i väggarna som att ordna kojplatsen i båten för att slippa kondens i madrassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey

Ditt sista inlägg talar för att jag måste ut och segla mycket i sommar och långt in på hösten för att göra en riktig utvrdering. wink

Jag har ju alla tre varianterna eller tom fyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT...

Toaen, jag har uppfattat att du är händig och handlingskraftig så du kan väl bygga en testkoj av ett par gamla kylskåp där du tar bort isoleringen på ena långsidan. Ställ kylarna på 4 C för att simulera vårsegling hemma på landbacken. Innan du lägger kylarna ned måste du vrida kompressorerna 90 grader, men det hade du säkert redan kommit på själv.

Vi ser alla fram mot resultatet, kanske redan i april.

Sedan hoppas jag att du får möjlighet att ha en riktigt skön och härlig segelsommar utan att könna pressen av att utvärdera olika madrasslösningar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då utvärderar jag nog hellre i skarpt läge.

Nu har ju frågan varit uppe och ventilerats så det plir nog förhoppningsvis svår att inte kolla hur det står till med fuktigheten under madrasserna.

Vi får återkomma i frågan fram på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, här har det ramlat in många svar under dagen!

Kul att så många engagerar sig.

Jag delar helt åsikterna i Mackeys inlägg från 17:24 idag. Det är enlig kalla väggens princip, när det varma möter det kalla, som kondenseringen uppstår. Visst blir det också kondens från kroppen som måste komma ut men min erfarenhet från nätter till sjöss är att det blir mer kondens under madrassen ju kallare det är i vattnet. Ju mer man kan eliminera desto bättre.

Inser efter att ha letat igenom samtliga bilder jag har på båten (tro mig, de är många!) att jag inte har en enda bild av hur ventilationen ser ut till V-kojerna. Inte heller har jag någon bra bild över hur luckorna ser ut och sitter. Ska ta en sväng framöver och fota och kolla vad som blir enklast att göra.  

Tack för kloka synpunkter och engagemang. Fortsätt gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med nålfilt limmat mot kojbottnarna.Har haft det i över 20 år i en Aphrodite25 och det fungerar. Hade kondensproblem innan. Någon luftspalt behövs inte. Det handlar om att inte madrassen kommer i kontakt med en yta med lägre temperatur än ca 14-15 grader C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar i tråden.

Min plan nu är att som första steg limma liggunderlag under kojbottnarna och om det fortfarande blir för mycket kondens så blir det isolering av utrymmet under kojerna.

Vad ska man limma med?

Helst vill jag ha något som är lättjobbat och som funkar att ta bort om man tycker det blev fel. Förmodligen är det bäst med ett lim som fäster ganska direkt då det annars kan bli svårt att sätta materialet i press. Erfarenheter & tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips?

Tja, jag använde motorrumsisolering som var självhäftande under kojbotten.

 

Sedan bytte jag båt, skulle göra om samma sak och kom på Va fasiken, jag vill ju i första hand undvika att madrassen kommer i kontakt med för kall yta? ( att helt isolera bort kondens i stuv är nog rätt knepigt... )

 

Så jag testade med motorrumsisolering på ovansidan istället!

På det viset fick jag lite mjukare koj också... Det funkade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktlim! Pröva så att limmet inte löser upp den isolering du ska limma.

PL x00, jag vet inte vilken variant som passar för liggunderlag.

Inget av dessa lim gör ju att det blir direkt lätt att ta bort det du fäst.

Saker som går lätt att ta bort tenderar att ramla bort av sig själv, så välj ett lim som sitter ordentligt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör ingen skada, även om tror man behöver luft mellan madrass och britsbotten.

Liggunderlag limmar du med mattlim, ev kan man ta kontaktlim i utsatta kanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp den här tråden igen eftersom det börjar närma sig.

Vilket mattlim ska man använda?

Verkar finnas många olika, en del som hugger direkt och en del som tillåter justering, en del som är för vissa sorters golvmatta och andra för andra sorter.

Har aldrig varit inne i den djungeln förr wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...