Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
labbibia

Fungerande fusionskraftverk om 5 år, säger Lockheed Martin

Rekommendera Poster

Javisst!

 

Även LockHeed Martin pekade ju på fusion som drivkälla för rymdfarkoster, även om de inte går samma väg.

 

Hursomhelst, observera att fusionsmotorn jag länkade till senast ska fullskaletestas redan nu i sommar. Vi kommer m a o väldigt snart att få veta om det fungerar......

 

Och vad säger att en sådan motor inte kan användas till annat än att driva rymdfarkoster? Med tanke på att den verkar oerhört effektiv i förhållandet styrka/ vikt.

 

Spännande!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh det går aldrig! Säffle, ro hit med en kopp kaffe.

Förresten vad är det för fel på sjökort och passare???? Eller telefon med en riktig kaaabel och nummerskiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom aldrig att påstå att du har hittat en lösning på ett problem för då kommer garanterat jantelagen och slårt till.

Kom med ett problem så får du tusen andra som gärna hjälper till och gör problemet större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... det är ju liksom ingen som presenterat lösningen, man bara påstår ATT man har en lösning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Äsch....rymden...jag vill vara jordnära och använda i så fall  det hela till att få gratis el samt bättre miljö.

En rymdraket behöver skjuta ut partiklar med hög hastighet. Det är helt annat än att stå med fötterna i myllan och generera el.

För båter som svävar i vattenrymden lär det inte bli aktuellt. För att skämta lite, jag har testat med jetstråle från en Baked been burk och det funkade inte.

Men väte, se det fungerar!

 Sedan förra inlägget har jag fått reda på att

dels, finns det väldigt mycket forskat och många fullskaliga experiment.

det har det gått väte bussar i Stockholm bla.

Inga olyckor ens med biogasen.

regering och myndigheter har redan långtgående planer, (de vill vara ute i tid och beskatta som vanligt)

Tyvärr så är personen jag nämnde Olof Tegström inte i livet längre.

Det finns krafter och intressenter mm bla i Halland.

Det finns kommersiella bränsleceller som drivs med väte och ger el.

Både Mazda och Toyota samt några till har sådana bilar i fullskalig drift men inte sålt här.

Viiserligen på skämt men inte iutan inslag av allvar, skall jag gå ut i verkstan och snickra ihop en bränslecell och fixa väte från en vindsnurra?

Dessutom kan jag elda upp vätet å värma huset, det finns sådana gaspannor redan.

Kolla in Utsira utanför Norges kust. De har en snurra som fixar väte sedan gör bränslecellen att de har ström, 10 hushåll lär klarar sig med detta och det funkar där och nu på riktigt idag!

Varför inte fortsätta med detta istället, fixa raketer kan jag vara utan, vill ha en tyst motor i båten samt varmt i huset. Å bilen utan avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Kalman, väte fungerar och kommer säkerligen att bi en viktig del i den mix som så småningom ersätter de fossila bränslena. Har för mig att även BMW ligger långt framme här? 

 

Men det enautesluter ju inte det andra?

 

Vindkraft?

Huset jag bor i har 60 hushåll. Det finns 10-15 sådana hus i området. Med Utsiras lösning skulle vi alltså behöva 60-70 vindsnurror på ganska begränsad yta. Knappast effektivt, och vad det skulle göra med boendemiljön i närområdet vill man ju knappast tänka på. Vindkraftsteknik ÄR antik, svindyr och fruktansvärt innefektiv, det har man insett exempelvis i England  nu. Där är är man på gång att stoppa vidare utbyggnad........

 

Och som sagt, en fusionsmotor går säkert att använda till annat än att driva rymdraketer bara man anpassar den lite.....;-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@kalman: men en surströmmingsburk då? en duktigt överjäst burk Röda Ulven borde väl driva vad som helst hur långt som helst?

 

Betr väte/bränslecellsbussarna i Stockholm är det helt enkelt så att tryckfelsnisse varit framme. De drevs med Vete inte Väte. Men biogasen som framställdes ur vetet luktade så illa att försöken fick avbrytas.

Sak samma med försöken med majs då förbränningen övergick till popcorndrift som skulle poppa fram bussarna i reaktiv överljudsfart. Lät förjäligt, det där.

 

Vi bakar av helvete, skrev Stinas Bageri häruppe på Frejgatan. Och det är väl gott nog.

 

F.ö har jag ärvt en Perpetuum Mobile, morsans evighetsmaskin, en Electrolux Hushållsassistent från 1952. Med Korvhorn, Köttkvarn, Degkrokar och Ballongvisp och ett oändligt antal tillbehör, bl.a. för Kall Fusion så klår den Andrea Rossis E-cat med råge.

 

På'n igen! /Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ha...ha....laugh

Den va yes

Får jag komplettera med att hos oss är det hustru som öppnar surströmmingsburken och tyvärr är det förbjudet att göra det inom ett avstånd av 100 m från båten eller ombord.

Så den gasdriften har jag inte kunnat använda.

Labbibia....jo..jag har inget emot fusion, tro inte det.

Instämmer dessutom att vindsnurra är en återvändsgränd. Skall inte gå in på djup förklaring men pga reglertekniska svårigheter så kan man bara en begränsat antal snurror. Samma med kärnkraften som åsså måste balanseras med snabbreglerade saker som antingen vatten eller kol.

Den snurra jag pratar om skulle vara på min tomt för min egen bruk och störa endast mig. Annars har vi massor med solceller. Sätt upp dem i Sahara vid kusten, Gambia tex. så har man löst en hel del av problemet.

För att ingen skall misstolka mig, jag har inget emot raketer heller. Ser fram mot att inom min livstid få åka på semester till månen. Problemet lär blir biljettpriset. Men i ärlighetens namn, all den forskning som raketerna har gett är ju bara bra.

Fast på sikt måste det vara smartast och enklast att fixa kraft från solen. Frågan är bara HUR?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller solkraft i från Sahara säger jag bara...1. Stora överföringsförluster....och 2: Sandblästrade solceller är kanske inte så effektiva?

 

Solkraft i Sverige? På vintern? Knappast ? blush

 

post-22515-1394237466,6502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bah...att det skall vara så svårt, uttryckte jag mig fel?

Jag menar naturligtvis att man har solcellerna där det finns gott om ljus och sedan med elektrolys/hydrolys fixar vätet. Vätet transporteras sedan med fartyg som ligger vid kusten.

Det var SÅ jag menade, inte att dra elkabel från Gambia till Svedala!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde bli en energiförlust när solenergin omvandlas till väte. Lägg därtill energin som går åt för båttransporten. Frågan är - det som blir kvar, är det förtfarande energilönsamt att göra så jämfört med att montera solcellerna på taket till ett svenskt hus och ta smällen att vi inte har lika mycket sol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ja, jag tror faktiskt det skulle räcka med en modern stor solpanel som ger el och sönderdelar vattnet.  Snurran räckte för Olof Tengberg i Härnösand. Tror inte att skicka ut solcells-elen på nätet pga krångel med skatter. Bolagen vill inte heller kvitta kWh mot kWh.

Som jag räknar, lite på hobbybasis, så kan jag tota ihop en snurra av billiga delar och slipper allt myndighetskrångel och det funkar för mitt hus i vart fall.

Glöm inte teknikläraren på Gotland. Han fick bråk med myndigheter och sedan med elleverantörer. Så han bytte till en liten laglig snurra, satte på en bilgenerator och bromsade ner den med värmelement från tvättmaskiner. Regleringen bestod av vanliga reläer som styrdes av spänningen. Det gav inte ström ut på nätet men värmde hans hus, vattnet i pannan,  året om gratis. Å allt byggt av skrot. Det visade sig vara mer lönsamt i slutändan när bråket med myndigheter var över.

Fördelen med vätet jfrt med Gotlands försöket är att vätet kan driva bilen åsså.

Å det bästa, kanske även båtmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...