Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
labbibia

Fungerande fusionskraftverk om 5 år, säger Lockheed Martin

Rekommendera Poster

Det här är sensationellt. Det amerikanska bolaget Lockheed Martin gick för någon vecka sedan ut och presenterade sitt fusionkärnkraftsprojekt. De säger sig ha en fungerande prototyp klar år 2017, alltså om bara 5 år. Reaktorn, som får plats på ett lastbilsflak, kommer att vara på 100 MW, och blir så enkel i konstruktionen att den ska kunna massproduceras.

Om reaktorn håller vad den lovar, så är energiproduktionen för hela planeten säkrad för tusentals år..

Om det är någon som inte vet vilket bolag LockHeed Martin är, Googla. De är ledande inom rymd och flygindustrin bland annat. Enligt talesmannen kommer reaktorn även att kunna driva rymdfarkoster, vilket skulle förkorta en resa till Mars från nuvarande 6 månader till 1 månad.

http://www.e-catworld.com/2013/02/lockheed-martins-skunk-works-shooting-for-100-mw-fusion-prototype-by-2017/

 

Livet är spännande!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju minst sagt skeptiskt lagd till personer som säger sig ha lösningen på alla problem. Jag gick därför in på Lockheed Martins hemsida, kikade under pressreleaser och... ingenting...?

Är inte det lite märkligt att man inte nämner något om detta via sina officiella kanaler?

Just sayin'...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia,

Du brukar ju vara väldigt snabb med att hänvisa till de stora medierna när det gäller trovärdighet i nyheter och fakta om upptäckter. En googling på lockheed martin nuclear fusion ger inte en enda träff på någon seriös nyhetskälla...indecision

Detta är ju i princip Den heliga Graal i miljö- och energiförsörjningsproblematiken så vore det en så pass realitet som det framställs så borde alla stora media slå upp det som huvudnyhet.

Med detta sagt så vill jag hålla med om att det är otroligt spännande och visar det sig att det är en realitet (Skunk Works har ju överraskat många gånger tidigare så det är självklart ingen omöjlighet!) så kommer det förändra hela vår tillvaro något ofantligt i positiv bemärkelse! 

Alla vi som tror på de fossila bränslenas skadlighet för miljön kan andas ut och ni som inte tror på det kan slappna av. Vi kommer alla kunna köra vidare med våra bensinmotorer och oljan kommer räcka länge för de typer av förbrukare som inte kan köras på el! laughyes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner ingen TED...

Varför finns ingen pressrelease?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamenvisst...och Abraham Lincoln var en kvinna och Elvis Presley lever i staden Kalamazoo i Michigan. Hitlers näsa ska ha hittats i en majonnäsburk och Saddam Hussein var kär i Usama bin Ladin.

Konspirationsteorierna och folksagorna är fler än alla riskorn i Kina.

- Italienaren Andrea Rossi försöker ju (igen) att lura till sig pengar och forskarära genom sin E-cat anläggning som också den drivs genom kall fusion. Anläggningen är till stora delar insvept i aluminiumfolie, inga oberoende mätningar får göras.

Googla på Rossi och tidningen Ny Teknik och läs om den pinsamma historien...det finns videos på eländet OCH det går fortfarande att satsa pengar i Rossis forskningsprojekt. Skynda och Fynda!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flinstone skrev

Alla vi som tror på de fossila bränslenas skadlighet för miljön kan andas ut...

Menade du inte andas in? wink

(sorry, kunde inte låta bli...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans om nån forskare som uttalat att Cold Fusion ligger 50 år framåt i tiden, och alltid kommer att göra det.

Hur mycket han hade på fötterna vet jag inte, men det var en rätt så rolig kommentar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lockheed Martin är inte direkt någon Kalle anka firma som lindar in grejer i folie..

Visst låter der som ren önsketänkande i våra öron idag men om jag hade visat en iphone 5 för  min farsa på 80-talet när han släpade upp sin Mitsubishi nmt på 8 kilo högst upp på ett berg för att kunna ringa hade jag också haft svårt att bli betrodd.

Dom har gjort och byggt en hel del saker genom åren som alla har sagt var helt omöjligt.

Jag jobbar inom flygindustrin och har haft möjlghet satt studera dom en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som påstått att LockHeed Martin är en Kalle Anka-firma som lindar in grejer i folie. Men, frågan är varför de själva inte går ut med en pressrelease kring detta, om företagets hållning är att man kan ha en fungerande produkt framme på så kort tid? Luktar skumt tycker jag, och att företaget faktiskt inte riktigt vill stå för detta, för att det inte är riktigt så som påstås i filmen i ursprungsinlägget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det börjar bli lite skralt i kassan för Lockheed Martin och att detta är ett försök att få upp intresset för aktien. Jag menar, vilka investerare skulle inte gå in med pengar i ett företag som lovar att lösa hela världens energiproblem inom tio år?! laugh Om jag hade en massa pengar att investera och fick garantier för detta så skulle det ju vara en non brainer!

Jag väljer ändå att vara optimist, så jag hoppas att LH eller någon annan får till detta inom min livstid. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter otroligt intressant och hoppas verkligen Lockheed får till något inom detta område!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att den E-Cat som Rossi tagit fram (se roten till ursprungslänken) är fantastisk på så sätt att den foliebeklädda lådan matas med energi i ena änden, och ut kommer mer energi i andra! Det fantastiska med att skapa energi ur tomma intet så är att man inte bara får en outtömlig enerigikälla - man kan också bygga evighetsmaskiner.

Att den bryter mot fysikens grundlagar är också speciellt, precis som att ingen oberoende forskare har fått studera makapären närmare för att få bekräfta resultatet.

Men visst vore det kul om det faktiskt fungerade! På samma sätt som om jultomten fanns på riktigt, ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att det är kul att detta tydligen väcker intresse.

Måste erkänna att jag själv är lite skeptisk till det här. Obs att jag  skrev Om det håller vad det lovar.......

Låt oss börja med att skilja Rossis E-cat från vad den här tråden handlar om. Vill ha sagt först som sist att jag är VÄLDIGT skeptisk både till Rossi och till hans anordning. Minst lika skeptisk som när det gäller.... ja ni -vet- vad....... :-)

Tjompahompa eller vad du nu heter: jag föreslår att du tittar på föredraget innan du svamlar loss om Hitlers silvernäsa eller vad det nu var du yrade om?. Återkom sedan gärna med lite mer vettiga kommentarer. Vad det här har med  konspirationsteorier att göra övergår åtminstone mitt förstånd. Men du kanske kan förklara dig lite närmare?

 

Till den som nämnde att kall fusion (cold fusion) kommer alltid ligga 50 år fram i tiden kan jag bara säga: Det här handlar INTE om kall fusion. Se föredraget!

 

Peter K. Vem är TED? undrar du? TED är inte en person, TED ä ett forum där duktiga forskare, samhällsvetare osv håller föredrag:

http://sv.wikipedia.org/wiki/TED_(konferens)

http://www.youtube.com/user/TEDtalksDirector

 

 

 

Föredraget gjordes alltså hos Googles motsvarighet till nämnda TED.

 

Och hörni, glöm inte att det så sent som i slutet av artonhundratalet fanns vetenskapsmän som sa: Om det var meningen att människan skulle kunna flyga hade Gud givit henne vingar.... mindre än 10 år senare flög bröderna Wright vid Kittyhawk för första gången.....

 

Edit: Lägger till en länk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter.

Såvitt jag minns kom ingen pressrelease angående den här produkten från Lockheed heller? :-)

post-22515-1394237405,2113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K skrev: Det fantastiska med att skapa energi ur tomma intet så är att man inte bara får en outtömlig enerigikälla - man kan också bygga evighetsmaskiner.

Nu tycker jag att du är litet väl sträng, det handlar inte om att skapa energi ur intet - eller löjliga evighetsmaskiner. (Rossis E-cat skulle väl skrattas ut i så fall, inte avhandlas i seriösa fysikartiklar?) Detta med kärn- och fusionskrafter handlar så vitt jag begriper om högst verkliga energier bundna i atomernas lilla värld, ingen tvivlar väl längre på att kärnkraftverk existerar och fungerar?

Angående Rossis Ecat-uppvisning inför s.a.s. lokalblaskan Ny teknik så finns givetvis många frågetecken, men ifall seriösa fysiker finner det mödan värt att ändå undersöka vidare så kan det knappast avfärdas a priori av amatörer? Visserligen gäller nog (nästintill) alltid jantelagen, alltså detta att verkar det för bra så är det förmodligen så. Men utestänger man därför varje form av nytänk för att det inte passar doktrinen/jantelagen så kan väl heller ingen utveckling ske?

Ps. Första tankefröet till att fission var möjlig (atombomber, kärnkraftverk) föddes f.ö. under en berömd skidtur nära Kungälv norr om Göteborg under andra världskriget. Tanken föddes av en kemist som nog inte fullt begrep fysikers stenhårda jantelag utan tänkte självständigt utifrån verkliga experiment-resultat. (Finns f.ö. en liten minnestavla om detta tveksamma framsteg i änden på sagda orts stora gata.) Men det är en annan historia, om än mycket intressant. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas

Man bör kanske också ha i åtanke att även NASA forskar på kall fusion, vilket på något vis kanske borgar för att det ändå finns lite mer seriösa forskare som inte helt avfärdat tanken?

 

Historien bakom kall fusion börjar väl annars någon gång på åttiotalet? Vill minnas att det var 2 forskare på något universitet i USA som först hävdade att de nått intressanta resultat? De blev hånade av forskarsamhället, men det hindrade inte att bl a just NASA satte igång med egen forskning. Om jag minns rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, såklart. Och inte heller pratade man om den på TV, eller TED eller någons motsvarighet öppenhjärtigt om att man jobbade med ett stealth-plan som skulle kunna flyga om tio år gissar jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas_1, du skrev om övriga forskarvärldens hållning till Rossi, och att man skulle skratta åt honom om han var båg (i princip...)

 

Nu är det ju just så det är. Övriga forskarvärlden är lite... hmmm... skepisk? till hans forskarresultat. Föreslår att du kikar här angående hur kall fusion skulle tänkas fungera,

 

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kall_fusion

 

(...jaja, jag vet att länken inte funkar...)

 

Att sedan dra liknelser med flyg... nej, det är inte samma sak. Tro mig, den dagen vi kan ha fungerande och säkra fusionskraftverk som skapar billig och ren energi kommer jag att dansa på gatorna och sjunga att världen är räddad. Tyvärr kommer det inte att ske inom de närmsta åren är jag rädd, förmodligen inte varm fusion, och garanterat inte kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K: Jo, kall fusion verkar totalt osannolik så långt- eller snarare kort jag begriper. Men i slutet av 1800-talet trodde man allmänt att fysiken litegrann nått vägs ände, att allt som egentligen återstod var finputsning av detaljer. Inget kunde vara felaktigare, efter det kom ju t.ex. relativiteten och ännu litet senare kvantmekaniken som förändrade förutsättningarna grundligt.

Haha, Rossis Ecat är en spännande historia fylld av märkliga paradoxer, och litet spänning i tillvaron kan man väl som sagt få unna sig även som skeptiker?

[Det som verkligen förbryllar mig är inte experiment-uppvisningarna, där skillnaden mellan in- och utmatad energi ändå tycktes vara av storleksordningen faktor 10, inte heller att rörkrökeriet var inlindat i litet döljande alu-folie. Utan att ingen - tex ett energibolag - verkar ha köpt en container-Ecat och testat själv, för den tycks ju kommeriellt tillgänglig för i sammanhanget en spottstyver? Har alltså inte ännu sett nån riktigt trovärdig dementi baserad på sådana egna drifts-erfarenheter, och undrar varför??]

Aktiverar din wikilänk, länkar även till Journal of nuclear physics där frågan om kall fusion inte  verkar utskrattat eller överdrivet avliden om man scrollar rubrikerna. Upptäckte även att SVT:s vetenskapsreportage hamnat på den officiella Ecat-sidan där man kan beställa ett kraftverk. (Observera f.ö. att Rossi i reportaget inför bl.a. energibolags-representanter med not yet ready for the market inte snackar om container-Ecaten utan om nån större variant.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Journal of Nuclear Physics tar kall fusion på allvar är inte så konstigt, eftersom det är Rossis egen blogg, och inte en vetenskaplig tidskrift som det försöker göra sken av.

Att energibolag inte har testat E-kat kan nog bero på att den inte passerar trovärdighetstestet - det ryktas om att flera har varit och tittat på den, men inte sedan bedömt det vara värt pengarna att köpa någon och undersöka den närmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha vilket skämt, om det skulle vara så och det fanns någon rimlig möjlighet till att vi skulle det visa sig på oljepriset.

Det skulle förstås vara jätte bra för mänskligheten men läs lite rapporter om värdens energi behov närmaste 10-20 år av tex kjell aleklett

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du läser på lite själv. Alekletts Peak Oil förflyttar sig längre och längre bort vid horisonten. Han är akterseglad som man säger... Aleklett hade ingen aning om den nuvarande utvecklingen när han förutspådde peak oil. I USA råder rena oljefebern. Med hjälp av ny teknik räknar man med att bli i strot sett självförsörjande på olja, vilket kommer att rita om den geopolitiska kartan......vad händer exempelvis i mellanöstern när USA inte längre ser sig tvungna att säkra oljeleveranser därifrån? 

 

Varför skulle oljepriset sjunka förresten? Man kör inte bilar på elektricitet (nåja). De länder som använder fossila bränslen för elproduktion använder ju framförallt kol.

 

Däremot skulle det ju naturligtvis gå alldeles utmärkt att använda en Lockheed fusionsreaktor till att driva fartyg. Det görs ju redan med fissionsreaktorer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tror lika mycket på Rossi som på Jultomten. Han kommer ju varje år, fråga småbarnen.

Däremot kan det mycket väl vara möjligt med kall fussion så småningom, men inte om 5 år.

Eller något helt annat om 5-10-15-20-50 år.

 

Men varför vänta!

Vi kan idag med dagens teknik fixa väte-syre från vatten  och m.hj.a solceller. Sedan tankar vi flytande väte. Man behöver bara ändra lite på förgasaren på bilen. De har över 100 exp bilar idag nere i Tyskland som körs på flytande väte samt några bussar. (Tänk på att du har flytande gas i gasolflaskan och i alla cigarettändare idag! Det går att hälla gasol från en flaska till en annan utan problem)

Tekniken för hydrolys finns och fungerar!

För ca 30-35 år sedan höll en person på med detta i Härnösand. Han sönderdelade vatten i sin källare med ström från en vindsnurra sedan körde han sin bil med vätgas. Det blev ett jälans hallå och han motarbetades av alla instanser. Idag är det i ropet igen.

Varför uppfinna syntetiskt tillverkad olja som de försöker i US när vi har annan redan fungerande teknik?  Med risk för att bli betraktad som konspiratoriskt misstänksam så tror jag att det är i storbolagens intresse att de, just de, behåller kontrollen över drivmedlet, må det sedan vara kall fussion eller väte eller syntetolja en masse.

Frågan är vad skulle hända om jag satte upp en liten snurra som fixar el när det blåser och jag får mitt väte. Sedan kan jag tuta omkring miljövänligt med vätgas i tanken (Kom inte nu med att det smäller...det är redan passé) Fast jag tror att besiktningen samt kommunen och rädda grannar och trafikanter skulle säga stopp precis som i Härnösand för 35 år sedan. Tror mannen hette nånting med Thörn...blad?--kvist el likn.

Någon annan som vet-minns-har kontakt?

Å förrexten varför inte tutta eld på vätet i en brännare som sitter i pannan så får jag varmt åsså i huset. Gratis! Nåja, nästan. Till skillnad från el så kan jag lagra vätet så det blir varmt när det inte blåser. Eller skicka in det i en bränslecell så får jag ut elström. Sådana finns att köpa över disk redan idag! Kanske något för båten? (Vi är på en båtsajt)

På Båtmässan i Älvsjö visade de en gasodriven utombordare. Varför inte flytande väte som jag fixar i källaren själv och med en vindsnurra på taket? Småskaligt. Miljövänligt.

Upp gubbar, låt oss inte mossa igen övervåningen. Ut och fixa! Vem ställer opp?

enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu säger University of Washington att de ska köra ett fullskaletest av en fusionsmotor för rymdskepp i slutet av denna sommar om allt går som planerat.  Om det fungerar som tänkt kommer det att innebära en revolution när det gäller rymdfärder.

(Jag kollade så att artikeln inte var publicerad 1 april, för så här års får man vara lite extra skeptisk:-D)

 

Tydligen är det fler än LockHeed Martin som jobbar med det här......

 

http://www.scienceworldreport.com/articles/6067/20130405/first-tests-fusion-powered-spaceship-propulsion-successful.htm

post-22515-1394237463,6275_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vad gäller framdivningen av rymdfarkoster så är det av helt andra skäl än att utvinna energi. Från den intressanta artikeln du länkade til:

While such a pulsed-fusion device would actually consume energy in the form of electricity (and not produce, like terrestrial fusion power devices are trying to achieve), it would be a very efficient method to drive a spacecraft, since the ratio of impulse to fuel mass is much higher than with conventional chemical engines.

I deras fall gäller det att generera partiklar att skjuta ut bakom rymdfarkosten så att den accelererar framåt. Och fusionstekniken verkar vara effektiv genom att man slipper bära med sig så mycket bränsle. Gissning är att man med fusionsdrivningen genererar färre partiklar men som i gengäld har mycket högre fart än konventionella bränslen, och därmed vinner man mycket i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest fachinerad över tron att man på fem år kan ha fungerande metoder med en teknik som forskare inte kan få att fungera i liten skala i ett laboratorieexperiment.

Låter sjukt osannolikt, men jag kan ju ha fel. Och i det här fallet har jag gärna det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...