Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tedde1

Båt 50000, finns det?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Ska köpa båt i år, den ska rymma 2 vuxna, ett barn och ibland en hund. Vi kommer att ha den i Karlshamn, Blekinge.

Det Blir vår första båt och vi tänkte inte lägga för mycket pengar på den, hade tänkt 50000 men är lite flexibla och kan tänka oss att betala lite mer.

Vi behöver alltså en båt, gärna styrpulpet, vad får man för pengarna? Är det bara skrot i den prisklassen eller kan man hitta något vettigt att ha i några år och känna sig för lite?

5 meter, är det lagom? Någon som har lite tips?

Mvh

Tedde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en snabb koll på blocket, och hittade en uttern 5102 med en 50hk yamaha för 52000kr.



Men varför väljer ni just en styrpulpet och inte en dc eller ht båt? Eller varför inte en bowrider? I mina ögon är en styrpulpet något man är ute och fiskar och badar med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Användningsområdet blir väl lite dagsutflykter och badande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om barnen är i den åldern att de kan behöva lägga sig och vila en stund under dagen och det inte passar sig på berget eller så, så kan ju en HT-båt vara att föredra... Då kan man ju bädda ner barnen -och även själv ta en tupplur- i skugga under hardtopen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom pengarna får du utan vidare en helt ok HT båt i 5 meters klassen. Vi hade förut en Jofa Winth 550 med 50hk Yamaha, en sån får du för mellan 30000-50000 beroende på ålder och skick, dessutom ofta med en trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnet är snart 6 år.

Jag är inte speciellt förtjust i HT båtarna, föredrar andra modeller. 

Går det att få en bra fungerande båt för 50000 eller måste man öppna börsen mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blåser alltid på sjön och det gör att det blir kallt när man sitter i en öppen båt ! Vindskydd är a och o specielt för dom små . Barn måste få kunna ligga ner och mysa eller rent av sova under färd , tänk en heldag med sol och bad , klart barn blir tröta ! Solen börjar sin väg ned och tempen sjunker snabbt ....så är det bara !

Med vänlig hälsning, från en som släpat ungar sen barnvagnsålder på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stabilt bränslekonto kan nog behövas med tanke på motor cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaä beror väl vad man jämf. med, 1,5-1,7 l/d bör det gå att köra den där på. För dom pengarna som trådskaparen vill lägga alltså runt 50 kalla så får man nog räkna med lite törst i tanken. Och här, för 35 papp så får man jäkl. mycket båt för pengarna. Coronets 21 fots skrov går sjukt bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

visst du var inte förtjust i Ht-båtarna, men jag köpte min Örnvik 510HT med en äldre johnsson 25 för 18000. Motorn skall jag byta så snart när jag har råd. En styrpulpet med en enklare motor går säkert att få för 20 000. För 50 000 kan man säkert få en styrpulpet på 5 meter med en 4taktsmotor på ca 30hk det går säkert att få tag på en 6-7meter fast lite äldre med 4taksmotor. Jag kan ha fel i mina uppgifter, men skulle tro att det ger en liten vägledning.

// Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för alla svar, båt är nu införskaffad, det blev en Ryds 480 -92 med en 30hkr yamaha -92.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...