Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Capitan

Vart skall man synas som företag?

Rekommendera Poster

Kollar runt lite vart jag skalla annonsera inför min uppstart av webbshop med båttillbehör

Vilka båtrelaterade sidor på nätet besöker ni bortsett från forum? Själv så besöker jag inga även om jag har stort båtintresse

Nedan sidor visste jag inte ens att det fanns. Något ni känner till och besöker?

http://www.dagensbatliv.se/

http://www.batportalen.se/

När det kommer till tidningar så är det väl tex Båtliv, Praktisk Båtägande mm som gäller. Båtliv kanske är vettigast då den även finns på nätet samt skickas ut till folk som normalt inte skulle köpa en båttidning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt, Vi Båtägare, Segling, Trossen (SSRS tidning), Klassiska Båtar, På Kryss & Till Rors (SXK). Båtbörsen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klickbara länkar yes

Tidningar är Båtliv, Praktiskt båtägande och På Kryss.....

Båtrelaterade sidor är i stort set det samma som tidningarna. Sedan är det mest forumsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du har för målgrupp. Båtlivet och dess utövare är en mycket stor och heterogen grupp. Samma kanaler kommer inte funka för alla.

[/gratistips] ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag goglar också, har inga särskilda vägar att leta båtprylar. Se till att komma högt upp i resultetlistan från sökmotorerna. Det finns mycket råd och tip på nätet om hur man gör.

Ha något matnyttigt på din webbsida så att alla som har båt vill gå dit. En fantastisk app som alla båtägare vill ha eller eller en otroligt stor samling information och länkar som är oslagbart värdefull för alla, vad vet jag.

Försök ha råd med en liten, liten, liten monter (som ändå blir kostsam...) på ett par båtmässor, men det räcker inte. Du bör ha något spektakulärt att visa upp och skriva några pressmeddelanden om detta spektakulära. Då kan dui bäst fall få några artiklar i båtpressen och/eller i dags- och veckoperss. Mycket bra marknadsföring. Helst ska du också ha något som är extra intressant i montern, något som ingen vill missa...

Det finns många gratistidningar, ex.vis sådana som man får på flyget. Dessa tidningar har mycket begränsade redaktionella resurser så om de får in välskrivna artklar om något som de tror intresserar deras läsekrets så är det möjligt att få in artiklar i dessa tidningar. Det brukar underlätta om man även vill annonsera i tidningen. Du bör anlita en journalist för att artikeln ska bli bra nog.Kanske kan du få hjälp av någon som läser journalistik på universitetet för att hålla kostnaderna nere.

Om du har någon produkt eller tjänst som är riktigt bra att skriva om kanske du kan få någon att skriva artiklar och få dem införda på någon form av provisionsbasis. Varje införd artikel betalar du x-tusen kronor för. De artiklar som inte förs in kostar dig inget.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag började använda Chrome googlade jag mycket, nu googlar ALLT, på en gång -  det vet jag att 95% av mina jämnåriga vänner också gör, folk över 30 kan jag inte riktigt tala för även om jag gissar att det googlas en hel del bland dessa också. 

Den typ av marknadsföring som jag definitivt skulle rikta in mig på är att jobba stenhårt med Google AdWords: https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=adwords&hl=sv_SE&ltmpl=jfk&continue=https://adwords.google.com/um/gaiaauth?apt%3DNone%26ltmpl%3Djfk&cd=SE&passive=86400&sacu=1&sarp=1

Se till att hålla dig uppdaterad: har du en schysst destinationsvara i vårrustningstider (typ impellrar eller billigt rub/vax-set) så ska det synas här - när man sedan klickat in sig på din sida två gånger ligger den evoked och nästa gång googlas din specifika hemsida för prisjämförelser.

Enligt min mening är annonsplats i tryckt media fantastiskt överprissatt om man ändå inte har råd att ha en helsida/mittuppslag (med tryckt gäller: Ska det va, då jäklar ska det va!). Att synas på en sida som ändå bara har andra annonsörers annonser på är enligt mig bortkastat.

 

I övrigt skulle jag ringa någon importagent och se om man fick rida hem en leverans med asientryckta flytnyckelringar, fenderclips eller motsv som man tryckt ditt företags/hemsidas logga på (något som faktiskt kommer till användning!) och sedan antingen hyra liten liten monter enligt ovan eller bara se till att ha valfri ungdom att ge en sådan till varje besökare vid ingånen. Allt för att bli ihågkommen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batnet.se är rätt bra tycker jag när man ska hitta företag. Jag är lite tveksam till annonser i tidningar. Små annonser försvinner lätt i mängden, stora annonser är dyra. Kan du se till att komma med i artiklar? Typ captain från Företaget visar hur du bäst waxar båten och råkar samtidigt visa sin fantastiska Produkt..? Får mam till hyffsade instruktioner länkas det mycket dit, tänk t ex alla som kollar på Drevias hemsida hur du vinterkonserverar motorn... Mässor, samarbeten med båtleverantörer - typ jag waxar båten inför mässan om det står tydligt att jag gjort det..

 

Ja, några ideer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Tycker att du ska jobba en del med google raiting på din sida samt kanske betala en del för addwords.  Tror att dom flesta använder sökmotorer en hel del. Tycker du ska skapa en facebooksida med.

Annars är väl annonser i praktiiskt båtägande och liknande tidningar.

Tycker att du ska kolla lite på google analytics.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan ide' att du annonserar i marginalen på blocket, rätt många som kollar bilar och båtar där ofta, så jag tror att det är bra att synas där ibland.

Ser fram emot en grym grosshandlar-rabatt  när jag gör min första beställning ! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... Egentligen borde denna tråd rapporteras, då den snuddar vid reklam för egen del... Capitan har ju förklarat att han/hon skall starta upp en webshop med båttillbehör... Och med det kan det även räknas som smygfiske efter kunder...

Eller hoppar jag med galen propelleraxel här...? Tänkte bara lite i banan om att det är andra trådar som blir rapporterade helt utan synbar vare sig reklam eller annat lurt... Det finns en miljötråd helt nyligen som jag mest tänker på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är den på gränsen. Men som jag ser det så är det ändå en intressant diskussion som förs vilket kvalificerar den som godkänd i mina ögon.

Hade TS skrivit, kolla här på mitt nya företag och inget annat, så hade det inte varit ok. Nyckeln blir om det blir diskussion eller inte.

[OT] Släpp oljetråden, tycker jag. Det där handlade om en hel bunt trådar som följde ett tråkigt mönster. Jag är förvånad att inte fler trådar av den medlemmen rapporterades. Jag rapporterade ett antal. [/OT]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google AdWords! Då kan man också mäta effekten av sina kampanjer. Men man måste köpa experthjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med ditt närmaste universitet/högskola som erbjuder kurser i marknadsföring så kan experthjälpen bli billigare. Antingen ber du att få annonsera i kåren eller så försöker du få det till ett projektarbete - eller båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips och förslag. Fortsätt gärna :)

Det med länkar ang mektips och konservering mm är klart något jag skall använda. Mycket bra tips som jag inte hade en tanke på

Säsongbetonade paket är också bra samt att få med dessa väl synliga på första sidan vid respektive tid

Känner lite samma som några av er skriver ang tidningar. Dyrt för även den minsta annonsen som troligen ger väldigt lite och tex halv eller helsidor är inte att tänka på i detta skedet. Forumsidor och nättidningar verkar mer prisvärt att annosera i

Får försöka komma fram till en balans i hur mycket man skall spendera på annonsering

Google är något jag själv använder mig av till det mesta så det är nog det effektivaste sättet att nå ut idag

Blocket kommer jag fortsätta använda då annonserna normalt dyker upp när man googlar

Tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som är otrolig på att marknadsföra sig på alla tänkbara sätt utom just med reklam är ju Peter Gustafsson med sina varumärken Blur och Happy yachting. Det kan ju vara något att snegla på.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är en tråd som behöver rapporteras. Eftersom trådskaparen inte har startat sitt företag än eller gått ut med namn eller ens exakt med vad han ska sälja, så tycker jag tråden ist har blivit en intressant diskussion om marknadsföring och vad båtfolket använder sig av för kanaler när de söker efter produkter och tjänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt att rapportera, tog bara upp saken då jag tycker att det hela ligger i gränslandet för reklam för egen del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligvis jättebra att skaffa kunskaper i marknadsföring. Tyvärr kan bara högskolor ge en grundkunskap som inte alltid är up-to-date. Förändringarna på detta området sker snabbt. Sen är det viktigt att satsa 100% på man i första hand ska syssla med och köpa den kunskap man inte har. Varans pris är idag extremt viktig, där måste man leta alternativa inköpskanaler. Hos de etablerade importörerna måste man komma upp i volym för att få bra priser om de nu ens vill sälja. De riktiga bra priserna får man inte förrän man visat att man verkligen handlar. Sen är hela logistikdelen viktig, det gäller att få rätt fraktpriser vilket man inte får förrän man skickar ganska mycket. Man måste också kunna leverera snabbt om man vill vara med. Eftersom prisbilden är pressad idag så är marginalerna dåliga. Enda chansen att ta sig in på marknaden är om man kan överleva under kanske något år på nollmarginal, Eller mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag föreslår definitvt inte att TS ska sätta sig i skolbänken igen. Det var inte länge sedan jag avslutade min senaste kurs i MF och jag är den första att skriva under på att innehållet i de kurser jag tagit är till 75% självklart eller helt förlegat. Men vad som däremot brukar finnas är intresserade studenter som kan internetmarknadsföring ändå - många driver eget och kan konsulta direkt - annars; av erfarenhet vet jag att folk brukar vilja syssla med projekt förankrade i verkligheten för sina småuppsatser - en typ av utbyte som vi är riktigt dålig på att utnyttja i överlag.

Sen kan jag bara hålla med om att varuförsäljning är så mycket mer än att bara synas. Pengarna görs i optimerad logistik eller fantastisk service. Den oväntade svårigheten att överleva kan, som du hintar, snarast komma att ligga i att finansiera sitt rörelsekapital för att överhuvudtaget hålla sig flytande med rullande MF-utgifter och lager, under en (lätt hänt) utdragen etableringsprocess. Men TS har ju drivit firma tidigare så detta är nog gammal skåpmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör mitt hat-objekt? Dvs Facebook och en dela-och-vinn-kampanj? Billigt och sjukt effektivt - och sjukt irriterande för alla som får upp delningen i sin aktivitets-logg för att deras vänner vill vinna något...

Går till så att du t ex lottar ut två biljetter till Båtmässan (=under 300 kr) till någon som delat eller gillat ditt företags Facebook-profil (=gratis). Du hamnar i en helvetes massa personers FB-loggar och profiler, nästa gång du skriver något på ditt företags FB-sida ser alla som gillat och delat detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Facebook är det tänkt även om jag har samma känsla som dig av det :) Massa reklam mm som ständigt dyker upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst Blocket. Välj ut varor du kan ha riktigt rätt pris på och kör dessa på blocket.

Att ha en blocketbutik är också bra, men det är svårt att säga om det ger något mer. Men jag är inne på andra året med blocketbutik. Kostar, tror jag, 9000:- inkl.m. + vanligt styckepris på annonserna.

 

Vidare ska du, tycker jag, ha en FB-sida. Men bara om du avser att vara aktiv och kontakta och bemöta kontakt där.

Sen ska du försöka få kunderna att klicka i att du får kontakta dem via sms. Då kan du VÄLDIGT billigt nå alla dina kunder (som redan handlat). Här kan man skicka ut info om en ny produkt eller ett riktat erbjudande osv.

För SMS-tjänster kan jag rekomendera http://www.intime.nu  Grymt trevliga och bra att ha att göra med.

Tryckt media så tror jag trots allt på de små annonserna i PB. Jag är en hanska digital person men just i den typen av tidningar så läser jag den typen av annonser medans jag kan missa en halvsida i morgonbladet....

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande

Man ska givetvis ha bredd på annonserna på blocket, men jag upplever att många söker på pris där. Och får du in kunden på ett bra pris på en vara så får du förhoppningsvis chans till att sälja en marginalförstärkare med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant - är det några speciella produkter/nisch du ska inrikta dig på?

 

För mig är priset viktigt. Oavsett vad jag ska göra för planerat inköp så kör jag en priskoll på Google så jag skulle vilja se dina prylar överst på Google hits. Om du lovar att ha bästa priset så lovar jag att jag hittar dig.

 

Detta är kanske off-topic och jag vill inte verka negativ - du har säkert en bra lösning på detta, men när det gäller båttillbehör har i alla fall jag upplevt att de bästa priserna nästan alltid erbjuds utomlands och det har varit svårt för leverantörer i Sverige att matcha. Det känns som att världen krympte med Google och idag handlar jag nästan allt till båten från UK. Det hade varit otänkbart för mig för 10-15 år sedan. Även otympliga föremål som livflotte (55kg), Zodiac gummibåt, elektronik etc.

 

Det kanske bar är jag...!

 

Kom ihåg bästa pris (i kombination med bra service) & Lycka till!!

 

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsatt OT - men du är inte ensam om att handla billigare utomlands. Vi köpte för, jag tror, 2 år sedan, en Zodiac 325 i tyskland via internet för ca 18000sek, och frakt hem till brevlådan för 40eur. Det är svårt att slå det priset, och i sverige för samma skulle man få betala närmare 30000sek. För vadå? - Jo att ett företag i sverige har den i sitt lager och man kanske får den någon dag tidigare. Men knappast värt 10lax. (Så tänk på att du inte bara ska slå svenska konkurenter - utan också utländaska företag om du vill omsätta mycket.)

En viktig sak att ta hänsyn till är om du vill sälja många saker billigt för att få ihop mycket pengar, eller om du ska ta lite mer betalt för varan och då inte få lika många sålda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att synas på Google, där söker jag allt när jag vill ha tag på något.

Jag fick lära mig av en bekant som jobbar som annonssäljare på en morgontidning att det effektivaste man kan ha är en liten annons i tidningen på några rader, men den ska ligga på samma ställe i tidningen varje dag. Då blir det omedvetet inpräntat ditt företagsnamn o vad du gör. En liten annons i Vi båtägare(pappersversionen) skulle iaf jag se.wink

 

Jag har installerat Adblock så jag ser inte annonser som dyker upp på hemsidor o forum, något att tänka på där... För jag är nog inte den ende som tröttnat på banners o dylikt som bara ökar nedladdningstiden på hemsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att hålla bra priser då mina omkostnader är låga. Att matcha tex England tror jag inte är inte möjligt med de avgifter mm som vi har i Sverige.

Annonsering lutar åt bla här på Maringuiden. Dock inte med banner då det kostar tokmycket. Samt på blocket. Också i nån/några båttidningar samt annonsera lokalt då de lokala butikerna kursat förra året. Även på Facebook så klart. Har inte fått priser från Google ännu men man bör väl vara med på första sidan om det skall vara lönt och det tillåter nog inte ekonomin nu i början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...