Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
goranw

Rapportering av inlägg

Rekommendera Poster

Kan någon vänlig själ för en nybörjare som jag förklara vad som gäller beträffande rapportering av inlägg.

Jag har fått nedanstående inlägg rapporterat.

Innebär det att jag inte anses ha följt forumreglerna för den etikett som bör följas?

Hur ska jag veta vad jag har gjort för fel? Jag är fullständigt oförstående till vad som kan vara anstötligt eller kontroversiellt i det inlägget.

Kan man få reda på vem som har rapporterat det?

När kommer inlägget att granskas?

Kommer jag att få en motivering till en eventuell radering eller stryks inlägget bara utan att jag aviseras?

Snälla upplys mig! Jag ber i all ödmjukhet.

 

När vi med Comfort 30-an Laranja seglade 48-timmars en vår för flera år sedan upptäckte vi i gryningen andra dygnet att fördäck och nedre delen av focken var nedsmetade av tjockolja. Exakt när och var denna lilla oljekatastrof drabbade oss vet jag inte. Men vi hade seglat rätt över bland annat vraket Skytteren, som sedan andra världskriget vilar på 74 meters djup 7 sjömil väster om Härmanö.

Skytteren beräknas läcka cirka 1 000 liter olja per dygn sedan flera år. Om den oljan är lika tjock och smetig som den vi drabbades av är mig obekant. Men är det inte snart dags att göra något åt Skytteren - den tickande miljöbomben , som myndigheterna så väl känner till men inte låtsas om?

Norrmännen lyckades för några år sedan sanera det betydligt större vraket Blücher, som ligger på cirka 90 meters djup i Oslofjorden, innan en katastrof hann inträffa där.

Om Skytteren rostar sönder helt, vilket kan ske när som helst, blir det ett katastrofalt oljepåslag på hela bohuskusten norröver och även på Sörlandet i Norge.

Svenska Kryssarklubben har ju sedan förra året startat ett aktivt miljöarbete och inrättat en miljönämnd på riksplanet. Vad görs från deras sida för att påskynda saneringen av alla de hundratals vraken i Skagerack?

http://www.seniorseglaren.se/f...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför detta inlägg är rapporterat,men kan anta att det är för att det är osakligt precis som allt du skriver, skytteren läcker ca 150 liter olja per dygn och inte 1000 som du skriver, du är inte påläst, kanske därför det är rapporterat, jag vet inte, men man får aldrig reda på varför på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du snart ge dig. Skärp dig nu och uppför dig som en civiliserad människa!Jag ställer en fråga vänligt och ödmjukt. Då ska jag inte behöva få ett snäsigt och otrevligt svar.

Jag är i allra högsta grad påläst efter att ha följt ärendet i tidningar och på internet under flera år. Alla mina uppgifter kan jag verifiera. Så här står det i en artikel på internet:

Mer än sextio år senare är S/S Skytteren åter

aktuell. Under vintern 2005 uppmärksammades

större mängder olja kring Måseskär. Oljan

visade sig komma från vraket av S/S Skytteren.

Beräkningar antydde ett läckage på upp mot

1000 liter per dygn. Vraket har troligtvis läckt

i mindre omfattning i runt tio års tid. När S/S

Skytteren sjönk var hon fullbunkrad för att klara

en längre resa och kan ha haft en bunkerkapacitet

på runt 6000 m3. Teoretiskt kan därför läckaget

pågå i 16 år. Under tiden föreligger dessutom

risk för att vraket skall gå sönder och hela lasten

av bunkerolja läcka ut och hota stränder och

miljön.

Länsstyrelsen

Vid det tillfället, för några år sedan, beräknades Skytteren alltså läcka 1 000 liter per dygn. Men varken du eller jag eller någon annan vet om den siffran är riktig idag. Det kanske varierar från dygn till dygn. Det kanske stoppar upp under långa perioder och flödar desto mer under andra.

Oavsett detta lär det stå utom allt tvivel att Skytteren är mycket nära gränsen att rosta sönder helt. Om/när det sker blir det en oljekatastrof som vi aldrig har sett maken till. Detta är vad samtliga experter är eniga om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken mängd olja som är rätt är det som Westfjord skriver; det är så att man inte får reda på orsaken till inläggets rapportering. Men ta inte för hårt på rapporteringen - det förekommer då och då och administratörerna brukar hantera det förståndigt tycker jag. Däremot är de... hmmmm... upptagna? personer och det går inte så jättefort innan något händer.

Orsakerna till rapporteringen kan vara flera. Enklast att klura ut är när någon försöker sälja ett mirakelmedel eller liknande, eller när någon hoppar på en annan medlem, men ibland är det svårt att förstå och i de fallen tycker jag att administratörerna mest brukar.... hmmmm... förbise anmälan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter. Dig kan man lita på trots allt.

Då ska jag inte ta rapporteringen så allvarligt. Det är väl någon av alla dagens vederdelomän som bara vill djävlas, när argumenten tagit slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran

Ditt paraduttryck att när argumenten tar slut så börjar  de som har en annan åsikt eller djävlas med dig och tex anmäkler dina inlägg.

Va vi inte nästa överens i en annan tråd att det inte alls är säkert att det är alla andras fel när du och alla andra som står mot dig har olika åsikter.

Kan det möjligen inte va ditt sätt att framföra dina åsikter som retar folk. Mig har det i alla fall retat oerhört genom åren. 

Även om du tex skulle har rätt i princip i frågan om båten som läcker olja strax söder om mig, skulle jg nog aldrig va intreserad att engagera mig i frågan pga det sätt som du har behandlat den.

mvh

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man upphör aldrig att förvånas. Just som vi började bli kompisar, så får jag en tjottablängare så jag går ner för räkning igen.

Vad är det i min rapportering om fartygsvraken som retar dig så? Det är kanske du som har rapporterat inlägget? Hur många gånger jag än läser det så kan jag inte för mitt liv tycka att det är på det minsta sätt kontroversiellt, retsamt, provokativt... you name it. Det är ett ganska kort mycket sakligt och faktaspäckat inlägg, där alla uppgifter är direkt tagna från artiklar i dagstidningar mellan 2001-2012. Plus en del fakta från internetsidor. Det är så seriöst som du någonsin kan önska. Det är skrivet med hjärta och hjärna efter bästa förmåga. 

Är dessa tidningsartiklar och internetsidor också ägnade att reta dig och kanske andra också oerhört?

För mig är det en fullständig gåta hur det inlägget av alla kunde bli rapporterat. Det finns väl cirka 80 andra inlägg av mig som borde vara betydligt mer kvalificerade för rapportering i så fall.

Förra gången fick jag  bra förklaringar från dig. Hoppas att du kan förklara även det här mysteriet för mig.

Alla dessa inlägg gör att jag stiger i graderna med rasande fart. Är det örlogskapten härnäst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på dig Göran, du har helt rätt!! Nu har du fått De-10 efter dig, som TROR, VET, och skriver och kommenterar ALLT här på MG! I min mening förstör De-10 hela detta forum med sina, jag kan bäst fasoner! Jag är mkt passiv i mina inlägg, men läser de mesta, och slutar aldrig att förvånas över deras dryga, överlägsna attityd! Enligt min mening skulle detta forum bli bättre om man kastade ut De-10 som tycker att detta forum saknar styrning!!!! (Konstigt eller??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan heller inte se varför inlägget blev rapporterat... Inget som direkt sticker ut, inget som bryter mot forumreglerna... O s v...

Kan ha -som någon skrev ovan- med att göra över hur du agerar som person, men det är inget jag väljer att kommentera... Jag har en egen uppfattning om dig, och den behåller jag för mig själv p g a att jag inte känner dig eller vet hur du är i det verkliga livet utanför forumet... Utan det är just en uppfattning jag fått och därmed helt utan förankring i verkligheten.

Trots allt: Lev väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligheten till anonyma rapporteringar kan möjligen ha sin sin funktion även om jag inte riktigt kan se den? Själv rapporterar jag ogärna, för admin har nog viktigare saker för sig än att dömma i sandlådekrig? Kan istället via ett inlägg i tråden påpeka mitt missnöje inklusive motiv och be den misshaglige att ändra eller rent av radera sitt inlägg (man kan radera/ redigera upp till 7 dagar efter inläggsdatum).

[Funkar i normalfallet bra, både det misshagliga inlägget kan då raderas liksom mina klagomål så att tråden rensas/ självsaneras. Alltså överenskommen gemensam babbel-radering till trådbegripligheten fromma, nåt sånt. Men ibland kvarstår meningsskiljaktigheter och först då kan det - enligt mitt sätt att se - vara befogat att via rapportering kalla in admin för att avgöra var ribban bör ligga. (I sådana sällsynta fall hänvisar jag i rapporteringsrutan alltid admin till en öppen motivering i tråden.)]

Hur krångligt kan detta med civiliserat överenskommen självsanering egentligen behöva vara, även sandlåde-barn kan väl uppvisa begynnande klokskap. Inte borde vi vuxna vara sämre kan jag måhända naivt undra? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt anonym är man inte i rapporteringen. Administrationen ser vem som rapporterar, om man motiverar varför man rapporterar (t ex reklam, påhopp eller vad det nu mår vara). Däremot är det BARA admin som ser vem som rapporterar, och så tror jag det är på de flesta forum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Göran

Ibland misstänker jag att din läsförståelse inte är den bästa.

Mitt inlägg ovan var presis lika vänligt/ elakt som det långa inlägget i den andra tråden.

Det handlar ju mera om hur du klarar att hantera kritik - dvs inte alls. Där tror jag roten till ditt problem ligger.

Just exempelt om vraket Skytteren blev lite tokigt formulerat, och sen hade det ju funnits mycket bättre ämnen att ta som exempel.

Jag skrev; Även om du tex skulle har rätt i princip i frågan om båten som läcker olja strax söder om mig, skulle jg nog aldrig va intreserad att engagera mig i frågan pga det sätt som du har behandlat den.

Det borde ha stått; Även om du tex skulle har rätt i princip i frågan om båten som läcker olja strax söder om mig, skulle jg nog aldrig va intreserad att engagera mig i frågan pga av att det var du som drev frågan

Jag vet inte hur väl du är bevandrad i ämnet psykologi, men det vill inte mycket till för att riva ner ett förtroende. Men att bygga upp ett nedruvet förtroende det kostar oerhört mycket.

Vi har aldrig träffats och kommer troligtvis inte att göra det i verkligheten heller.

Vi har aldrig varit kompisar och jag har svårt att to att vi nånsin skulle kunna bli det.

Sen kan man inte alltid leva i aggretion mot alla, det kostar för mycket energi.

Att diskutera sakfrågor medd dig har jag inget problem med. När det gäller tex båtar och segling vet jag att du är mycket kunnig.

Att du har rätt att framföra dina åsikter i vilken fråga som helst är ju också självklart, men att du inte tål att nån påpekar att du har fel, när så är fallet och att du i princip startar krig mot dem som inte har samma åsikt som dig är inte acceptabelt.

Nu avslutar jag mina inlägg i de här ämnena.

Lev väl och segla lungt.

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se något som gör mig direkt upprörd i ditt inlägg.

Kankse är det så att någon stör sig på överdriften att det läcker ut 1000 liter olja per dygn. I ett infoblad skrivits av KBV, Chalmers, Länsstyrelsen Västra Göralands län, Preem och Stana bulk och där kan man läsa

Oljan visade sig härröra från vraket av Skytteren och som mest visade kustbevakningens beräkningar ett läckage på uppemot 400 liter per dygn.

I en annan skrift - som den kritiske kanske inte sett - som länsstyrelsen står bakom kan man däremot läsa precis det du skriver,  läckag på upp mot 1 000 liter per dygn...

Kanske beror det på att du genom att skriva

Norrmännen lyckades för några år sedan sanera det betydligt större vraket Blücher, som ligger på cirka 90 meters djup i Oslofjorden,..

på något vis förlöjligar det faktum att ingen bryr sig om Skytterern som ligger så grunt eller på att du undrar varför ingan annan, ex.vis SXK som nu har en miljönåmnd, inte gör något.

Vad görs från deras sida för att påskynda saneringen...

Personligen kan jag vara lite lika dan som du i mitt utryckssätt så jag störs inte av ditt inlägg, men jag kan till viss del förstå om andra störs på det. Min förståelse kanske beror på att man fått sina smällar genom livet och lärt något (litet) av dessa.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag skrev in ett inlägg ovan som test som jag sedan rapporterade själv för att prova

Typ :angrybrokenno

Rapporterade sedan detta själv, ADMIN såg det och plockade därefter bort det.

Skrev sedan ett nytt förklarande inlägg, det nedan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag blev lite nyfiken på rapporteringsfunktionen bara, eftersom jag aldrig använt denna på senare tid.

Trodde först att man kan råka rapportera om man bara trycker till knappen, så är det inte, man måste både motivera och sedan trycka skicka.

När man väl har skickat, går det inte att ångra sin rapportering.

------------------------------------------------

Sedan kan jag hålla med TS i hans undran varför hans inlägg blivit rapporterat (min teori om att någon somnat vid tangetbardet och lyckats hamna med fingret eller pannan på rapporterknappen föll efter mitt test ovan)

Inte heller jag begriper vad som varit orsaken till att någon rapporterat. Men du får väl skaka av dig detta som om det varit ett enstaka olycksfall från någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...