Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Amber

Byta styrtapp

Rekommendera Poster

Hej,

Ska byta styrtappen nu i vinter och har kommit så långt att jag lyft ur motorn ur båten för att lättare komma åt med verktyg. Dessvärre är det väldigt trångt där styrarmen går ut genom skölden så jag kan inte komma åt muttern som håller styrtappen. Är det någon som har bytt styrtapp tidigare och kan ge lite tips vore jag väldigt tacksam. Måste man lossa bälghuset och ta bort knutbälgen eller finns det något annat sätt? Eventuella special vertyg som krävs mm.

Tacksam för alla tips.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i, missade det. Det är en Mercruiser sköld med ett Bravo 3 drev från 1998.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller på med samma operation. Jag tog bort inner och ytterskölden.

Blir lite lättare då + att man kan kolla igenom allt annat när man ändå river. Jag märkte tex att ena slangen till powertrimpumpen höll på att spricka.Underlättar också om du ska byta bussningarna. Finns lite filmer på youtube som kan hjälpa.

/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har övervägt att lossa skölden men vill helst slippa det arbetet. Finns det ingen annan lösning får det bli min sista utväg.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns ett kit till detta man borrar två hål från vadera hållet med en hålsåg för att komma åt styrtappen som man pluggar sedan med 2st plastpluggar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Går även att fixa om man gör om en fast nyckel. slipar till den lite kortare och tunnare. Har gjort det på min. Ville inte ta extra hål i skölden. Lite pilligt och man får ha tålamod. Men det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan jag köpa detta kit?

Är det någon mall med som visar exakt var man skall borra.

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevman säljer allt du behöver för att göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss skölden och gör det riktigt istället.

Att lossa skölden är enkelt. Inte fel att se hur akterspegeln mår inuti heller samt att de nedre bultarna på skölden kan vara dåliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag borrat hålen, ett på vardera sida. Grejen är det att man kommer bara åt den lilla tvärgående bulten, den som går genom styrarmen och håller tappen.

 

Oavsett verkar det om att man måste slipa om en fast nyckel och ta den stora muttern från motorrummet.

Den nya muttern mätte jag till 27:ans nyckel, är den gamla muttern lika stor, lite svårt att mäta där inne.(egentligen är det ju tum).

 

Med vänlig hälsning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du borrat hål i skölden kan du spräcka muttern. Det gör du genom att borra av den från båda håll. Lite pilligt men det funkar.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var en bra idé, det får bli den varianten.

Nya muttern är det spår i så man kan använda en slagdon för att skruva åt med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...