Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Player311

Craftsman diesel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderingar på att byta ut den gamla trotjänaren (Yanmar YSM12) som visserligen fungerar alldeles utmärkt, men jag skulle vilja ha lite mer kraft och jämnaregång. jag har kikat på en Craftsman 2 cylindrig maskin på 16HK. Är det någon som har några erfarenheter av en sådan, eller Craftsman över huvud taget?

Mvh

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden hoppas jag mycket på. Jag har själv en Yanmar YSB 12 som jag inte riktigt litar på längre. Samtidigt är jag inte toksugen på att lägga ut en förmögenhet så jag letar efter bra billigare märken eller bättre begagnade. Det märke som ligger bra till i dagsläget är Lombardini som har ett par alternativ mellan 17 och 23 hk. Ganska lätta motorer till bra pris. Craftsman har jag inte hört något alls om. Rak axel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har studerat motorutbudet ett tag utifall man behöver en ny någon gång.

Bland annat har jag varit i kontakt med Lombardini försäljare här i Holland,sen träffa jag honom på dennes semester och snacka motorbyten en eftermiddag.

Lombardini motorerna är väldigt tysta tyvärr.

Jag ska förklara vad jag menar med tyvärr,enligt försäljaren var motorerna tysta pga att dom har kamrem.

Problemet med det är att den skall bytas vart 7år,säljaren tyckte inte att det var något problem alls men jag tycker inte att man skall behöva öppna en marinmotor vart 7år.

Jag vill han en motor som man bara byter ollja och filter på varje år.

Och sedan spridarbyte vart 10år.(får vel räkna med en vattenpump och impeller där i mellan) 

Annars ska den bara gå och gå.

Men har man saildrive och ändå måste plocka isär ibland spelar det inte lika stor roll kanske.

För övrigt är jag intresserad av dessa Craftsman också.Men vet för lite för att skriva något om dem.

 

Lite off topic men ändå inte(kanske)

 

Jag vill veta allt om alla marinmotorer...

Tex vilka som har kamrem/kedja eller med kuggdrev.(heter det så?)

Även självjusterande ventiler och annat av intresse.

Finns det tex fler än Yanmar som har en 230v Generator/modul som kan monteras mellan växellåda och motor.Och till vilka modeller passar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Craftsman byggd på en  Mitsubishi och som mariniseras i Holland?

Lombardini är fina och att byta kamrem ser ut att vara en barnlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo det är en Mitsubishimotor i grunden (precis som vetus; Solé, Beta m.fl.) vilket verkar bra. Var dem konverteras vet jag inte, men det är i alla fall ett holländskt företag. Fick ett klokt tips på ett annat forum om att man skulle kolla krinfutrustningen (backslag, kyllimpa, pump etc) eftersom det troligen är här man kan få eventuella problem med reservdelar etc. Jag har sett att dem använder antingen ZF (  http://www.tadiesels.com/transmissions/ZF_Hurth/ZF-10M.htm )  eller Tecnodrive backslag vilket verkar bra, men övriga marindelar har jag ingen information om än!

Jag har inte begärt in offerter än, men det verkar som om deras priser är attraktiva i förhållande till exempelvis Solé och Vetus.

Men det hade varit trevligt att få lite synpunkter från någon som installerat en Craftsman eller någon av de andra som bygger på Mitsubishis motorer! Är gången jämn? Hur är ljudnivån etc!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en marknadsundersökning och fastnade för Lombardinis tjugohästars. Inget jag ångrar precis, efter ca 40 timmars motorgång kan jag konstatera att det blev mycket bra. Nog för att det var charmigt att åka med MD ettan, men vilken skillnad det blev. Från Dynastart till 120 amperes generator gör gott för elbehovet. Säkerheten var det största skälet till motorbytet och det kan konstateras att man inte kommer undan en massa kringkostnader när man byter motor. Själv hamnade jag nog på ca 15 000 i kringkostnader i samband med installationen, men då hade jag bestämt mig för att inte snika. För min del så spelar det inte någon roll vad man köper för fabrikat, alla har de sina ups and downs, det viktiga är ju att man själv tycker att det blev säkert och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja Lombardini verkar vara en fin motor också! Skoj att du är så nöjd! Nej, krinkostnader blir det säkert. Det jag tänkt på hitills är ny propeller, Axelkoppling, ljuddämpare/vattenlås, ny isolering i motorrum, färg etc. Vad mer kan tänkas tillkomma?

 

//Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

Jag bytte följande: Propelleraxel och genomföring för densamma, propeller, alla slangar, slangklämmor, sjövattenfilter, vacuumventil, isolering, regelage och vajrar till motor och backslag. Det enda jag behöll var ljuddämparen, då den var nästan ny, (MD ettan var nyrenoverad när jag köpte båten), det var i princip den enda grunkan som gick att återanvända. Ja förutom motorfästena som återanvändes för att skruva fast adaptorplattor som passade till den nya motorns fästen. Axelkoppling fanns med motorn, men jag köpte en en scarta knut och satte mellan backslag och propelleraxeln. Att byta motor var en intressant upplevelse, man svävade mellan hopp och förtvivlan om hur man liksom skulle få ihop det. Men det blev den där känslan att det här gick ju bra men fattar inte hur det kunde bli så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du verkar ha gjort ett riktigt grundligt jobb! Förstår att du är nöjd! Vad var anledningen till att du bytte axel och genomföring? Jag har en 25mm axel och hoppas kunna behålla den, Skall enligt uppgift i alla fall täla minst 25HK.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propelleraxeln var av mässing och i Engelsk dimension, d v s tum. Det blev en 25mm axel för min del också, så genomföringen fick också bytas. Så konvertering från fettsmort till vattensmort gjorde susen.winkNu håller jag på med elsystemet, vilket innebär nya utmaningar och marknadsundersökningar. Skall vara färdigt i april är planen, men det går att rucka på, eftersom eloperationer kan ske när båten ligger i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Förstår att du bytte om axeln var av mässing. När bytte du din motor? Vad var priset för motorn? Funderar på om inte 20hästar passar bättre än 16 om man nu ändå skall lägga en massa pengar och jobb! Risken finns att skillnaden mellan 12 och 16 hästar inte kanske motsvarar förväntningarna.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tycker du skall välja så stark motor som du har plats till,monterade själv allt nytt för 3 år sedan. Fråm MD1 ( 10hkr ) till Lombardini 3cyl ( 28 hkr ) stor skillnad blir inte inblåst litar på motorn har ett oisolerat motorrum.Motorn så tyst att det inte behövs.jo en sak har jag kvar penta ljuddämparen smiley Annars är allt bytt även propeller, annan rotationsriktning Lycka till med bytet  yes  Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ronnienr10!

Du har säkert rätt, men jag vill inte ha mer än (eller betala för) mer än vad som ger en tillräcklig kraft för båten. Båten skall väga 3,5ton = kanske 4,5ton semesterklar. 20hk/4,5 ger ca 4,5hk/ton och vad jag sett på olika forum så finns det någon tumregel om 3-5hk/ton. Dessutom är 20hk ca 65% mer än nuvarande 12. Utan att på något sätt veta så känns det som om det borde räcka?

Men det är klart, 3cyl och 27hk är ju inte fel hellercheeky

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte att prisskillnaden mellan 13 hästars och 20 hästars inte var så anmärkningsvärd. Tjugo hästkrafter till tre och ett halvt ton båt blev  bra det. Har för mig att jag betalade strax under sextio, femtiosex tror jag. Om jag ångrar mig? Nix, det var, enligt min personliga bedömning, det bästa jag kunde ha gjort. Sedan är det ju upp till var och en vad/hur man vill göra, mitt motorval gjorde jag utifrån de behov och förutsättningar som gällde för mig vid det tillfället.

Det har blivit många tillfällen att möta kommentaren du får aldrig tillbaka pengarna för motorn vid en försäljning. Så sant, så sant, men jag har ju inte satt dit en ny motor för någon annan än mig själv och min fru. Om jag, mot förmodan, skulle få för mig att sälja båten har jag haft en trygg och säker tid, där det bara varit att trycka på knappen utan att oroa sig för om motorn skulle starta eller inte. Mitt råd är: Har du  hamnat i funderingar om att byta motor, byt då  motor. När man har kommit så långt i funderingarna, så finns det säkert ekonomiska möjligheter, annars ahde man aldrig funderat i dom banorna. Och framför allt låt inte snålheten bedra visheten.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kloka råd som jag verkligen tar till mig! Jag tänker precis som du att jag gör detta för att vi skall trivas och inte för att få igen pengarna vid en eventuell försäljning. Gör jag motorbytet så kommer jag också att bygga om inredningen rätt rejält för a6tt bättre anpassa båten till oss 2 vuxna som nu använder båten.

Har kikat runt på nätet en del och det verkar som om rätt många har valt runt 20 hästar i båtstorlek 30-32fot och ca 3,5 ton. Skall börja titta på vad som erbjuds i den storleken och hur dom passar i min båt (Player 311).

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.  

seglar Shipman och bytte från en YSB8 till en 2YM15 för tre år sedan. Ett av skälen att den blev denna motor var att den passade i motorbädden. Sågat bort 20mm på var sida satte in en 1cm kil i motorns framkant. Jag tycker effekten är fullt tillräckligt.Vid forcering gräver aktern ner sig så nog klarar motorn några fot till. Det är en väldigt skillnad, motsjö/motvind tar inte emot på samma sätt sedan tidigare och det finns effekt att ta sig upp till 6knop i nästa alla väder.  

Denna sidan är nu lite gammal, men det finns del att läsa om motorer och bytestankar.

http://nf.broach.se/motorer/motorbyte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När man dimesionerar en motor används nästan alltid vikten som grundfaktor. Man talar om 3-5 hk/ton t.ex. Men vad väger egentligen en semeterlastad båt? Vår båt skall enligt uppgift väga 3,5 ton, men är det tom eller med diesel, vatten, last etc? Förmodligen avser viktuppgiften en tom båt. Men vad kan en 31 fots båt på 3,5 ton tänkas väga när den är fullastad? 80liter diesel 110liter vatten, minst 2 personer med packning etc borde bli upp mot 1000kg eller vad tror ni?

 

Mvh

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar mycket om hur stor belastning som man utsätter motorn för. Det känns inte bra att alltid behöva ligga nära maxbelastning för att det skall ge önskat gensvar av motorn. Ungefär som om man köper en bil med liten motor, den ligger nära max hela tiden, vilket innebär att deklarationen avseende bränsleförbrukning inte stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan säkert bli 1ton. Det är rätt mycket som skall lastas på våren bara för att göra båten sjöklar. Sedan till semestern är det är det ju en del mat, dricka, extra drivmedel, reservdelar , verktyg jollemotor, böcker osv. Efter motorbytet har jag höjt vattenlinjen 10 mm för när vi var fyra ombord såt båten överlastat ut. Ta kontakt med andra ägare av samma båttyp. Jag har sett Shipman som bytt till andra fabrikat, Beta, Volvo, Lombardini och Vetus. Jag fick kontakt med två andra som hade 2YM15 och det avgorde mitt val. Efter bytet har jag haft flera andra båtägare ombord som provkört och den går tystare, vibrerar mindre och ger tillräcklig styrka. Yanmar är inte billigast men ger bra andrahandsvärde och servicepunkterna sitter väldigt fint. Nu byter inte alla ut sin YS motor utan renoverar. Bara ventilerna är kollade och avgaskröken bytt är det en mycket bra motor, men lite klen med dagens mått.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte på max timme efter timme,  men inte heller för lågt varvtal. De är viktigt att kunna köra på marschvarvtalet och att båtens idealfart stämmer överens. Sen när det tar emot dra man på det lilla extra. Tidgare kunde farten sjunka från 5 till 2 knop när vinden gick emot, nu kanske den sjunker till 4 och drar jag sedan på lite kommer jag upp i 5 igen.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med motorfästena/kuddarna? Är det någon slags standardmått på dessa eller måste man bygga nya fästen om man ex-vis byter från en YSM 12 till någon annan motor? Det kan ju vara skönt att kunna ställa ner motorn precis på de fästen/kuddar som den gamla hade. Borde underlätta koppling till axel etc också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde adaptorplattor i rostfritt som jag fäste i de gamla motorfästena, d v s där tassarna till den ursprungliga motorn suttit. På adaptorplattorna svetsade jag fast nya skruvar som passade till den nya motorns tassar. Tyckte det blev enklast så och det visade sig fungera mycket bra. Bifogad bild visar adaptorplattorna men en jigg som motsvarar den nya motorn infästning.

post-10005839-1394237413,4223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart att svetsa bultar på en rostfri plåt på det sättet! Borde fungera även för mig:) Jag vill helst undvika att riva bort befintliga motorbalkar och plasta nya. Så din lösning med kraftiga rostfria plåtar kommer jag nog att låna

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...