Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Havsfrua

utsjöskepparintyg

Rekommendera Poster

vet någon ödmjut skäl vad jag får tag på litratu till utsjöskepparn eller en skola der jag kann få tag på det med vänliga hällsningar HAVSFRUA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunskapen är bra, intyget i blå-boken vet jag inte om den behövs för någonting.

Jag har inte haft använding för intyget.

Men det kan kanske vara bra, vad vet jag.

I denna tråd kan man läsa att utsjöskepparn inte har något värde.(kunskapen har givetvis värde)

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=477892

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i princip bara en bok som används i, Handbok för långseglare. Tyvärr är den inte speciellt bra, i synnerhet om man ska läsa på egen hand. En kvällskurs rekommenderas, diskussionerna som uppstår brukar ge ganska mycket och det brukar vara väldigt trevligt. Rent allmänt så är kursen intressant för det ger en inblick i tidvatten och annat elände som finns om man kommer lite utanför Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om allt utom att tidvatten skulle vara ett elände.

Tvärtom, tidvatten är en stor tillgång, en ren fröjd, bara man lär sig att samarbeta med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yesMånga ställen man färdas på här i Nederländerna är man beroende av att först ha medströms tex 2,5timmar sen ska strömmen vända exakt när man byter flod för att medströmmen ska fortsätta. Och vissa floder har dubbla lågvatten och en massa undligheter för sig.

Men ibland missar man och då får man kriga motströmsno.

Dom gånger man träffar rätt är tillfredställelsen stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elände är vad de som ska lära sig tidvatten mm brukar säga. Det är inte helt enkelt för den som är ny. Men visst är tidvatten mm fascinerande och ganska kul när man kan utnyttja effekterna. Och visst är det sorligt att strömtriangeln försvunnit i kraven för kustskepparintyget.

I någon navigationsbok stod det områden som besväras av tidvatten. En engelsman jag pratade med tyckte, det är ju ni som har problem med alla stenar och skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon känd havskappseglande britt på besök på svenska östkusten kommenterade seglingsförhållandena och avsaknaden av tidvatten så här: It's like kissing your own sister.

Det var väl att ta i men jag tycker att det är helt fascinerande att segla i tidvatten. Det gäller bara att ha tungan rätt i mun. När vi en gång lyckligt och väl hade gått igenom Caledonian Canal, gått ur sista slussen och ankrat i fjorden på västsidan för att starta tidigt nästa morgon, var jag spänd på om mina beräkningar skulle stämma. Allt såg bra ut till en början. Båten lade sig åt rätt håll i den starka utåtgående strömmen. Men sedan stämde ingenting. Strömmen borde vända och båten med den. Men icke. Det gick en timme, ingenting hände, det gick en och halv. Jag började bli desperat. Inte kunde vi fortsätta segla i Hebriderna utan att ha full kontroll på tidvattnet. Då var det ett ljushuvud i besättningen som frågade mig hur mycket min klocka var. Stolt meddelade jag honom att jag minsann hade ställt om den till Greenwich Meantime. Felet var bara att jag hade ställt om den 1 timme åt fel håll, vilket resulterade i 2 timmars tidvattenfel. Pinsamt, men sedan klockan ställts om stämde allting. Någon vecka senare hade vi en svindlande segling genom Pentland Firth i drygt 13 knop över grund. Beräkningarna stämde på minuten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att läsa Utsjöslepparen som studiecirkel är naturligtvis det allra bästa - men.

Bor man utanför storstadsområdena så är det ju nästan omöjligt.

För egen del så finns det ju hur många kurser som helst - i Göteborg. Dvs jag får köra 30 mil vid varje kurstillfälle. Visst det finns en del kurser i Uddevalla och Lysekil också, men då får jag ändå åka 10 -12 mil.

Den närmsta Utsjöskepparkursen för TS hos Medborgar skolan är i Sundsvall. I Jämtland finns det förarintygskurser på 8 olika platser och samtliga står - på distans.

Det enda rimliga för TS är nog en bok för självstudie eller en kurs på distans.

Det finns säkert några böcker

Här finns  en (två) http://shop.nautic.se/ShowSearchResult.aspx?pagesize=20&searchstring=Tov%C3%A5s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...