Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
BoatSven

Dra båtvagnen med bil utan dragkrok!

Rekommendera Poster

Lite skillnad på ett tiometersrör och tio meter överhäng som diskuterades...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märk inte ord, det blir bara tjafsigt!

 

Regeln är att fordonet inte får överstiga 24 m. Rent juridiskt så ÄR det ok med 10 m. överhäng, sen att det är sjusärdeles opraktiskt är ju en annan sak.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlade inte om att märka ord utan att vi talar om samma sak. Blir ju att diskutera äpplen o päron annars

Har svårt att se att man endast kan bli bötfälld för vårdlöshet i trafik/allmän fara om man bara orsakar ett tillbud/olycka. Tror inte det fungerar så i verkligeheten

Sen är reglerna klara om vad som gäller med överhäng och utmärkning av den. Dock är det inte så enkelt enligt den trafikpolis som jag talade med vid det tillfället som menade på att vårdslöshet i trafik tar över vilket för mig verkar helt rätt och logiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman:

Här finns lite idéer på trailbara båtar för hemmabygga.

http://www.teamscarab.com.au

Det finns mycket mer. Trimaraner är intressanta, de är ju lätta att göra ihopfällbara och man kan segla på daggen. Vintertid kanske man kan byta pontonerna mot medar ….

---

Skyliften jag tittade på hade två små hydraulmotorer med räfflade stålhjul som pressades mot gummihjulen. Bygger man en kärra så använder man väl en bakaxel med kardan? Det hade en båtägare på sin vagn + en lång stång med vev för att kunna manövrera in kärran på plats.

Ang. vatten i hjulen vid sjösättning: Såg en kille som hade en liten kompressor som tryckte in luft för att hindra att vattnet att tränga in, påstods fungera fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...