Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Toby-Blekinge

Draco 2700 - Köpsugen

Rekommendera Poster

Tack Hanto,

Dubbelmontage skrämmer mig inte alls. Reservdelar till en AD41 är 10 gånger så dyra som till en AQ151 och dieseln är lika dyr som bensinen idag, men jag skulle ändå valt dieselmontage om det fanns någon till salu för rätt peng, men 100.000 mer är det inte värt enligt mig. Det finns bara 2 DRACO2700 st till salu i Sverige om man undersöker marknaden, en med enkel V8 och en med dubbla 4or.

Dracon 2700 verkar ha ett riktigt bra och bränslesnålt skrov men ovissheten kvarstår fortfarande. Ingen verkar veta vad båten presterar med dessa maskiner.

Mycket intressant läsning på http://www.windyklubben.com/forum/uploads/windy8000.pdf

Det är helt rätt båt för mig och har du eller ni andra där ute tips om fler Draco 2700 till salu så skrik till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att drevens utväxling kanske inte passar med V6 motorer så kolla upp detta inna köp med tanke att byta till V6.or i framtiden

För den som är lite kunnig så är det inte något enormt jobb att bygga om till singelmontage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Capitan,

Utväxlingen måste bytas i dreven om jag byter maskiner,  eller kanske räcker det att sätta större proppar med kraftigare stigning på?

Vad är din uppfattning om de motorerna som sitter på båten idag? Räcker de till och kan de drivas med hygglig förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att de är för små samt gör båten väldigt svårsåld

Om du är inne på köp så räkna in byte till andra maskiner/maskin. Lägg budet därefter så att slutsiffran blir ett marknadsmässigt pris och kör denna säsongen med fyrorna

Själv hade jag nog satsat på att bygga om till enkelmontage. Framförallt om man var tvungen att byta utväxling i dreven

En 496.a eller Yanmar 315 hade vart något :)

 

Lustigt att mäklaren säger att motorerna är renoverade. Inget som uppges i annonsen. Enbart att en vattenpump samt lite service

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Som jag skrev till Dig på andra forumet så uttryckte jag mig lite försiktigt om dubbelmontaget på 151:orna. Alla som skriver här är tveksamma till denna konstellation. Det är jag också. Bl. a. Capitan har redogjort detta på ett bra sätt. Är också där av  samma uppfattning . Du ska absolut inte betala mer än att Du kan kalkylera med motorbyte/-n i framtiden om Du köper den. Även om Du haft otur V-åttor så hade det varit mycket bättre och haft en singel sådan.

Vad jag förstår så tycker Du om båten som sådan och Du ska inte låta nuvarande motormontage hindra Dig från köp. Lägg köpesumman bara på rätt nivå så blir det bra!

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Fjord 815 SSE med en KAD 300 på 285 hk som går riktigt fint i sjön och som drar ca 1,2-1,4 per distans i rek marshfart ca 28-30 knop.Satt en V8 i innan jag bytte till KAD 300:an vilket gjorde att bränslekontot innan motorbytet en sommar låg på ca 35,000:- och nu ca 15,000:- på samma ungefärliga sträckor dvs västkusten upp & ner,sol & bad i Hakefjorden och en resa till Skagen innan upptagning.Windy 8800,Windy 8600 MC,Polar 820,Nimbus 27,Biam 820 etc.. är jättefina båtar oavsett vilka motorer som sitter i så det är som att välja mellan Expressen eller Aftonbladet dvs smaken är som baken.

Det som jag tycket är jobbigt med dubbelmontage är att det är så i i helvete trångt oftast om man skall ner och böka i maskinrummet och det oavset om det är dieslar eller bensinare Vilket kan förstöra glädjen och intresset med att meka och sköta om sin andra frusmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja vad säljaren har gjort med drev och motorer känns väldigt luddigt.

Senast jag pratade med honom så har de haft dreven nermonterade, men satt ihop dem igen utan att byta något för allt såg fint ut, inte ens nya  bälgar.

Jag fick ett antal bilder över motorrummet som skrämde mig rejält. När en båt är i gott skick i övrigt men motorrummet liknar en total katastrof så tappar jag gnistan. Rostiga slangklämmor, smutsigt som tusan, elinstallationer som liknar lekisnivå, limopr och andra motordelar målade med pensel för att dölja skavanker.

post-10024204-1394237401,8618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej



En fantastisk båt, var själv spekulant på en med dieselmotor singelmontage.

Jag upplevde båten som RANK med en motor, så för min del blev det en Polar 820.

Jag har åkt modellen med dubbelmontage och det är en annan båt, då blir hon stabil.

De små motorerna i detta exemplar är för lite, båten behöver 2 x V6, det finns en i GBG regionen, hos BIB marin, med nyrenoverade V6or, visserligen till lite högre pris..

http://www.blocket.se/goteborg/DRACO_2700_Sterling_1990_38568944.htm?ca=15&w=3&last=1

 

Staffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad va de ja sa.......Nymålade b23or. varningsklockor ringer.

walk away.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Staffan,

Jag tror på din upplevelse att båten blir mer stabil med dubbla maskiner och jag har kikat på den på BIB Marin med dubbla V6or, den marschar 24 knop och förbrukar då 1,5liter alltså ett väldigt lättdrivet skrov.

Tyvärr ligger den 100.000 för högt i pris för min budget, men kanske får jag tänka om vad gäller prisnivån om jag vill ha en båt som jag ska bli nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lite varningsklockor ringer tyvärr när jag fastnat så mycket för båten i övrigt.

Jag har lite svårt att förlika mig med den typen av installationer som bilden visar, men jag kanske ställer allt för höga krav?

post-10024204-1394237401,9229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gulliga ni är när ni tycker en båt som är byggd för dubbelmontage borde gå med enkel.

dessa båtar är byggda med v6 4,3 x 2 som std och sedan finns dom med 151, 171 och diverse v8 5,7 och 7,4. 5,7 från dåtid är förliten för båten ad41 finns även det men en 41 med den tyngd den har och väldigt lite effekt blir tungt, medel farten går ner betydligt. 

Att bensinmotorer drar lite mer är helt ok, kolla service kostnader för diesel så kan vi bensinare tanka i lugn och ro.

Har en likadan med två 171 i och vi har haft båten i 7 år och självklart har jag fått jobba med grejorna för att allt ska funka men vi kan inte tänka oss bättre båt än 2700an.

OBS! motordelar till dessa sättningar finns ju även från bilarna så rimliga kostnader att hålla grejorna i gång.

Dubbel montage är andra båten vi har och ser basra fördelar med detta. manöverbarhet grejor som strular och man behöver inte få panik som andra kommer alltid framåt.

Ge mig ditt nr eller mail så kan vi gå igenom båten för och nackdelar för det finns både och givetvis.

MVH Draco älskare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där var bättre än vad jag såg framför mig.

Kolla vad det kostar att fixa en renovering på dessa motorer.

Lägg ihop,dra ifrån ...lägg bud.

Så kanske det blir bra till slut.

Lycka till med båt köpet,oavsett vilken båt det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Äntligen ett inlägg från en Dracoägare,

Jag är för dubbelmontage så länge inte bränsleförbrukningen sticker i höjden.

Tryggheten med 2 maskiner ifall en skulle lägga av värderar jag högt då vi är ute hela somrarna. 

Anledningen till att jag startade denna tråden var osäkerheten på motorvalet 2xAQ151c när standardmaskinerna är V6or.

Hur upplever ni er båt med dubbla AQ171? Det är 16ventilsmotorn med 20hkr extra inte sant?

Maila mig gärna på info@telektron.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provkört en Cranshi tidigt -90tal med liknande motorer ( vp rak 4a ) och storlek , i planingsfart fick motorerna varva förvånande högt , tror det va en bra bit över 4000rpm ..och det låter också mycke mer då . Den drog 3 L/nm enligt ägaren .

En till sak ..svårt att komma till i motorrummet ! Jag själv har förvana att ALLTID titta ner på motorerna innan man åker iväg , minsta tecken på olja eller vatten mm vill man absolut veta innan men ger sig ut .....

Så, är det massa bök att komma ner så skulle jag tänka till lite extra inför ett köp ! Så tänker jag :-)

( min båt med 2x v8 drar också 3L/nm .

3500rpm och 25knop..4ton och 30 ft .)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, angående enkel eller dubbelmontage så har det ju hänt en del sedan båten byggdes för snart 25 år sedan. Man sätter inte dubbla motorer i en båt av den storleken idag eftersom motorerna har utvecklats.

Så diskussionen om enkel- eller dubbel montage är inte helt enkel. Jag gillar manöverbarheten och säkerheten med dubbla. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade igår med en bekant till oss som avgudar sin Draco 27:a med singelmontage diesel och han rekomenderar båtmodellen  till alla som vill ha kvalitet & sjöduglighet som första prioritet,sedan att den är snygg också gör ju båten inte sämre.

Han köpte båten för ca ett år sedan med dubbla V6:or som han tyckte sett sina bästa dagar och ett trasigt men nästan nytt kapell därav fick han båten till ett bra höstpris235,000:-

Han letade ett tag efter ny motor/motorer och hittade en KAD 43:a för 80,000:- inkl drev som gick fint när den provkördes och hade få gångtimmar så han slog till direkt.

Dom gamla motorerna såldes för 20,000:- st med drev = 40,000:- vilket gjorde att montaget av KAD 42:an inte blev så dyrt.Nu är diesel & bensin lika dyrt att köpa men KAD 42.an drar mindre än hälften än dubbla bensinare och toppfarten är ca 30 knop beroende på vilken stigning han har på propellrarna , så visst den är ingen racerbåt direkt men medelfarten ligger runt 25-27 knop.

OBS!!! Va inte rädd för höga underhåll & reservdelskostnader på dieslarna längre för det beror helt på vad som går sönder,det mesta finns att köpa hos Olssons I Ellös från motorerna AD40 till KAD300 och till halva priset.

Tror att dom snart säljer hela renoveringspaket dvs foder,kolvar,ram & vevlager,toppar etc.....till riktigt bra priser.

Om du vill byta till singelmontage så finns det färdiga mallar till hålet i aktern samt en jigg för monteringen av bensin/diesel motorn som gör arbetet relativt lätt vilket jag använde själv till min KAD 300 i Fjorden vid motorbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar,



Tack för dina mail. Jag försökte maila tillbaka lite bilder men får svar att din epostlåda är full och du inte kan ta emot dem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hanto, 

Intressant läsning.

Men hur ställer du dig till föregående skribent som anser att båten är gjord för dubbelmontage? Upplever din vän sin Draco som rank med en diesel i den? Jag är inte intresserad av att åka i farter över 30 knop även om Draco Skrovet är stabilt i högra farter, men kan jag kryssa runt behagligt i 25 är jag nöjd.

Min tanke är som så att om jag får ner båten till 250 och kan åka med befintliga motorer en eller två säsonger beroende på hur pass mycket de orkar med så kan jag under tiden leta lämplig diesel och få mig ett litet trevlig höstprojekt framöver och även snygga till allt i motorrummet men visar det sig att båten går bäst med dubbelmontage och att befintlig lösning ger god fart och hyfsad ekonomi så kör jag vidare på bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej varken jag eller ägaren (Bosse) upplever båten som rank pga av singelmontaget och då kan han avgöra detta bäst givetvis pga att han har kört båten med både dubbelmontage och nu som singelmontage med KAD 43:an.OBS inte 42:an som jag tydligen skrev i föregående inlägg.Jag tror att han får pengarna tillbaka lätt idag trots kris i båtbranschen om man inte räknar alla arbetstimmar han laggt ner men det kan man knappast göra om det man gör kallas hobby och är det roligaste som finns förutom själva användet av båten.

Anledningen till dubbelmontage var driftsäkerheten dvs innan brytarlösa tändsystem,insprutare kom på varje modern motor,annars kunde man lika gärna montera en Volvo Penta V8 (Chevrolett) för kraften skull,men som sagt säkerheten på 70 & 80 talets motorer krävde dubbelmontage pga nämda orsaker.

Ja det är lättare att hantera en båt med dubbelmontage men idag så har dom flesta båtar på 27 fot en bogpropeller och då är det inget snack längre om att det är klar fördel med singelmontage pga underhåll & driftskostnader jämfört med dubbelmontage.

Har haft ett antal båtar med både singel & dubbelmontage och kan inte påminna mig att någon av dessa har varit mer eller mindre ranka pga singel eller dubbelmontage dock ingen Draco 27:a men Polar,Windy,Marex,Nimbus etc...

Titta gärna på Draco 27 i Norge där dom kan kosta betydligt mindre än i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips.

Mitt mål är inte att få pengarna tillbaka utan känna att jag lägger mina pengar på ett objekt som jag kommer trivas med i många många år framöver. Det är en dyr hobby, så ska det vara men att fixa med sin båt är halva nöjet och att sedan åka ut och njuta av förbättringarna ombord varje sommar ger det fulländade nöjet. Ett sådant härligt nöje ska kosta en slant.

Jag ska genast kolla Norska marknaden. I sverige finns bara 2 till salu och i England en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.yachtworld.com/boats/1990/Draco-2700-Sterling-2217274/Southampton/United-Kingdom

 

Frakten fixar jag för 40000kr :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på denna Captain,



De rätta motorerna sitter i den, den ser jäkligt välvårdad ut och har mer utrusning än den Dracon jag har hittat i Sverige.

Kör du hem den till min adress för 40.000:-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det priset är Southampton - Göteborgs hamn

Vart bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Karlskrona, 35 mil sydost om Göteborg.

Har du någon erfarenhet av att hämta båtar från Southhampton? Känner du till denna båthandlaren och hur utför man en båtaffär när båten säljs från England? Jag har aldrig varit förtjust av tanken av importera en båt utan att åka och kolla på den först, men det blir en bit att resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte mer om mäklarföretaget än att det är välkänt och har funnits i många år

Självklart skall du åka över och titta. Billigt att flyga med Ryanair till London

 

Mäklarna kräver alltid full betalning innan båten hämtas. Mao görs en banköverföring efter att man skrivet kontrakt och sen är det bara att vänta på att båten kommer hem

 

Större delen av de båtar jag skeppar kommer från södra England och ofta i området runt Southampton.

Har skeppat hem ca 35 båtar sen starten

 

Återkommer med pris på transport Göteborg - Karlskrona

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är en supersnygg båt ...men vill man idag köpa en båt med 2 bensinmotorer modell äldre ...vill man verkligen det.?? Jag råder dig att tänka dig noga för . Den lär inte va lättare avyttra den dagen du lessnar. Hitta en med singelmontage istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Captain, jag bor i Karlskrona.

 

Efter att ha pratat en par gånger med båtmäklaren i Southampton och fått ett riktigt bra pris på den Dracon där som var i absolut toppskick så fick jag idag ett tråkigt samtal. Ägaren till båten hade redan sålt båten privat.

Suck, jag var helt inställd på denna.

Är det någon som har tips på var jag mer kan finna denna båtmodellen till salu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...