Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Elversson

Måla buster med Epoxiprimer

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle måla ovansidan/sidan av min buster nu till våren.

Jag har kikat på en del färger och förstått att jag måste grunda med epoxiprimer för att få en färg som fäster bra, då tänkte jag köpa detta från Biltema där man kan blanda i svart färg då jag önskar måla den i just svart.

http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/

 

Det jag menar med ovansidan/sidan är alltså det gula fältet på denna båt:

http://images.sokbat.se/upl/normal700/pimg-buster-rs-122157.jpg

 

Frågan är då, kommer resultatet bli bra ifall jag endast målar med svart epoxiprimer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska svårt att få någon färg alls att fästa på aluminium så får jag föreslå en alternativ lösning? Foliera fälten istället!

Kolla med någon firma som folierar bilar och se ifall du kan köpa lite svart spillfolie när de folierat något lite större svart. 

Denna metod är mycket enklare, billigare och minst lika hållbar. Dessutom är det ju väldigt lätt att göra om ifall man får någon större skada. Jag folierade dörrstolparna på min V70 för ett antal år sedan och de är lika snygga nu som då. Jag har gått hårt på dem med högtryckstvätt och det är bara småbitar som lossnat längs kanterna men det beror mer på att jag var lite slarvig när jag satte på dem.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Är det folierat som sitter på original? Borde väl gå att fixa genom någon tryckfirma?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är original, har aldrig särskådat det, men det kan mycket väl tänkas vara någon slags film.

Tryckfirmor vet jag inte om de jobbar med foliering (det krävs ju att det är självhäftande) men det finns massor av firmor som sysslar enbart med detta. Det är långt mycket mer än bara taxibilar som folieras. Googla på foliering och din ort så kommer du säkert hitta någon.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Har mejlat en lokal firma nu som jag haft en del att göra med tidigare.

Har du nån ungefärlig prisidé på vad det skulle kosta? Känns nästan som att det är för bra för att vara billigare än färg =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning...men om du har tur och prickar in precis när de är på gång att foliera typ en skåpbil eller ett släp så kan du nog få spillet väldigt billigt. En kanelkrans till fikat kanske!

Problemet är ju att du ska ha väldigt långa men smala bitar och vill du inte lägga en skarv så måste du ju köpa hela längden. Rullarna är kanske 150 cm breda (ren gissning) så måste du köpa hela längden blir det ju väldigt mycket spill för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det klart. Båten är, efter lite förarbete, inne hos en tryckfirma för foliering. Återkommer med slutnota och resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du gjorde inte jobbet själv?

Ser fram emot bilder på resultatet (du tog väl före-bilder?!) samt en redovisning av kostnaden! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ju kanonbra det där! yes En tusning var ju också riktigt prisvärt för att få ett sånt lyft för båtens utseende! cool

Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ju riktigt snyggt och som man skrivit, i händelse av skador går det ju att byta delar eller hela folien yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo! 

Jobbar med foliering själv. Gör inte så mycket monterings jobb numera. (Låter andra slita på knäna wink)

1000kr är ett bra pris tycker jag. Se bra ut vad jag kan se på bilderna. Lite fräch färg lyfter det mesta. :)

Nu är det vår! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...