Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
melkersson

Saltkråkan Kattskär?

Rekommendera Poster

Någon som känner till var avsnitten i serien Vi på Saltkråkan som heter Sjörövarna och Vad händer på Kattskär? är inspelade? I serien heter det ju Kattskär men i verkligheten är Kattskär något helt annat eftersom Vi på Saltkråkan är inspelad i Stockholms skärgård. Det som verkar stämma mest överens med miljön i serien är Fredlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Eckerö på Åland användes ju för en del scener, bara ett förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det är Norröra som är Saltkråkan. Husen och bryggorna där filmen spelades in lär stå kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltkråkan är Norr- och Söderöra enligt Wikipedia, men nu var det Kattskär som frågan gällde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utfredel är de på och jagar sjörövare! Åland är när de är i dödens vik och jagar mysak! Knorrhane och rusprick jagar de fakiskt i gryts skärgård!

Se där lite saltkråkefakta!

//jocklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom de nämnda öarna så spelades vissa scener in på Rödlöga och omkring där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mina hemmavatten kring norr-söderöra, utåt rödlöga och däromkring. Så det vore intressant med mer info om vart/vilka scener och avsnitt som spelades in på öarna i området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har lagt till intill ångbåtsbryggan på Norröra. Den är bastantare nu än i början på 60-talet men det är lätt att känna igen det område där många scener med Waxholmsbåten spelades in. Sen kan man ta en promenad på kanske en halv kilometer så dyker Snickargården upp. Tomten ser trängre ut än i serien men annars är där sig väldigt likt. Där finns ett litet cafe och tom en skojskylt om handelsbod på huset bredvid, om jag minns rätt. 

En liten bit längre fram på stigen så har man kommit fram till sundet mellan Norröra och Söderöra. Där finns än idag en av de många bryggor där Melker ramlade i med kläderna på, om än rangligare än då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som är lite trist med Norröra är det mycket begränsade antalet gästplatser. Vad jag vet är det bara ångbåtsbryggan som man kan ligga vid och där får inte många båtar plats. Vet inte om man räknar med att turisterna ska komma enbart med reguljära båtar. I sundet mellan Norr-Söderöra precis vid melkers hus så finns en rätt stor brygga som man kan ligga vid om man frågar, dock så är det bara rätt små båtar som kommer in i sundet tyvärr. Vi gick in där med vår Yamarin 59 HT och mycket större båt än den skulle jag inte gå in med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är visserligen 64 år, men när man tänker på Vi på Saltkråkan blir man nästan varm om hjärtat.

Filmskaparna är fantstisk på att hitta miljöer. När barnen var små gjode vi olika aktiviteter med en familj med barn i samma ålder. Vid en paddling uppåt Dalsland kom vi av en händelse till ett Frigolitslott som använts i filmen Ronja Rövardotter. Nåt år senare var vi tillsammans på husvngssemester till Skåne och en rundvandring i Tykarpsgrottan och där fanns källaren på samma borg.

Tittar barn på Vi på Saltkråkan även idag?

Det borde kanske finnas en sammanställning på inspelningsplatser och dyligt som en ävetyrsresa för  barnfamiljer. Kanske ett tipps till nåt hugat författarämne. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tror - observera TROR - att det vrak som ungarna lekte kring i ett av avsnittetn ligger precis i sundet mellan Rödlöga och en ö söder om den ön. Om man tar kanalen  norrifrån med rödlöga på babords sida så viker man av till babord när ön är slut och där ligger vraket efter en lite tur om än mycket mer vrakigt nu än då.

Saltkråkan är barndom, somrar och värme.

Men VilleValle i Söderhavet är långseglardrömmar. Det var också en av barndomens höjdpunkter.

Och när man var stor nog att läsa Ra och Kontiki var man såld.

Och på den vägen är det laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du menar vraket på sydsidan om Västerö? Jag tror oxå att det är det vraket som var med i serien. Har även hört det berättats av skärgårdsdbor så det stämmer säkert. Vet inte om det syns ovanför vattenytan numera dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När jag låg på Megelskär i somras tog jag en tur med jollen genom Suezkanalen och söder om Västerö och tittade på vraket. Hade inte en aning om dess historia. Det var ett fåtal spant som stack upp ca 10 cm över vattenytan. Det skulle vara kul att veta mer om vrakets historia. Det finns ett litet museum om Rödlögas historia bredvid sommarcafét i byn, har inte sett någon info om vraket där, men uppenbarligen finns eller fanns de eller dem som kan Rödlögas historia.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...