Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
moggep

Tak över doghouse Albin 25

Rekommendera Poster

Hej,

Har funderingar på att byta ut tygtaket över styrplatsen mot ett i plast på min Albin 25. Har sett att det finns en del Albin 25'or därute med sådana. Jag har redan räknat ut att det inte finns färdiga att köpa, utan det blir till att plasta ett eget.

Är det någon här som har gjort ett, eller äger en Albin 25 med ett sånt tak så är jag tacksam för lite bilder. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ska skriva en beskrivning en annan dag när jag har mera tid.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Jo det är en bra idé för alla båtar med tygtak över dog house. Jag sågade till en plywood skiva målade ovansidan vit och betsade undersidan. fäste den med rostfria möbelvinklar. Funderade på att sätta dit en lucka men det har inte blivit av.

Kolla bilder på

http://myra2010.rodarummet.net/#21.0

post-28802-1394237398,2922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liknande lösning på en Winga 87 med en skiva i plastglas som vi köpte av firma NT-glas i Sandviken.På förarsidan satte vi en däckslucka.Både däcksluckan och plastglaset valdes i sama mörktoning.Det blev både snyggt och släppte in lagom mycket ljus.Tyvärr har jag inga bilder på detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! smiley

Har sett en annan som har akrylglas som tak, och det såg riktigt bra ut. Hur tjockt glas har du på din båt?

 

edit: stavfel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovade en arbetsbeskrivning.

Jag lossade hela doghouset, monterade två träreglar i underkant för att stabilisera och hålla bredden under arbetets gång. Tog inn det hela i garaget för att kunna hålla en dräglig temp vid plastningen, och även en bra höjd vid arbetet.

Skruvade och plastade fast trälister som följer takets form, undersidan jäms med taket, översida 4 m/m under vulsten på taket, spryglar/ lister där luckan ska hamna och fördelat i övriga hålet.

Sågade till en skiva av HDF 4 m/m tjock, fasade kanterna så den följer vulsten exakt, kanske onödigt då man ändå ska spackla skarven.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej! Jag kan inte rekommendera transparant tak, när vi köpte vår båt så hade den akrylglastak. Det blev otroligt varmt och kvallmigt, motorljudet blev högt också med alla hårda ytor. Vi återställde kapellet,och sen blev mijön bättre.Jag skulle bestämt avråda från transparent tak

Edit: klart tak syftar jag på, tonat tak kanske är uthärdligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha både och...? Klart glas som man vid varma dagar sätter solskydd av lämplig sort på eller under? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är nog ingen dum ide! Nätsolskydd med sugproppar från bilsida. Men de är skönt att ha luft ovan flinten en varm dag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, klart LÖSTAGBART glas med solskydd! Då får man allt man vill ha! Synd att inte vår båt har dog house...cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick besök så nu fortsätter jag.

Limmade/plastade fast skivan med glasfiberspackel mot ram och spryglar på insidan, ville inte ha skruvar då jag haft ett tak sommaren innan som låg över vulsten där jag skruvat och spacklat, spacklingen över skruvar blev aldrig bra. spacklar skarven mellan skiva och vulst, slipar och lägger en remsa glasfiberväv på skarven.

Bestämmer var luckan ska vara, sågar upp för den, tillverkar en ram i mahogny som går ca 15 m/m över taket uch ner jäms med insidan, spacklar en hålkäl runt luckramen, mera spackel i skarven och slipa osv. allt impregneras med epoxy och målas.

Tillverkar luckan mahognyram som följer takets form HDF skiva, monterar gångjärn, gummipackning och limmar en skiva teak på insidan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite orolig att allt skulle försvinna så jag delade mitt inläg.

Insidan isolerade jag med stavar av frigolit, hel skiva var omöjlig att böja på plats. En skiva av teak med utsågat hål för luckan  som överlappar orginalhålet med ca 70 m/m åt alla håll skruvar jag med snygga rostfria skruvar med klädselbrickor.

Övergången mellan hålet för luckan och teakskivan täcks med en aluprofil jag råkade ha bland mina bra och ha saker, ska fixa en bild på insidan med om någon är intreserad, lite svårt nu när båten är insvept för vintern.

Kompleterade med en enkel lås.

 

Sammanfattning, har alldrig ångrat att jag bytte bort kapellbiten. Klimatet under kalla regniga dagar är helt annat mera ombonat, ingen fuktig immig kapellbit i taket. Varma dagar isolerar taket mot värmen, och om man ställer luckan ca en decimeter öppen får man en sugefeckt i luckan som förbättrar ventilationen.

Då det inte är någon vidare efeckt på vindrutetorkarna på nämda båtar kan men sticka upp huvudet i luckan och kolla runt dra ner huvudet och stänga igen på få sekunder, gör det med kapellet, den som kan.

Att ta loss hela styrhytten och ha den inne i värmen i garaget underlättade enormt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle för en bra beskrivning. Låter ju helt klart enklare att ha en skiva som bas, än att försöka få till en form och plasta i, som jag hade tänkt från början.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att arbeta med hela doghouset inomhus, utan detta måste göras i vår när temeperaturen börjar stiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ett imponerande hantverk Kalle!

Den stora luckan måste ge finfin utekänsla

Var det svårt att matcha takets och luckans kurvatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var inget problem, ritade av takets kurva på listerna/spryglarna som håller skivan, sedan sänkte jag listerna motsvarande skivans tjocklek och ritade av kurvan på takets insida sedan var det bara att såga ut med bandsåg, funkar med sticksåg med om man inte har tillgång till bandsåg.

Utekänsla, jag brukar sitta uppe på taket med ena benet ner och styra med foten, fattigmans flybridge

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så hade jag oxå räknat med att kunna göra. smiley

Bågen som sitter där idag håller nog inte för mina kilon är jag rädd...

Hursomhelst är en öppningsbar lucka över förarplatsen ett måste, det finns tillfällen när man måste sticka upp huvudet för att få bra sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Går själv i tankarna på att göra något liknande men jag är i första hand ute efter att eventuellt se om det är möjligt att bygga ett tak över styrplatse på Nidelv 24 som idag bara har kapell. Är det någon som har testat att göra detta? I första hand vill jag bygga en enklare trästomme för att se om min tanke funkar sedan kan man utveckla det hela om man finner att det är en fungerande lösning. Det som känns som den stora utmaningen utöver att få till en snygg konstruktion är att få till bra infästningar som gör att konstruktionen blir stabil.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag att du ersatte en hel sprayhood med din konstruktion, min tanke är att bygga något som sitter ihop med de befintliga rutorna som man idag fäster kapellet i.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt TS om din tråd flyter ut lite men då temat är detsamma tror jag det kan intresera.

Kolla på nidelvsbåtarna här på forumet kolla Hulenas bild ser mycket bra ut tycker jag, observera att sidan på styrhytten är förlängd.

När du bygger lägg in en tråd här så vi kan njuta av ditt arbete, alltid intresant med byggtrådar.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag ersatte spayhooden, men det var pricipen jag tänkte på. Byggde ett dogghaus av spillmatrial på båten. Ändrade vinklar mm ett par gånger så att set turade och såg ut som jag ville hade.

Du skulle kunna göra på samma sätt. När du ser att det ser bra ut är det bara att lyfta av, se till att ytan under släpper och plasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en intressant lösning han hade gjort på sin båt, dock så kräver den lite mer jobb eftersom man måste ta bort befinliga rutor och göra om allt, min primära tanke var att bygga på det som redan finns där, men samtidigt kan jag förstå att deet kanske är enklare att designa om något helt eftersom man får mindre faktorer att ta hänsyn till.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, bilder och länkar. Även om inte alla handlar om just min båttyp så är det alltid intressant att se olika lösningar.

Jag har släppt tanken på att ha ett helt genomskinligt tak, utan kommer att satsa på solitt tak, men med lucka så man kan sticka upp huvudet, eller tom sitta på taket och styra med fötterna. Luckan kommer dock att vara i rökfärgat akrylglas, om jag köper en färdig eller gör själv har jag inte bestämt än.

Ska nog även passa på att byta ut den gamla flexibla solpanelen som sitter på rufftaket mot en nyare och större som får sitta över doghouse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mig du menar, förstår jag inte varför du måste ta bort rutorna om de i övrigt är ok.

Det jag visade var en princip på hur man kan gå till väga och du får ju utgå från ditt specifika fall och bygg därifrån.

Jag ser i min inre syn hur jag skulle gjort om jag hade haft förutsättningrna som du angivit i din text. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...