Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
strober

Laga septitank i plast som spruckit lite

Rekommendera Poster

Hej! Se bifogad bild. Vilket preparat använder man bäst för att laga en spricka i plasten på en septitank? 

post-25369-1394237389,255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det är ju en tätning som bör fungera, annars är det ju rena skiten :-) slipa, tvätten rent med aceton, epoxi och glasfibernät, dock verkar det lite konstigt att denna sprickan kan uppstå, kolla så att tanken sitter fast så det inte finns någon belastning på den lagade ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle köpa ny septitank.

Inte värt att chansa.



Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kraftig lödkolv så smälter man ihop den igen, för jag förutsätter att den inte är i glasfiber?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som din tank är tillverkad i någon sorts termoplast iså fall går det INTE att lim-reparera, orsaken är att plasten är för fet för att limningen skall fästa. Ordenlig rengöring hjälper inte, limfogen kommer att släppa. Däremot går termoplast att svetsa med måttligt bra resultat....kan fungera om du har tur.

Men jag skulle byta,,,, verkligen inte trevlig med läckage i en sådan tank. Definitivt värt pengarna att köpa nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker möjligen att det ser ut som termoplast...

Kolla med en firma som reparerar plastsaker för att få en bättre uppfattning om det går att laga tanken och vad det i så fall kostar. Testa ex.vis http://www.plastreparationsbolaget.se/, men det finns naturligtvis andra företag.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Setiktankar brukar vara gjorda av polyeten, det går inte att limma men det går utmärkt att svetsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fasen, strunta i och bråka med en gammal plasttank! Vet själv av erfarenhet att gamla plasttankar luktar förr eller senare. Fixa en ny i syrafast plåt istället!

 

/Moltas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Moltas, men om du ska laga så kolla med firma...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan har uppstått för att jag tappade tanken surprise

Blir nog att göra som i denna video, verkar inte alltför svårt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag va riktigt ärlig, så tror jag inte på ideen.

Det är ju ingen plastkanot utan en skittank det hndlar om.

Jag har plastat mycket på amatörnivå de 50 sista åren och även reparerat en pioneerjolle med svetsning ett antal gånger under en 15-års period.

Visst jollen höll sig flytande, men till slut var den bortom all räddning.

Jag har även under mina år som seglare haft problem med två totankar och nu senast en pump för tömning till sjön. Problem med tonläggningar under sommaren är nog det värsta straff man kan få.

Hade jag haft en tank som såg ut på det sättet vet jag bestämt vad jag skulle gjort - slängt skiten och köpt ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen m.fl. skrev: Hade jag haft en tank som såg ut på det sättet vet jag bestämt vad jag skulle gjort - slängt skiten och köpt ny.

Jo, men TS länkade video är ändå klart intressant kan jag tycka. (Kanske finns inte längre nån motsvarande tank att köpa eller så befinner man sig på nån avlägsen ö och måste försöka nödreparera, nåt sånt!?)

[själv har jag i en avlägsen ungdom kladdat litet som mattläggare, och försöksvis fått använda både  plastsvets (en tråd löper ut och värms snabbt ner i långa V-förformade mattskarvar, minns knappt längre) samt även använt gängse lödkolvar i decimeterkorta uppvikta hörnpartiers nedre del dit svetstrådens rulle inte riktigt når - och då i det senare fallet helt enkelt smetat igen håligheter ungefär som i filmen men betydligt snabbare/ytligare. Liknelsen haltar förmodligen på många sätt, golvmattor är stabilt limmade och bara översta ytskiktet behöver nog egentligen vara tätt och alltså utan krav på djupvärmd hållfastighet.]

Nå, tack för filmsnutten - skulle nog annars aldrig ha anat att sånt långdraget rundkletande med en lågeffekts-lödkolv faktiskt i slutändan kan ge hållfasta djupfogar givet att det görs på rätt sätt? Heller inte insett detta att initialt borrande av ett par småhål i sprickans förlängning tycks kunna sprida/fördela fläkningstendensen - trots senare igenkletning till osynlighet - på ett tydligen fördelaktigt sätt hållfastighetsmässigt. Vete katten, men filmsnutten lärde mig en hel del. Tror jag? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör du så, en kraftig lödkolv som jag skrev tidigare. Det är för mycket köp-slit-släng med allt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag skulle göra är helt klart att byta ut tanken till en i syrafast plåt, finns tex Erlandssons brygga de har 3-4 olika att välja på runt 1000-lappen.

Men om vi nu skall diskutera reparation så anser jag att svetsa plasten i tanken är den enda möjliga metoden som fungerar på termoplast. Jag har aldrig svetsat ett skittank däremot en massa andra plastföremål, då vanligtvis transparent plast, (Lampkupor, plastlådor i kylen, lyktglas till släpvagnar mm)

Till det behövs en lödkolv som inte är allt för varm eller stor. Jag har gjort det både med och utan tillsatsmaterial. Först fixerar man ytorna med tejp så de ligger i läge exakt, sedan värmer man ner i fogen drygt halvägs så att man smälter ner ett dike (så att det smälter ihop från mitten och över mot motsatta ytan) När man sedan konstaterar att man fått fogning hela vägen längs sprickan så skrapar jag sedan in ytplast med lödkolven så att jag på så sätt fyller igen diket jag nyss gjort. Skrapar då ca 5 mm från vardera håll runt diket där sprickan varit. Sedan kan man dra lödkolven över den vall man byggt upp och platta till.

Direkt snyggt brukar det inte bli, men fungerar skapligt.

Som tillsatsmaterial kan man tex använda stängerna från byggsatsmodeller eller annan plast av god kvalite.

Men just din tank har ju gått sönder vid själva anslutningen mot tanken, och det var inte bra det är sämsta tänkbara stället för en spricka. Det är en liten yta som skall ta rätt hög påkänning för böjning från slang mm (slangar är rätt styva och svårböjda), Så just där, är jag ytterst tveksam om jag ens skulle försöka reparera.

Skulle nog sitta på en hink i stället tills tanken blir utbytt. (fortfarande tillåtet att hälla i sjön)wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petters metod är nog den enda vettiga reparationside i det här sammanhanget.

Hade varit en vattentank skulle jag kunnat tänkt mig svetsa. Då gör det ju inget om det skulle läcka en och annan droppe - men en skithustank - aldrig.

Å andra sidan är det ju i regel skepparn ombord som får ta hand om de problem som uppstår. Så är det i alla fall ombord i vår båt och skepparn - det är jag.

Vissa saker kommer man ihåg mer än andra. Ett antal stopp i toan, eller när vi hyrt ut båten och hyresgäaten inte hade följt instruktionerna hur totömningen fungerade. Tanken vid det tillfället var en gummisäck som hade spruckit av trycket som uppstod då man glömt öppna luftaren efter tömning.

Det konstig är att de akuta problemen som måste lösas direkt, uppstår alltid en fin sommardag när man hellre ville sola, bada eller segla i stället för att ligga nere i en varm båt och skabba med skitvatten som runnit ut pga att något i systemet krånglat/gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petters metod är nog den enda vettiga reparationside i det här sammanhanget.

Hade varit en vattentank skulle jag kunnat tänkt mig svetsa. Då gör det ju inget om det skulle läcka en och annan droppe - men en skithustank - aldrig.

Å andra sidan är det ju i regel skepparn ombord som får ta hand om de problem som uppstår. Så är det i alla fall ombord i vår båt och skepparn - det är jag.

Vissa saker kommer man ihåg mer än andra. Ett antal stopp i toan, eller när vi hyrt ut båten och hyresgäaten inte hade följt instruktionerna hur totömningen fungerade. Tanken vid det tillfället var en gummisäck som hade spruckit av trycket som uppstod då man glömt öppna luftaren efter tömning.

Det konstig är att de akuta problemen som måste lösas direkt, uppstår alltid en fin sommardag när man hellre ville sola, bada eller segla i stället för att ligga nere i en varm båt och skabba med skitvatten som runnit ut pga att något i systemet krånglat/gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...