Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mcmagnusson

Ruttet distansmaterial.

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att renovera båten och idag när jag skulle slipa upp några hål i taket för att spacka så upptäckte jag att plyfan var i samma skick som blöt wellpapp ungefär. Jag undrar om detta är någon fara eller om jag bara kan ställa in en avfukare i båten och låta det torka upp ordentligt för att sedan spackla igen?

Akterspegeln verkade också fuktskadat för jag borrade ett hål för att kolla det och då smög det ut lite vatten, hur allvarligt är detta?

Hur mycket mer väger en båt om distansmaterialet är fuktskadat? för jag tycker den väger extremt mycket när jag ska sjösätta den. Båten är en örnvik 510 från 74

 

tacksam för svar

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så länge det är en plastbåt så går det att rädda. men frågan är om det är lönsamt. Vanligvis så behöver man slipa bort ena sidan av dubbelskalet riva ut distansmaterialet som i många fall är balsa, men i detta fallet plyvood. laminera tillbaka nytt distansmaterial och sedan bygga upp med nya lager plast-glasfiber, spackla slipa och lacka. Rätt mycket jobb om det är mindre skador på några ställen... Inte värt besväret om problemen finns över hela båten.

Här är en länk där man ser en däckrenovering då balsan ruttnat inne i däcket

http://wasa55.plars.org/projekt/dacksrenovering.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att inse faktum, men visst går det att fixa om man värderar sin egen tid till noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som det ut på bilden av din båt i ditt förra inlägg så verkar förre ägaren inte ha brytt sig så mycket om båten. Hoppas du fick den billigt så du inte tappar allt intresse för båtlivet. Motorn kan ju var OK även om skrovet verkar ha stora strukturella problem.

post-10022308-1394237389,5365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var ju ifall det är någon fara...det tror jag inte, åtminstone plywooden i taket. Visst, det sviktar antagligen mer än vad som är önskvärt men båten kommer inte falla ihop som ett korthus för det.

Akterspegeln är lite en annan femma. Där bör du försöka åtgärda fuktskadorna vilket måste göras efter beskriven metod, alltså riv ut och bygg om.

Örnvik 510 är ju ingen off shore-racer direkt så lite ruttet sandwichlaminat torde inte vara någon fara, bara motorn inte river loss aktern.

Det går ju att fusklaga ganska mycket i plastbåtar. Plasta på förstärkningar, t ex på insidan av taket, som tar upp det som sandwichlaminatet inte längre mäktar med. Kanske inte så snyggt men om båten bara är ett bruksfordon gör det ju inte så mycket. Man bör dock vara medveten om att man har en båt med försvagad konstruktion och anpassa sitt åkande efter det. T ex att hålla sig inomskärs, inte köra för fort i hög sjö eller dra krävande vattenskidåkare. 

Vill man återställa båten i perfekt originalskick får man nog bita i det sura äpplet och riva ut allt och börja om.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone svar tycker jag stämmer mer med verkligheten än en del andra du fått.

Har du ingen i din närhet, var det nu är, som kan titta på problemen i verkligheten?

Är du säker på att det är plyfa i rufftaket tex?

Det (jag tror) du i första hand skall lägga krut på är akterspegeln.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får göra lite noggrannare undersökning och se hur illa det är i akterspegeln. Jag brukar ju inte köra nått räser med den då den bara gör strax över 20 knop med min 40hp. Jag brukar annars bara fiska med den då den är trollingutrustad så det blir inte några tuffa tag direkt. Men man kanske kan fixxa till den någorlunda o försärka lite grann och ha den några år till bara?

Tack för alla svar =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du resonerar helt rätt. På det sätt du använder båten gäller det ju bara att se till att den är sjösäker. yes Med liten insats kan du använda den i många år och säkert sälja den för några tusenlappar till någon som kanske vill lägga med lite mer energi på den. Se till att tala om båtens brister bara...ingen mår bra av att lura någon, speciellt om det kan leda till fara.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 510 är väl en HT båt, skulle förvåna mig om det är någon sanwich i den någonstans.

Däremot är det med all säkerhet inplastat plywoodbitar där man skruvat i beslag och annan utrustning.

Som tidigare svarare lägg energien på akterspegeln, provborra att det är blött är nästan regel, kolla så det inte kommer ut svarta rester av något som en gång varit plywood, då måste den ersättas och det är lite mera jobb men inte omöjligt, lättast att plocka av däcket så du kommer åt att skära upp byta plyfan och plasta igen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med flera ovan som rekommenderade att i första hand kontrollera akterspegeln. Det är en sjösäkerhetsfråga att akterspegeln inte ger sig eller börjar släppa längs efter mot skrovet. Däcket och taket är inte lika kritiskt.

Akterspegeln

Enklast att kolla är att först leta efter sprickor på insidan och utsidan där akterspegeln går mot skrovet. Skall inte finnas sprickor här. Sedan kan du borra några hål några cm in från skrovkanten på några ställen (på insidan). Är det sedan trä som kommer ut med borren och inte brunt slask så är det bra. Glöm sedan inte att täta med epoxi i de hål du borrat (viktigt att få tätt)

Var det bra längs skrovkanterna kan du även kolla vid motorfästena, dels genom att dra åt motorfästena (det skall inte gå att trycka ihop akterspegeln) känns det teksamt kan du borra hål även här och kolla (störst risk vid ev sprickor och de nedre borrade hålen för motorfäste)

Var det dåligt resultat på flera ställen och sprickor, då är det nog läge att byta ut plywooden i hela akterspegeln.

Däcket och taket

Fördäcket tror jag har dubbelskal. Kände en som hade en liknande båt och hans fördäck var så dåligt så han satte en bräda framför vindrutan för att kunna gå på däcket. Däremot skrovet där finns inget dubbelskal i sidorna möjligen kan durken om den är inplastad ha plywood-skiva inplastad som kan ha blivit rutten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...