Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jingo

Växla innan ...!

Rekommendera Poster

Inte en riktig båthistoria men men...

I julas skulle vi på semester till Langkawi, vi hade googlat på vad man kan göra där och då bl.a. läst att ”Missa inte en snorkeltur till den Thailändska grannön Koh Lipe”. Det tyckte vi verkade trevligt och hustrun sa ”Ska vi inte växla till oss lite baht då för jag skulle vilja ha thaimassage när vi väl är där”. Sagt och gjort på avresedagen så stod vi på arlanda och växlade till malaysiska pengar och tog en 500-ing i baht på en gång.

Två veckor senare var det dags för utflykten tillsammans med ett 40-tal andra turister från Langkawi(Malaysia) till Lipe (Thailand) på en 60 ft speedboat med 4 x 200 hk Yamaha. Inredningen bestod av några bänkar så att 50 personer fick sittplats. Det var hamnens största bowrider och personalen kastade i turisternas väskor i fören. Utmobordarsoundet fick en att bli tårögd men nu var det inte det storyn skulle handla om.

När vi kom fram till ön efter en timmes resa i drygt 40 kn sa personalen på båten att det var dags att ta fram pengarna för att betala en landstigningsavgift och eftersom det var i ett annat land så skulle den betalas i baht.

Vi gick av båten, betalade och tog oss mot land. Ingen annan än vi två gick av båten vi frågade matrosen som följde oss till passkontrollen som var placerad i en strandbar, varför dom andra turisterna var kvar?

”Man får inte gå iland förrän man betalt avgiften och den ska betalas i baht. Nu ska kaptenen iland och hämta en växelkassa så att alla kan växla.”

Vi tog fram snorklarna och tog en simtur för att svalka oss.

När vi kom upp såg sig hustrun om och gick fram till ett partytält som hade thaimassage och jag själv tog en kopp kaffe på strandbaren. Fortfarande hade ingen annan kommit iland från båten.

När jag tittade bort mot speeboaten såg jag par efter par med arga röster stå och växla med kaptenen på båten till urusel kurs i 38 graders värme inför öppet gassande sol.

Jag gav hustrun en slängkyss och tackade för att hon var så förutseende. Vi fick strandens bästa platser och en timmes extra snorklande.

/Jingo

post-10014573-1394237389,1392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det  var inte den värsta historien man hört om båliv, men tur att du har den frun du har på tanke med omständigheterna som inte drabbade er. Hur mycket bättre var er växelkurs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade fått runt 23 kr mot 100 baht. På båten vill dom bara växla från ringit (malaysia pengar) till baht och ha motsvarande 40-50 kr för 100 baht så det var rätt surt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...