Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Shas

Håltagningsutrustning för bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Bor i Katrineholm och försöer nu få kontakt med någon som hyr ut en håltagningsutrustning för bogproppeller, en sådan där rackare som roterar kring en styrstång. Har mailat till många marinor i min omnejd men fått nobben. Klantigt av mig att inte använda detta forum. På 5mils radie får man med både Norrköping, Örebro och Nyköping. Tycker det borde finnas någon....

Är det någon som kan ge ett tips...

Mvh Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerat bogpropp 3 ggr med sticksåg sk. hoppesåg och sliprondell. såklart att håltagningsverktyget är bättre men inte nödvändigt. Hålet syorlek ritades enl. samma princip som verktyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix! Går inte att centrera på två sidor med en hålsåg, då paralellförflyttas centrum på tänkt bogpropellertunnel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålsåg nej

 

Har borrat lite hål och sen kört med tigersåg en gång. Funkar det med. Att hålet inte blir så fint är inte noga. Snarare så att du får bättre hållfastighet då man får in mer spackel mellan rör och skrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett 25 mm rör och en hållare för räcken kan du fixa det själv.

Ta en räckhållare likt en sån här http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1041

Och ett rör som du borrar för centrerat där bogröret ska gå igenom bägge skrovsidorna samtidigt.

Med räckhållaren på röret och med en rits eller blyertspenna vid den diameter bogröret ska ha så märker du lätt upp det ovala hålet genom att rotera ritshållaren mot skrovet. Detta är ju på samma sätt den ursprungliga utrustningen fungerar men där sågar man samtidigt, här får du göra det efteråt istället, men med en exakt mätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

Hittar jag ingen som hyr ut ett verktyg så får jag väl jag till tigersågen, eller fräsen. men jag skulle dock helst vilja ha ett riktigt verktyg.

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att märka ut hålet är väldigt enkelt och kan som skrivs göras med de mest simpla rördelar eller liknande

 

Om du står inomhus så dammar det rejält med ett riktigt verktyg. Vissa kan man iofs koppla dammsugare till men...

Minst damm blir det om du bara använder borrmaskin och kör massa hål. Det sista får man ta med sticksåg i så fall

Tigersågen styr ju lite som den vill som de flesta upplevt som användt en :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli .... Började med en GK-klammer men det blev för vekt. Med två stycken tar det visserligen något längre tid att justera in diametern men det gör man ju bara en gång ;-)

Borde ju funka .... Tar med en industridammsugare i helgen också för det är nog som Ni säger det dammar nog ganska ordentligt.

Blir nog på söndag... får se hur resultatet blir

post-10012956-1394237398,1284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla pratar om tigersåg jag har använt hoppesåg. bild lånad  av Jula.se

post-571-1394237398,4031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du står inomhus bland andra båtar så bör du kontakta dom först. Det dammar rejält även om man har dammsugare. Jag hade inte blivit nöjd om nån båtgranne i hallen gjorde ett sådant jobb

Har sett folk som tejpar fast plast så det blir som ett litet tält i fören för att slippa att det dammar omkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för den informationen, Nu har jag i och för sig inga båtgrannar men jag har hört att husvagn och husbilsägare inte blir så glada de heller.

Tar med mig en Nedermanfläkt istället för industridammsugaren, Då åker allt damm ut på utsidan.Problemet med den är att slangen är så stor ca 200mm att det går åt en gubbe till för att hålla den. Går man för nära så åker båten med ;-)

Ha det // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Husbilar och husvagnar behöver man ej ta hänsyn till ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så, då var det hål i båten. Efter att jag fått tag i en tillräckligt stor kompressor gick det förvånandsvärt smidigt...

Nu är det dags att sätta mig in i problematiken med hel och halvfart enl. IngmarE:s synnerligen enkla men briljanta lösning Har sedan tidigare redan fixat kablage så nu ska jag bara fixa ett industrirelä också...

 

 

post-10012956-1394237400,0619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...