Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Hur kasta förtöjningslinan över en vik

Rekommendera Poster

Det finns ju en del lägen där man vill ha ett extra bra fäste. 

Det kan ju blåsa redigt - kuling upp emot stormvindar - och man vill ha över en extra tamp bara för säkerhets skull.

Fast är det 70 meter brett är det ju ändå exeptionellt - men visst. Ligger man taskigt till och ankaret inte håller och man inte har någon möjlighet att flytta.

Oftast är det ju bara för att båten skall ligga bra. Kanske finns nån sten man är rädd att komma mot. Det kan finnas många anledningar till att få över en tamp. Man kanske vill slippa ankaret och ha en landfast förtöjning i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men grabbar, skojigt värre men frågan kvarstår.

Skjut med potatiskanon eller raketgevär elle med Tjocka Berta om så nödvändigt. Men man måste i land för att knyta linan eller dra den runt ett träd eller genom en ögla.

Leksaks-Helikopetern är nog i så fall den enda som klarar det!smiley

Fråga till Toaen, hur fasiken gör  du när du kastar linan? Hur knyter du?

Jag har provat att kasta den minsta draggen som finns att köpa på Billiga Tema. Man kastar tills det fastnar, drar in båten, hoppas sen att det inte släpper mitt i å hoppas man kommer nära nog för att kliva i land, sedan får det inte blåsa stark sidvind för att klara hela alltihopa. Så det blir bara akterankare ändå som oftast.

Fast metoden är helt OK om jag droppat akterankaret och skall in med med fören mot en klippa. Då drar jag ankarlinan åsså med mig så jag har koll så hon inte går för nära klippan och hugger med fören.

 

Får man skjuta med kokt poatatis med potatiskanon på dumma stoppiga stora motorbåtar som dra upp svall..... oj...hoppsan.........märkte inte den gick av.....devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Att man alltid glömmer nått......

Jo ankarlinan..... jag drar den genom klyset och till skotvinschen och sedan tillbaka mot aktern och runt förtöjningsknapen ,  därefter drar jag den i näven med mig mot fören där jag kastar draggen, då får jag bra avhåll och kan finlira hur nära fören kommer till klippan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sällsynta gånger jag vill ha över en extra lina brukar jag ta dingen och ro.

På mitt favoritställe ligger båten bäst om jag får över en lina till berget på andra sidan.

I regel tar jag ett antal bukter i vänster näve och ungefär lika många i höger och sen kastar jag så hårt jag kan. Ibland går det bra och det är bara att kliva iland, idka en smärre bergsbetigning och därefter gå ner till udden och lägga fast. 

Nån enstaka gång får jag inte linan att ligga kvar på berget. Det har hänt att jag skurit loss ett bly från dörjen och satt fast i linan. Då det är frågan om en klen lina i en grövre så blir det efter boken en skotstek. Fast en mångdubbel. Får jag över blyt till berget så brukar det ligga kvar tills jag hinner runt.

Bilden är på en dubbel skotstek. Sen är det bara att linda på några fler varv. Det är ju taskigt om blyt lossnar och glider ner i havet på andra sidan holmen.

post-945-1394237386,1277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kan i tråden ana nån sorts kultur-krock mellan östkust/inland- och västkustseglare?

[själv fattade jag exempelvis bara helt långsamt Kalmans fråga om hur man knyter, till slut föll kanske poletten ned; strandnära inlandsträd har givetvis höga kronor och är svåra att lägga en obruten slinga runt ovanifrån. Det kala Bohusläns träd består däremot av iborrade och icke-vindbrytande korta järnstolpar eller SXK-tenar. (Detta med träds vindbrytande förmåga - alltså då skogs-lövverk rör sig och därmed förbrukar vindenergi - är förvånande stor. Bra i hamnar men kass vid segling, men allt sammantaget och i mitt tycke är skog ett gissel. I Bohuslän förröda landskap trivs jag därför bäst. :)]   

Toaen:s träffsäkra beskrivning tidigare kan jag bara skriva under på, man vill liksom alltid reflexmässigt nattsäkra sin tilläggning för att slippa kliva ut mörker - med då givetvis tillhörande horisontellt ösregn. Better safe than sorry är en bra princip.

(Särskilt om väderrapporten verkar skum, sägs exempelvis att ett lågtryck bildas över Skagerrack så blir det fullt knytkalas för min del. Alltifrån noll till tjugo meter per sekund ifrån vilket väderstreck som helst kan väntas??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då!?

1. Jag har en sk nätdragg.

1b. De sällsynta gånger jag behöver den vet jag inte var den är.sad

 

2. Jag har ett antal döjer lättilgängliga.

2b. Jag vet alltid var dom är. smiley

 

Vilket är enklast - använda nåt man inte hittare eller använda nåt som det bara är att sträcka ut näven och ta fram? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jasså du Toaen, du får knata runt i alla fall!

Det var det jag misstänkte.

 

Kulturkrock öst-västkust? Nä, det är nästan omöjligt att kasta lasso med en lina så öglan blir kvar på järntenen och man kan dra in båten. Ni som säger att ni gör så och kan det, tror er inte! Inte om ni skall ha dubbla linor och knyta ombord. Jag hör till dem som använder dubbla  linor om jag kan och knyter alltid ombord, då kan jag kasta loss ensam vid avsegling.

Skall nog införskaffa en leksakshelikopter och fiskelina tror jag.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått nåt annat - i alla fall inte på det stället jag tänker på. Däremot hade det varit väldigt bökigt att ta med linan runt. Och lika mycket jobb att ro med jollen.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html

Skulle vår sommarseglats bli i norra Bohuslän får vi väl gå dit - om jag vågar gå in med min nuvarande båt. Första gången jag försökte vågade jag inte. Det blåste en del och det gick lite sjögång och då kändes båten i största laget.

post-945-1394237386,6233_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidga vyerna. Svenskt seglingsbart vatten består av mer än västkusten, även om en del tycker annorlunda crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - det finns en ganska stor sjö - ett innanhav som heter Vänern.

Fuderar på att segla där till sommaren - men tidig planering är en sak - verkligheten en helt annan

Har visserligen varit runt Vänern med skuta och även transportseglat en segelbåt Sjötorp Vänersborg vid ett tllfälle, men det var länge sen.

Skulle en sommars seglats på Vänern va nåt att ha tror du? wink

post-945-1394237386,7374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med helikopter är inte så dumt, men en fundering, ni som föreslår det, har ni prövat att  flyga i minsta lilla vind med en som dessutom ska ha en lina med som över vatten?

Har av egen erfarenhet inga goda minnen av det, även om jag bara har försökt över en gräsäng men en lina som var ett par, kanske tre mm tjock och tänkte inte på att helikoptern kommer kracha när linan blev sträckt. Och detta var med en ordentlig helikopter.

Är det inte bättre i så fall om man kan gå runt, och när det inte funkar med att kasta på olika sätt ta och köra en liten radiostyrd båt med linan på släp över till andra sidan om man inte har någon brådska. En lite båt är väl ändå billigare än en helikopter och framförallt så tål en båt vatten. Nackdelen med en radiostyrd båt är att den inte kan köra på land, men förstörs inte om signalen bryts då den redan är i vattnetwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala bara om när/om du kommer upp, så tänder jag bastun. 

post-10000408-1394237386,9662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med helikopter är inte så dumt, men en fundering, ni som föreslår det, har ni prövat att  flyga i minsta lilla vind med en som dessutom ska ha en lina med som över vatten?

Nu är väl inte förslaget med helikopter så dar jätteseriöst men kanske en bra förevändning för att köpa en kul leksak?

Men kolla på QuadroCopter mm, de klarar sig betydligt bättre i sidvind än en vanlig helikopter. Det finns videos som visar tex hur de kan stå stilla på en plats mha GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man kanske använda akterstaget som någon form av kastmaskin eller pilbåge?

1) Släpp lite på akterstaget och spänn ner det mot ex,vis mastfoten.

2) Sträck akterstaget igen.

3) Lägg på vikten som ska skutas iväg med linan på akterstaget.

4) Släpp det som sträcker ner akterstaget mot mastfoten hastigt.

5) Se till att linan som ska fara iväg med vikten inte trasslar sig.

6) Kontrollera om riggen tagit någon skada.

Mackey

Lite rättningar som vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man dubbla akterstag kan man ju göra en stor slangbella av gummicord. Tillräckligt kraftig kanske man kan skjuta i väg ankartet. Spänn upp med ankarspelet på fördäck bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli en kul sommar, nu är det inte pinka-längst-tävlingar som gäller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag kommer nog att göra som vanligt - ta det med ro.

 

Bifogad bild från det glada 80-talet, men var katten är bilden tagen? wink

post-945-1394237387,4277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närheten av Hunnebostrand? Eller mellan Hunnebostrand och Hamburgö. Det är det enda stället jag vet där det ser ut som det gör... Eller är det vid Ramsvik (kanske ligger på streckan?). För det är väl inte i sote?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är du mitt i prick med en av gissningarna, men vi låter dig svettas lite till.

post-945-1394237387,5915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå detta med ankare, de som har fenor så att de åker utåt när de sjunker, är det någon som har ett sånt och kan säga hur det funkar där ute i verkligheten? Kanske skaplig räckvidd men försämrad hållförmåga??

Att lägga på en repslinga över typ ett SXK-dubb ifrån båten är väl som sagt litet överkurs på långa avstånd, det tvingas jag ibland göra med min 2m korta båtshake för jag är totalt hopplös som lasso-cowboy.

Hmm ... tror att jag i mina gömmor fortfarande har en sorts teleskop-antenn ifrån en gammal skrotad livbåtssändare. Består av många ca 50 cm långa tunnväggiga plaströr inuti varann (avsett att kunna lyfta upp en trådantenn), blir bortåt 7 meter. Tjockaste röret är nog runt 6 cm. Rätt svajigt och fippligt tidskrävande att dra ut och låsa, men duger nog ändå gott för ändamålet här. Kanske utvecklingsbart? (50 cm:s längd är väl f.ö. onödigt kort - detta för att passa i sändarens vattentäta låda - tänk kanske 1-1,5 meters rör istället??)

Haha, tar på mig tänkarmössan och lyssnar på lite inspirerande musik under tiden... http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är så liten, men det påminner om något vattenfyllt stenbrott. Hur stor är vattenspegeln? crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ankare du pratar om? Har aldrig hört talas om det..

När jag ska lägga över tamp över dub brukar jag alltid kasta som ett hopprep, ett annat alternaltiv är väl att göra en typ tre-delad kastlina med två vikter några metrar ifrån varandra som man kastar framåt lite ifrån varandra. Bilden ska föreställa att man står och ska kasta en lina över en dubb. De röda är tamp (förutom dubben) och det svarta är vikter. Snabbt ritat ber om ursäkt om oklarhet finns.

post-10023665-1394237388,1733_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davidlobster: Bara för att klargöra, du har alltså en repbunt plus vikt i vardera näven och kastar sen förmodligen ett dubbelt samtidigt underarmssving och antagligen då litet snett spretande i kastriktningen? (Hehe, inte helt lätt detta att beskriva 3D-rörelser fullt solklart.)

Har aldrig testat men allt över två meter är som sagt intressant, hur långt når du och hur ofta missar du sanningsenligt mellan tummen och pekfingret, och har du testat med en lätt kastlina? (Som ju sedan ofta sen enkelt kan dras runt - alltså påskarvad med en riktig förtöjningslina - i.a.f. om det gäller runda lågfriktions-stolpar nära strandkanten.)

Ps. Flera snabbare svar ovan men jag menade alltså just de omnämnda riktiga ankarna ovan, de som sägs kunna släppas vid båten och glida iväg och bottenfastna en bra bit ifrån båt. Är alltså litet nyfiken på förstahands-erfarenheter.

Haha, angående jollar så undrar jag elakt ifall det finns så mycket bättre drivankare? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela Bohuskusten är väl ett vattenfyllt stenbrott.

Ytan på platsen, en av de populäraste ankringsplatserna i Bohulän är ungefär 140 000 m2 (om jag räknat rätt)

David du är kanske för ung för att ha hört talas om flygankaret. Det blev väl inte heller någon succé.

Har aldrig sett nåt i verkligeheten. Någon som sett eller använt ett dyligt?

post-945-1394237388,2728_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle vilja säga fjällbackaskärgården och gluppö, men kan inte minnas attdet ser ut så där. Koster annars, men du har sagt att en av mina tidigare gissningar har varit bra. Och roten ur 140000 är ca 375. Så mitt svar blir gluppö:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...