Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mackey

Hur kasta förtöjningslinan över en vik

Rekommendera Poster

Ja det är korrekt:) men har ej prövat med en tunnare lina.

5m när jag utan problem, har inte försökt på så mkt längre avstånd än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bild framför mig där jag donar i sittbrunnen med snören och ett par tunna långa pinnar och en frigolitlåda för fisk jag vragat på stranden. Har tidigare under kvällen misslyckats med draken som körde rätt upp och sen rätt ner i sjön. Den skulle ha lagt snöre runt en sten som såg frestande ut.

 

Men nu ska frigolådan med de två spöna med fisklina flyta över till stenen i medvinden. Gillrat upp ett litet paraply på fiskklådan som ett segel. Det är svängbart via fisklinan som jag ska ha som tömmar som ska få flytetyget att träffa rätt. Får se i natt i drömmen hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, skall nog smygtesta litet.  yes

(Har i.o.f.s. svårt för underarms-svinga riktning akterut - för att inte tala om dubbla samtidigt - sitter en spretande s.k. hanfot på akterstaget plus en ganska hög akterpulpit. Men man får naturligtvis skylla sig själv som valt segelbåt.)

Ps. kanske kan vi börja avveckla OT-tankesprånget gissa platsen i denna tråd, finns ju trots allt redan en färdig sådan tråd ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fantastiskt, hur långt flyger ankaret?  smiley

Kan det flyga till andra sidan viken så kan man ju använda det istället för något av de andra mer eller mindre spektakulära förslag som tidigare presenterats.

Jag tycker nog kastspö är bäst hittills, det är realistiskt och så kan man ju ha nytta av till annat också.

Potatiskanon verkar roligast.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingick Guppö i din tidigare gissning !?

post-945-1394237388,3324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan blev vi inbåsta nedanför kumlet ostsidan på Hållö. Och det behagade komma en storm som gjorde lugna lagunen till ett inferno. Behov att dubbla förtöjningarna uppstod.

Vad gör man när det inte går att komma in till Smögen för man är insydd av andra båtar?

Jag kom på att jag har ju räddningsdräkt ombord.

Det var inte lätt att med dom klumpiga handskarna få runt extra linor om dubbarna, men det gick och vi red darrande ut stormen.

Helikoptern hade inte fungerat den gången.

Skoj att läsa era funderingar. Hälsningar Uno

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Men det ligger nära Hamburgsund som var en gissning. Men får det nu till att det är Ramsvik. Om det inte är korrekt föreslår jag att du avslöjar det rätta och därmed avslutar urspårningen så det inte uppstår fler klagomål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns lite mer att läsa om ett modernare koncept och likaså Gunnars sågning av nämnda ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att excel319 menade den här länken där numera bortgångne Gunnar (Eilean) som sagt sågar rejält.

Det Gunnar inte visste om ankring kan man nog skriva på lillfingernageln med trubbig blyerts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas. Jag rodnar av skam efter att ha glömt en så viktig detalj som att också klistra in länken jag hänvisar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det även fanns lösa flygvingar till Bruceankare, men lyckas inte googla fram nån info. Är nog en bättre - eller i.a.f. mindre dålig - grundidé för ankarets design eller hållförmåga påverkas ju inte alls, men man kan fundera på hur flack sjunkvinkel som är möjlig hydrodynamiskt? Nån annan som minns detta?

[Tror att man skulle klämma fast ving-tillsatsen och släppa iväg ankaret, och när det landat på botten ryckte man väl i nåt snöre så vingpartiet lossnade och flöt upp till ytan för vidare hemhalning med samma snöre. (Därefter på helt vanligt manér ankar-nerplöjning med landförtöjningarna som mothåll.)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen syftet med ett ett flygankare?

Vilket/vilka problem löser man med ett flygankare?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Citat från Mackey: Vilket/vilka problem löser man med ett flygankare?

Svar, vad jag vet--inga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall akterankaret draggar p.g.a. ökad vind och till slut hamnar nära båten skulle man väl kunna låta det flyga ut för nya försök. Inte mycket till användningsområde, skulle kanske använt det en handfull gånger under alla år?

Kom att tänka på en annan tänkbar nackdel, normalt vill man ju ha kontroll över ankarets placering när man fäller det på väg in mot land. Men sticker det då iväg akteröver kanske inte ens linan räcker, ifall det har permanenta vingar. Haha, rejält fånigt i så fall. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man nu är ensam i en hamn där man skam lägga till i, eller där det är lite båtar i kan man ju typ ta fören först och sedan skicka i ankaret.  

Ta typ anholt i Augusti, om man inte vill ligga bredsida kan man ju ta fören först och sedan skicka i ankaret?

Eller i naturhamn om man vill reka och vill stanna där kan man man ju förtöja och sedan skicka i ankaret. 

De är de enda tillfällena som jag kan komma och tänka på, förutom om man har fastnat i botten/ gått på grund och inte har någon motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - flygankaret blev nog inte så bra som inovatören hade hoppats.

Fast å andra sidan - hur många mer eller mindre lyckade uppfinningar har sett dages ljus. Det kunde ju ha varit en bra grej,men det vet man naturligtvis inte förrän man provat och modifierat ett antal gånger.

När jag lägger till i okända naturhamnar om det är det minsta tveksamt, brukar jag först gå intill och ses om jag kommer in till land. Sen backar jag ut fäller ankaret och går in igen.

Är jag själv brukar jag gå in med fören så de tar mot botten/land, lägga motorn på tomgång fram, lägga fast ankarlinan tillfälligt och gå iland och förtöja förändarna.

Sen får man justera förtöjningarna så båten ligger bra.

Lungt och sansat - mjukt och fint finns ett lokalt uttryck som säger. Här i översättning till nåt svenskliknande.

För den som blir översig given och förskräckt över min metod; Det finns fabriker som tillverkar både gelcoate och epoxcy. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så, med autopiloten påslagen håller den fast båten mot bryggan eller klippan. Viktigt att den har nittio grader och bra friktion så den inte slinter. Flytbrygga med träskoning ger inget märke i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flygankare verkar ju ändå rätt kul, någon som vet hur långt det flög på sin tid? Glidankare kanske är en bättre benämning...

Personligen har jag svårt att se att ankaret skulle glida så mycket flackare än i ca 45 grader mot botten vilket ju leder till att ankaret hamnar en gånger djupet akter om båten.

Rekommendationen är väl att ha ankaret 5 gånger djupet bakom båten om jag inte missminner mig, eller i alla fall 3 gånger djupet. 3 gånger djupet, då ska ankaret blida iväg i ca 20 grader mot botten, verkar otroligt för en järnklump.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man tittar på den tidigare länkade videon tycker jag mig se att det åker iväg ganska flakt, åtminstone upplever jag det så. Med andra ord, det kanske är möjligt för det att åka iväg 3ggr djupet, och det är väl där det är normalt att lägga sitt ankare, om det inte är trångt i hamnen/ kraftiga sidvindar/vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför så enkla grejor? Det man ska ha är ju en eldriven, radiostyrd ankarfällare. Som dessutom kan utrustas för andra ändamål, stinkbombsfällare, gummibåtspunkterare eller vattenlinjetvättare. För at inte tala om ankartågsknippsare! Eller kanke bara ekolod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag har missat länken och hittar den inte...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac - du är inne på helt rätt linje.

Varför göra nåt enkelt, fungerande och billigt om man kan göra det komplicerat, krånglande och dyrt. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, trodde länken fanns i den här tråden, men det var en länkning till en annan tråd där ankaret diakuterades men här kan du se det in action

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...