Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mackey

Hur kasta förtöjningslinan över en vik

Rekommendera Poster

Hej!

Inlägget ANKARE och trollvarningen fick mig att ta upp det här med att slänga en förtöjningslina långt om man ex.vis vill få linan över ett sund för extra trygg nattförtöjning som Thomas-1 skrev i tråden om utvecling av ankarboj,

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=468710

Någon som har några bra tips? Det jag sett och hört är följande;

1)Kasta som vanligt, blir ofta inte så långt...

2)Använd räddningslinan, ja kanske, men det är ju en säkerhetsdetalj av annat slag än att få en säker nattförtöjning...

3) Simma över med linan, kräver relativt varmt vatten.

4) Låt linan flyta över, kräver rätt vindriktning.

5) Använd en liten dragg i änden på linan, funkar sådär. Man kommer inte så långt, men jag använder detta vid mera vanlig förtöjning om det är svårt att kliva i land. Då kan man få tillräckligt med fäste på land (i fören) med den lilla draggen för att sedan i lugn och ro ta sig i land och bättra på förtöjningen.

6) Det hetaste tipset för att komma riktigt långt är att använda ett kastspö med en vikt isstället för ett drag i änden, en sådan man använder när man tränar på land. Då kan man kasta över fiskelinan och dra tillbaks förtöjningslinan till båten. Finns billiga - tillräclkigt bra - spön på macken, men ett riktigt spö med en riktig rulle ger ju längre kast.

Flera tips?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt tipps nr 6 låter ju inte så dumt.

Jag brukar kasta över en klen lin med en liten vikt i. Ett litet bly till en dörj. Har ett speciellt ställe, där jag alltid gör så. Men det förutsätter ju att det går att gå runt.

Där jag inte klara att kasta eller inte kan gå runt är det ju dingen som gäller. Dinge måste man ha, om än aldrig så liten (traverstering på en känd sång ur en operett av Jacques Offenbach)

post-945-1394237384,3887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som toaen skriver; dinge.

Jag måste missat något outtalat i förutsättningarna, för jag tyckte alla de listade lösningarna var praktiskt ogenomförbara i de flesta fall, om än fantasifulla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man måste nog läsa tråden och Tomas99:s inlägg jag länkar till för att förstå.

Helt kort, frågan gäller att på något vis få över en lina på lite längre avstånd än vanligt kastavstånd i situationer när det inte är möjligt att kasta en lina.

Jolle (ostkustspråk för dinge) är naturligtvis enklast om vädret tillåter, men sådan fanns inte i förutsättningarna.

Håller med om att förslagen jag läst/hört/sett till viss del är orealistiska, särskilt 1, 2, 3 och 4 som jag också skriver i inlägget.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, bilden i den andra tråden förklarade problemställningen.  I de situationer som möjligen skulle kunna liknas vid problemställningen så har vi löst det med att skarva ihop flera förtöjningslinor - ungefär som när man ligger utanpå ett gäng båtar och ska släppa ut båten precis innanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Äre bara jag som ä dum eller snackar vi om verklighet här å inga teorier?

Om vi för ett ögonblick bortser från att kasta linan så måste man antingen dra den runt ett träd, genom en ögla å tillbaka till båten eller en bergskil osv.

Det jag vill säga är att man måste dit personligen och knyta fast

Å kan jag då komma dit så kan jag även dra linan med mig och behöver inte kasta.

Å kan jag inte komma runt då är det bara dingen som gäller.

Amen.

-----------------------------------

Jo, det finns en lösning till. Man kastar en lina, typ en liten dragg, drar båten till land på den felaktiga sidan, knyter med dubbellina som går tillbaka ombord, drar ut båten igen åt andra hållet, osv....lång procedur, under tiden har båten blåst iväg åt sidan och gått på nått grund eller....osv.,...

Det var väl inte den situationen vi tänkte oss eller? Knappast lämplig.

------------------------------------------------------------------

Så tar vi själva kastet då. Fixa en gång för alla en liten läderpåse  med lite blyhagel i el motsvarande.( Knyt en näsduk och lägg i några schackel....nödlösning...)  Knyt den på en flätad flagglina. Kom ihåg ta med den ombord, tar just ingen plats. Klart.

Man knyter sedaan själva förtöjningslinan i kastlinan, med det är väl självklart.

Sedan kan man öva att kasta, ha det som en tidsfördriv  medan man ligger i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en riktig kastlina med blypåse eller ett splitsat öga med en bit gummislang på. Sju törnar i kasthanden resten av linan i andra hand. Sen är det bara att träna. Studera det hela när fartyg lägger till, man kastar både långt och rakt. Sen är min favorit en änterdragg, den brkar fastna bra i vilket buskage eller pulpit som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Tänker mig att frågan gäller dels överföring av bogserlina när nån har blivit påkörd av ett grund och man inte vill gå nära, och dels förtöjning enligt figuren. [Det är antingen en lång promenad runt viken eller gyttjig äckligt så man inte vill släpa en lina under promenaden. Lite krystat smalt användningsområde, inte särskilt ofta det behövs men men.]

Proffsbogserare använder ju f.ö. raketlinor vilket verkar klart överdrivet här. Kanske en pilbåge - som alternativ till fiskespö - med tunn lina som löper ut superlätt ur nån burk även kan klara kraftig vind bra? Lättare att sikta och kanske längre räckvidd än spöet? Haha, rejäla armborst är väl tyvärr olagliga, och redan pilbåge verkar kanske smått livsfarligt? ;-)

post-10006646-1394237385,0225_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att komma in en beckmörk regnig natt

och hitta en jävla lina tvärs över viken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du vara övertygad om... Om det nu inte är så att Murphys Lag redan trätt ikraft och linan sitter i proppen om man åker motorbåt. Fångar man däremot upp den med kölen så är det bara att gasa till dom vaknar hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig våga kapa någon annans förtöjning även om dessa ligger klantigt rätt över min tänkta färdväg,till platsen jag har siktat in mig på.

(kanske en bra tråd.......Kapa andras förtöjningar)

Om,När och varför. Skulle säkert väcka en och annan tanke.enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det kanske var därför denna användes  wink  (jag har aldrig och kommer aldrig att kapa någon annans förtöjning, även om man får lust ibland)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej okej, det är även så grunt i den gyttjiga och stenbelamrade viken att ingen båt kan passera och gå innanför min förtöjningsplats. Haha, finns väl inte många ställen i t.ex. hela Bohuslän som uppfyller alla villkoren. Men detta med kapacitet för lång överföring av bogserlina i kraftiga vindar av olika riktning är väl fortfarande ett vasst argument!? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där...det kanske finns situationer när det är befogat.

Man har ju sett ett och annat spindelnät som några har stängt in sig med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sådan här.

Men ha en squashboll i mitten eller något annat man har över.(får oftast köra fyra varv då)

Jag gjorde en med en stålkula i men den kapa jag av för den var lite otäck.(lite för hård)

Så då vart det en squashboll istället,den är ok.

Men lite för lätt i hård motvind.

Och jag tror inte vi riktigt behövt den någon gång i skarpt läge än.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

winkTrådskaperaen tycks inte vara med  l'ngre däremot så svarar Thomas-1 Jo du Thomas.

Jag tar fasta på den karta du visar, det går inte att gå runt och det är grunt där du har gröna ränder-markeringar. Hur få över linan?

Tänk ett tag att vi har fått över linan. 

Hur fabian knyter du den?????

Du måste i land i alla fall. Om det är grunt mittemot bryggan, antar du har fören mot bryggan, så komer du inte in med båten ändå?

Jolle!

Sedan svarar jag till de andra som vill trassla in sig alternatvivt kapa/ej kapa, inte farao tänker ni gå in där, fortfarande enl Thomas-1 bilden? Såvida ni inte är på en kanot, men det var visst gyttigt där så inte ens kanotisterna går in.

bhemac, du är sent ute, jag har redan föreslagit blypåsen samt nödlösning ovan,ca  2 h tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det man glömmer får man skriva i nästa inlägg.

Jo, ni som kommer in sent i mörka natten. Det finns något som heter ankarlanterna som man skall tända om man är i vägen för andra. Om man inte är det, jag då får man hålla utkik.Samma om lanternan är släckt. Ddet innebär att farten får ej vara högre än att man hinner stanna på halva siktsträckan som i dimma. Fast jag håller med att man kan bli arg för mindre. I vart fall om linorna är där för att pinka revir

 På Thomas-1 bilden så är det nog en brygga och då skule jag lägga mig med akterankare och nosen in  och sedan förtöja om nästa dag. Alt lägga mig långsides. Är det mörkt och natt så är det inget att gnälla över från den båt som redan ligger där. Ibland får man finna sig i att det ligger kanske upp till 4-5 båtar långsides i hamnarna/vikarna. Alt ligger på svaj en bit ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Jag bara underströk och utvecklade det du skrev som fö var vetigt.

För större avstånd är det tryckluftdrivet raketgevär som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det kan nog va bra att man tar till nåt som redan finns ombord.

Det är inte varje år jag behöver få över en lina på det sättet som TS tog upp. Men det händer emellanåt.

Det finns många platser i Bohuslän man kan behöva en extra lina när det är taskigt väder, och på mång andra ställen runt om i norden med för den delen.

Kasta är ju en metod som jag använder på ett speciellt ställe. Nån enstaka gång kan man ta med sig lina iland och gå runt, men i regel blir det dingen som får göra tjänst. Det är ju en av anledningarna till att jag släpat runt en dylik i ca 40 somrar.

post-945-1394237385,053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är leklynnet på topp? Då ska det va en liten helikopter med på båten.

 

Finns en hel del, det finns även med kamera! Om länken funkar t.ex en sån

 

http://m.miniinthebox.com/sv/icam-helikopter-med-0-3-megapixel-kamera-for-iphone-ipad-och-android-svart-_p252226.html

 

Sätt en rulle tunn sytråd (lätt last, fisklina?) på lättrullande axel i helikopterns akter. Styr över viken (gäller stockholmarna) och runt en gran och tillbaka till båten. På västkusten kan man försöka runda en SXK-ten.

 

Inte lätt men kul. Slå vad med de andra båtarna i viken att du klarar att få tråden till trädet (tenen) och tillbaka. Träna först i smyg. Tråden kan med fördel gå via upphissat fall via masttoppen så kanske linan inte blir blöt.

 

Ha några helikoptrar i reserv.

 

Knyt i en starkare tråd och dra över den. Avsluta med att dra en halvtjock lina. Den är ju dubbel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nog åtminstone en fungerande radiostyrd helikopter hemma. Frugan har köpt ett antal efterhand till barnbarna. Ett av dem är ganska duktig på att flyga helikoptern. Jag vill inte påstå att jag har lyckats särskillt väl, men har väl inte tyckt det varit speciellt roligt.

Men har man nu en vettig användning för en, så stiger kanske motivationen. wink

http://m.miniinthebox.com/sv/icam-helikopter-med-0-3-megapixel-kamera-for-iphone-ipad-och-android-svart-_p252226.html

Fast de vi har använt har jag för mig inköptes på Biltema cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste skaffa mig ett par såna. Är lyftkraften så pass att den klar två frigolitpontoner? Då slipper man ha så många helikoptrar med sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en radiostyrd bogserbåt med en Hiliti på en hydraularm i fören?

Ska det vara helikopter ska det tydligen vara en QuadroCopter, lätta att flyga, stabila, inbyggd kamera. Kostar några tusen och de lyfter 0,5 - 1 kg. Finns även med GPS …

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresasnt hur tråden utvecklar sig. Från början var det någon som tyckte att de olika lösningsr jag sett och hört talas om var orealistiska... smiley

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: Hur fabian knyter du den?????

Om möjligt så att man slipper gå runt viken en gång till vid avgång, alltså ett långt rep i slinga runt nån stång eller SXK-ten. Är det ett högt träd kan man väl ha en skarvknop mitt på den långa förtöjlinan. Tänkte f.ö. att bryggan i skissen föreställer själva båten, om det spelar nån roll?

Hmm ... släggkastare kommer rätt långt även om riktningen verkar blir lite hipp som happ, hjälm anbefalles. Helikoptermetoden vore annars klart kul. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske missuppfattade det hela, men varför inte kasta ankare bara? om det är 70 meter brett så är det väl bara å köra i ett ankare i fören och ett i aktern? Då ligger ju båten still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra!yes

Jag tror det skulle funka.

Hur långt kan man skjuta med en potatiskanon? Någon som vet?

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...