Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
studiobtc

AIS-Mottagare/Sändare

Rekommendera Poster

Eniro på sjön, en app till plattan o mobilen har numera en AISfunktion.

Vad anser vi om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag jämförde Eniro på sjön mot Ais målen på Ecdisen, inte i Sverige dock utan i UK, men detta borde inte påverka ais datan tycler man som troligen hämtas från marinetraffic el liknande.

 

Eniro på sjön visar vissa mål mycket noggrant men missar flera mål som ligger i närheten, så jag har inte fullt förtroende för appens möjlighet att visa all relevant ais data, för 179 kr så är den ju klart prisvärd ändå då man ser flertalet.

 

Marine traffic fungerar bättre, sista bilden. Osäker på om funktionen blir bättre i Sverige på Eniro. 

 

Jämförde lite olika platser runt Sverige och verkar som Eniro och Marine traffic visar hyfsat lika runt Sverige så kan vara att jag inte är i Sverige, men man kan ju skifta mellan båda apparna för bästa täckning.

 

 

A33D3785-80F2-445B-ADB6-4AE36E556FDF.png

D67BBB2E-78AC-4723-BB83-1B7875453AAB.jpeg

04DF8229-22D4-42C6-BD41-9819B596C4F7.png

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige är det Sjöfartsverket som spelar in AIS-data och erbjuder strömmande data mot betalning. Så jag utgår från att alla nättjänster med AIS för Sverige använder samma data.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket fördröjning blir det om man jämför en AIS-mottagare ombord mot t ex en iPad med Eniro i område med bra 4G?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro uppdaterar med 30 sekunders mellanrum, så även om datan från inspelade AIS-signaler bara skulle fördröjas med nån sekund eller två, så kan datan som visas ändå vara upp till minst en halvminut gammal.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, raol säger:

Eniro uppdaterar med 30 sekunders mellanrum, så även om datan från inspelade AIS-signaler bara skulle fördröjas med nån sekund eller två, så kan datan som visas ändå vara upp till minst en halvminut gammal.

 

Spelar det någon roll för en som jag. Jag skulle kolla AIS när jag är i närheten av en farled, jag är så oerfaren att jag skulle vänta en stund så den stora hinner förbi. 

Hur långt hinner en båt i 20knop. På 30 sekunder.

1 minut/60minuter x 0.5 x 1852(nm) x 20knop = 308meter.

Satan vad knöligt sjöavstånd och hastighet, den gamle ingenjören vill ha m/sek. 

Då borde jag ha gott om tid att reagera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS i navdatorn kan räkna ut om "fara å färde" uppstår.

TIKI-navigator har en "prediktor", med ett knapptryck kan jag se var "målen" är, om alla behåller kurs och fart.

AIS är det bästa som hänt efter GPSen tycker jag amatör navigatör.

http://lasselundell.se/ais.html

 

predictor1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, raol säger:

I Sverige är det Sjöfartsverket som spelar in AIS-data och erbjuder strömmande data mot betalning. Så jag utgår från att alla nättjänster med AIS för Sverige använder samma data.

Marinetraffic har väl egna mätstationer som till stor del drivs av privatpersoner. Så var det förr i alla fall vill jag minnas...

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, rejas säger:

Marinetraffic har väl egna mätstationer som till stor del drivs av privatpersoner. Så var det förr i alla fall vill jag minnas...


Det har de säkert fortfarande på många ställen, men eftersom Sjöfartsverket erbjuder en rejäl dataström som täcker rubbet, gissar jag att de använder den för Sverige i alla fall.  Men jag vet ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, rejas säger:

Marinetraffic har väl egna mätstationer som till stor del drivs av privatpersoner. Så var det förr i alla fall vill jag minnas...

Så är det nog fortfarande. Marinetraffic mfl har stora vita områden. Endast vissa mål visas trolgen beroende på antennhöjden hos sändaren. Det verkar ibland även vara stor tidsfördröjning jämfört med den riktiga AISen.

Sjöfartsverket tar antagligen bra betalt för sin data.

Fejk-AIS är inte tillräckligt pålitlig för att vara ett riktigt hjälpmedel.

En riktig AIS kopplad till plottern (eller AIS med display) visar CPA ("minsta passageavstånd") och TCPA - tid till passage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser "fejk-AIS" som ett sätt att se vad fartyget jag ser på avstånd heter, och ev MMSI om man har radio och vill prata med dem via DSC-anrop. Med fritidsbåt ser jag inget navigationsmässigt syfte som AIS kan fylla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Jag ser "fejk-AIS" som ett sätt att se vad fartyget jag ser på avstånd heter, och ev MMSI om man har radio och vill prata med dem via DSC-anrop. Med fritidsbåt ser jag inget navigationsmässigt syfte som AIS kan fylla.

Dsc anrop.. såheter det om man ropar direkt till nån va?

hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du tar andra fartyget mmsi och gör ett dsc anrop där du kan speca till ex arbetskanal, går även göra div nödanrop där man per automatik sänder ut sin position. 

 

Smidigt med dsc om den andra ex glömt skifta till 16 el liknande, men oftast går det bra att bara ropa på 16 direkt. Men tycker oftast dsc är mest huvudvärk, åtminstonde på mf/hf bandet då man får falska nöd meddelanden  från söder om ekvatorn ex antal gg för folk trycker relay. 

 

Men som raol skriver så är det smidigt att se namn på eniro/marintraffic även om positionen är lite fördröjd. Då kan man ex ropa upp och fråga om de ser en på radarn vid dimma, eller se om något större är i närheten. Detta är väl den funktion jag är den bästa med online ais. 

 

Sen ska man vara försiktigt/uppmärksam när man använder all AIS för anti kollision pga att du är beroende av att det andra fartyget sänder ut rätt data. Men väldigt ovanligt att detta händer så oftast är AIS det snabbaste sättet att få ett cpa på en båt, ais installerad på en båt, inte eniro ais. 

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Caribic410 säger:

Dsc anrop.. såheter det om man ropar direkt till nån va?

hur gör man?

Du kan ju leka med simulatorn här: https://eksamen.kystradio.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html

Gå till sidan 10.

Ställ in kanal, tex 72

Tryck Call

Ange; Individual Call

Nästa: Routine Call

Mata in MMSI

Tryck ok

Anropet sker och mottagarns apparat ställs in på ch72.

--

Kompisarnas MMSI brukar man lägga i en "Buddy List" så slipper man mata in numret varje gång.

Användbart är också "Position Request" då får du upp kompisen position på plottern.

 

20 timmar sedan, BboatB säger:

Men tycker oftast dsc är mest huvudvärk, åtminstonde på mf/hf bandet då man får falska nöd meddelanden  från söder om ekvatorn ex antal gg för folk trycker relay. 

Ett problem som ytterst få har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, raol säger:

Jag ser "fejk-AIS" som ett sätt att se vad fartyget jag ser på avstånd heter, och ev MMSI om man har radio och vill prata med dem via DSC-anrop. Med fritidsbåt ser jag inget navigationsmässigt syfte som AIS kan fylla.

Fejk AIS?

Navigationsmässigt?

Kan jag lika gärna vara utan Eniros AIS? 

Radio har jag ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Havskrattan säger:

Kan jag lika gärna vara utan Eniros AIS? 

 

Kan vara kul men inget att lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

Kan vara kul men inget att lita på.

Det låter lite skumt. Antingen finns alla båtar med som finns med i systemet eller. Jag hade visst inget eller.

 

För Eniro har väl samma källa som alla andra?

De som döljs bakom nästa ö finns väl med, och det är ju bara de stora jag inte vill möta plötsligt.

 

Att inte lita på, som du säger, måste ju betyda att de ger felaktiga uppgifter.

Är det så illa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Havskrattan säger:

För Eniro har väl samma källa som alla andra

Vet inte men det finns olika källor. Jämför tex MarineTraffic och Vesselfinder.

När jag köpte transponder så åkte jag en liten tur. När jag kom hem så visade MarineTraffic fortfarande att jag var ute på sjön. Klickade man så stod det att uppgiften var typ 38min gammal. Men det såg man inte direkt.

Jag kollar då och då om jag finns. På vissa ställen gör jag inte det.

Kul men opålitlig.

En AIS mottagare kostar väl 1500-2000kr och den är pålitlig.

Man får upp AIS-målen på plottern och kan få larm om man passageavståndet kommer att bli för litet.

Går man upp i pris så får man en transponder, 4-5000 kr. Då ser alla större fartyg mig. Många fritidsbåtar också. Dessutom spelas det in, försvinner jag så kan man se var jag åkt. Bra säkerhetsutrustning alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver transponder.

Att "andra" kan se mej kan rädda liv.

Var på resa Malö strömmar Göteborg i mycket tät dimma.

Sjöräddningscentralen_(MRCC) : ropade upp mej trenne ggr då jag var på väg.

1sta anropet var att de ville att jag skulle bistå en större motorbåt, syd Mollösund, med läckage, tills kustbevakning och räddningsbåt han fram.

I sundet mellan Mollön och Mollösund såg jag bara Mollön.

I den täta dimman kommer undsättarna i 25 knop!

2dra och 3dje uppkallet var att hålla utkik efter snipa som saknades efter resa Tjörn-fastlandet.

Samt segelbåt på Marstrandsfjorden som inte visste var hen var.

http://www.lasselundell.se/dimma.html

 

dimma3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Vet inte men det finns olika källor. Jämför tex MarineTraffic och Vesselfinder.

När jag köpte transponder så åkte jag en liten tur. När jag kom hem så visade MarineTraffic fortfarande att jag var ute på sjön. Klickade man så stod det att uppgiften var typ 38min gammal. Men det såg man inte direkt.

Jag kollar då och då om jag finns. På vissa ställen gör jag inte det.

Kul men opålitlig.

En AIS mottagare kostar väl 1500-2000kr och den är pålitlig.

Man får upp AIS-målen på plottern och kan få larm om man passageavståndet kommer att bli för litet.

Går man upp i pris så får man en transponder, 4-5000 kr. Då ser alla större fartyg mig. Många fritidsbåtar också. Dessutom spelas det in, försvinner jag så kan man se var jag åkt. Bra säkerhetsutrustning alltså.

Kostar det något abonnemang för ais-en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Havskrattan säger:

Kostar det något abonnemang för ais-en?

Post o Telestyrelsen har en avgift för VHF-abonnemanget, sedan kostar MMSI-numret som behövs för att kunna sända AIS-info inget extra.

 

Att ta emot AIS-data i en mottagare kostar inget. Du behöver inget VHF-abonnemang för den funktionen.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...