Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jingo

Ny båt, ska det vara så svårt

Rekommendera Poster

Ny båt,ska det vara så svårt

Sista dagarna i Januari och man börjar fundera på att byta båt till våren. Den gamla Fjord Wingen ska nog bytas ut. I senaste Båtägarn skriver Jelving och Genberg om att det ska bli billigt även iår.

Familjen träffades runt söndagsmiddagen och jag tog då bladet från munnen och meddelade planerna. En ivrig diskussion tog fart.

 Hustrun säger att hon tycker att det skulle vara trevligt, Vi kan väl ha en sådan där fin med tak och blå rand säger hon. Hon är oerhört intresserad av design/inredning och har för sommarstugan helt låst siktet på New England- vitt,blått och rött. Båten som avsågs är en Yamarin 59HT hon såg i somras, den mörkblåa randen föll hon direkt för.

Den 25-åriga sonen himlar med ögonen och säger, När du är för snål för en häftig bil kan det väl bli något sportigt denna gång. Inget tak och ett par hundra vilda på akterspegeln. Han slår upp några jänkebåtar i 7-metersklassen på blocket.

Svärsonen jublar över planerna och menar på sin godmodiga värmländska att det bästa vore väl en WA-båt, ex Ryds 618. Det är hög tid att skaffa en rogivande hobby. Med det avser han spöfiske.Vi kan ha grabbhelger när vi bara åker runt och drar gäddor, dricker whisky på kvällarna. Det ska fläkta rejält i kalufserna.

Dottern håller med pojkvännen och frågar På den typen av båt finns det väl ett soldäck va? När vi inte fiskar kan man väl bara ligga där och sola.

Hustrun tar ton igen och säger Det får inte blåsa så mycket, då får jag ont i nacken och inte gå för fort.

Sonen ser trött på morsan och lägger sig i diskussionen med svärsonen som påhejare, Dottern tar parti för morsan och så fortsätter det.

Själv smiter jag ut i köket för att sätta på kaffe och tittar ut genom fönstret på den insnöade pressen som döljer FjordWingen. Det känns som att man kan önska den ytterligare en trevlig sommar i famljens ägo.

Men nästa år ska den nog bytas ut iallafall...

/Jingo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid förra båtbytet blev det en Yamarin 59ht mycket pga att både frugan och mina föräldrar inte gillar när det blåser i huvud och nacke. + oerhört praktiskt med taxidörren. Köper du DC eller wa så kommer det garanterat att blåsa. Om vi inte talar om betydligt större modeller än 6-7 m klassen.

I ert fall låter ht som en vettig kompromiss. 59ht ser ju dessutom rätt sportig ut för att vara ht. + att du kan bygga solbädd av aktersoffan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kära Jingo.

Hur kunde du begå misstaget att nämna båtköp. Nu får du stå ditt kast. Köp en för grabben att fiska, en för de andra att race-a omkring, en med soldäck till hustru och dotter och så en till dig själv. Den du har blir över- den skänker du till mig.

wink

På det här viset blir alla nöjda, branschen får luft under vingarna och sätter fart på ekonomin, bankerna tjänar ännu mer å det går bättre för Sverige. Sedan kan grönpartisterna gnälla över att båtarna har ökat och får vatten på sin kvarn, ähum vatten under kölen?,....ja... det blir så bra så.

Men...skämt åsido, ni som ännu inte är lagvigda, hittar ni en kvinna som verkligen gillar sjön, även när det blåser och gungar så håll i henne och släpa ´na till altaret fort som den. De är mycket sällsynta objekt!

(Nu får jag skit för det ordvalet åsså)

Jingo, kan du inte skriva om ditt inlägg och bäddda in den i en händelse á lá Gits Olsson kortnovell? det vore kul att få läsa den här igen.

Jag tackar redan nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig historia.laugh

Tänk vilken lycka att ha ett sådant intresse för båtliv i familjen. Och en svärson som vill umgås med gubben inte minst. Du kan vara stolt över att vara en så trevlig prick.

Tror säkert att alla vill följa med vilken båt ni än har så välj den du och hustrun önskar. De andra får gilla läget. Det gör de säkert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart... Hur skall man välja båt till sig själv och partnern, så att det passar alla... smiley

 

För att vara mer allvarlig: Vad vill du själv ha, och hur nära Frugans val är du med den båten... Det är där ni skall börja välja - M a o Köp båt till er, och inte till andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...