Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Fisherman92

Sköljning av motor

Rekommendera Poster

Gäst Fisherman92

Jag har en Suzuki DF30 -00.

Jag skulle häromdagen byta termostat och fick då se att motorn var fylld av vit gegga på sina ställen, liknar till materialet havstulpaner.

 

Kan man skölja motorn med något medel så att den blir fri från detta, och hur går jag isåfall tillväga?

Eller är det bara att gilla läget?

 

Tack på förhand, Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisherman92 skrev: ...fylld av vit gegga på sina ställen, liknar till materialet havstulpaner.

Kan ju tolkas på flera sätt, innebär fylld att kanalerna nästan är blockerade eller kanske att de bara har en tunn hård skorpa av s.k. pannsten*? Gegga låter som något mjukt som kanske kan spolas ut med en vanligt vattenslang?

Finns väl annars olika kemikalier, ofta syror mot kalk eller kalkhaltiga skaldjur och baser (kausticsoda/avloppsrens) mot biologiskt material. Men utbordarens lättmetall kan vara frätkänslig så starka kemikalier bör nog helst undvikas. Att spola med en vanlig vattenslang kräver förmodligen att impeller och termostat avlägsnats, kanske finns det fler tryckkänsliga delar? Vete katten men lyfter i.a.f. tråden, fler synpunkter?


*) Tar alltså många år för pannsten att byggas upp till en tjock värmeisolerande skorpa, knappast nån tjocklek att bekymra sig över i ditt fall kan jag tycka. Gamla saltvattenkörda inbordare kan däremot få överhettningsproblem vid eventuell värmeväxlar-installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vita geggan kan ju även vara aluminiumoxid som bildats med vattnet som elektrolyt.

Man behöver nog kolla hur geggan ser ut för att kunna ge ett exakt svar på vad det är.

Aluminiumoxid är nog svårt att skölja bort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92

Skrivet: 21 januari 2013 - 21:49

Försökte peta bort det med en skruvmejsel men det verkade hårt.

I tron om att det var någon slags kalkbaserad gegga så provade jag att spruta en gång med Barnacle Remover, vilket löste upp, var det nu är.

 

Detta verkar inte vara ett bra val, att spola motorn med Barnacle Remover menar jag. som ni tidigare varit inne på, att olika medel kan fräta sönder motorn..

 

Mvh Richard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, Barnacle Remover är saltsyra så det känns ju inte helt ok att skölja runt detta inne i motorn... crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Lintott skrev att det rör sig om alu-oxid, men är långt ifrån säker. Skulle undersökt ifall offeranoder och eventuella ytbehandlingar i kylkanalerna har kända svagheter för din motor/årsmodell, mejlat lämplig suzuki-representant etc. (Känner inte riktigt igen detta problem med att havstulpaner* skulle kunna tillväxa inne i motorers kylkanaler, dessutom verkar alu-oxid efter snabbgoogling lösas bra av just syra.)

*) Är ju namnet till trots en sorts djur, slänger emellanåt ut en segelliknande fångstarm för att fånga käk. Gillar fritt ständigt strömmande och gärna salt vatten, borde väl svälta/brännas ihjäl inuti en motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...