Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Byggnads

Förbruknings batterier

Rekommendera Poster

Accudienst som jag först länka till har för avhämtning i Rotterdam.

Eller skicka till Belgien/Holland.

Inte till Sverige

Länk två kunde jag inte hitta infon på.

Men någon i Sverige måste vel sälja samma batteri för ungefär samma pris.

Fast jag kanske har fel där.(tipset varblush kanske inte så bra ändå)

 

Toaen skicka länk när jag höll på att posta,undrar vad dom kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att t 105orna finns i flera utföranden(4tror jag) olika höga terminaler osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tröttnar man på båtlivet så kan man använda T-105:orna till en golfbil, det är vad de är avsedda för! Är det inte tragiskt att de bästa båtbatterierna egentligen är avsedda för lata golfspelare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare bra att det finns så många lata välbeställda golfspelare.

Hade det inte varit så att det funnits män som nån enstak gång varit tvungen att både tvätta och disk, så hade det vare sig funnits tvättmaskiner eller diskmaskiner. wink

Var hittade ni priserna hos NordicBattery

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Biltema säger att deras batterier är underhållsfria, innebär det att man inte behöver kolla och inte heller fylla på vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev sugen på att byta batterier efter att ha läst denna tråd.

Finns där någon som kan svara på vad som är bästa kombinationen; ett stort batteri istället för två små eller spelar det någon roll?

Alltså ett st 190Ah istället för två 80Ah?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ställer frågan så. så är det bättre med ett 190Ah i stället för två 80 Ah. Har du vanliga blybatterier så får du tillgång till 15 extra Ah. wink

Om du hade jämfört ett 160 Ah batteri med två 80 Ah, så kan jag, på före kommen anledning, fråga; hur står det till med din rygg. Har man problem med ryggen, så är två 80 Ah batterier att föredra.

Sen är ju också frågan; Vad har du för båt?

Har du segelbåt och väljer våta blybatteri. Får du plats att ställa dem på rätt håll?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir lika många Ah så blir det samma.(så länge kablar har rätt dim)

Nu blir ju 2x80 bara 160Ah så ett 190Ah är då 30Ah mer.

Om du ska ha ett stort eller flera små beror mer på var dessa ska sitta i båten.

Kan vara enklare att få balans med två om man inte har batteriboxen efter skeppslinjen.

men då går det åt två boxar.

 

NU HAN TOAEN FÖRE IGEN:......bra där Toaen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som provat fyraårsgarntin?

 

Kommer man in med batterierna efter tre år och säger att de ger bara halva energin och vill ha nya. Får jag nya med ett prisavdrag för ett år eller är det utan kostnad? Blir väl Ebberöds bank?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon här i tråden har skrivit att det är bättre att ha 2  6volts batteri än ett 12 volts fastän det blir samm Amp. Stämmer detta? Varför skulle det vara bättre? Någon som kan förklara sambandet?

Carpe Diem  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt sett är ett 160Ah batteri bättre än två 80Ah. Nackdelen ligger i att när batteriet åldras så uppstår skillnader i cellernas kapacitet som utjämnas genom att ström går fram och tillbaka i batteriet. Praktiskt sett är nog skillnaden försumbar och ev nackdelar med två batterier kompenseras av att placering och hantering blir enklare.   Med två seriekopplade batterier får man inte samma nackdelar och man får ändå hanterbara batterier. Trojan T-105 på 225 Ah väger 28kg. I ett 12V utförande skulle det väga 56 kg ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jämför man olika typer av batterier.

 

Med identiska celler blir det ingen skillnad naturligtvis. Snarare blir det en extra sladd mellan de två sexvolts batterierna som har ett spänningsfall som tolvvoltaren slipper.

 

Det som ger större effektivitet är större samlad kapacitet så strömmen blir så låg som möjligt per cell.

 

När jag kollde Trojanbatterierna såg jag att det vid 75A ström gav batteriet hälften så många Ah som vid 10A tror jag det var. Går lätt att se i tabellerna över Trojanbatterierna.

 

Detta kallas Peukerteffekten. Det är alltså bra med många batterier. Parallellkopplar man t.ex fyra batterier får varje batteri bara en fjärdedel så stor ström. Kapaciteten ökar då mer än fyra gånger så mycket mot ett enda. Kanske det snarare blir fem gånger så mycket.

 

Seriekopplar man blir det samma sak. Då blir strömmen bara en fjärdedel så stor för samma effekt. Med fyra seriekopplade får man 48V och batteriet får istället en fjärdedel så stor ström.

 

Livslängden ökar också radikalt då batterierna bara laddas ur med kanske bara 20% mot om man hade bara ett batteri.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju varit komunalarbetare i en stor del av mitt yrkesliv och den arbetstakten har ännu inte gått ur trotts att jag jobbat i prvata näringslivet ett antal av de sista åren och var tvungen att slå av på takten för att byråkratin inte klarade vår höga arbetstakt (ingen smylis här eftersom det var den verklighet vi levde i)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset fick jag av dem på förfrågan för någon månad sedan. Har inte sett att de publicerar dem någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu vaknar novisen i mig, förbrukar batterierna inget vatten ens när man rekondladdar? I Biltemas katalog står det att dem är underhållsfria och man bara behöver ägna sig åt vattnet, detta kan ju tolkas på två sätt, vattnet i batterierna eller vattnet kring båten, alltså att man inte behöver bry sig utan kan ägna sig åt sjölivet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste lyfta tråden då jag inte riktigt fattar...om man inte kan fylla på vatten på ett Biltema SMF-batteri, förbrukar då detta batteri inget vatten överhuvudtaget när man rekondar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan man öppna ett liknande batteri.

Jag vet inte om biltemas batteri funkar exakt så här.

Men det lär förlora vatten om man laddar det med mer än14,4v.(ungefär beroende på temp, mer eller mindre)

Det är därför det finns pluggar som kan släppa ut övertryck.

(undra vad det är för snakeoil som de hällde i batteriet.)

 

Tror jag, men vi lär få veta om det är fel.wink

 

 

Här är en till som öppnar ett ......

http://www.youtube.com/watch?v=VmWZsW0KKg0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör med biltemas SMF fritidsbatteri 120 amp x 2 på förbrukarsidan . Har haft dom sedan 2010 fungerar kanon + att dom har 3 års funktionsgaranti . Har för mig att jag betalade ca 1000 kr st .

// Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, men detta har jag läst och min fråga kvarstår, förbrukar batteriet inget vatten vid laddning? för vad jag har förstått så skall man ej behöva fylla dessa batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid normalfallet ska de inte förbruka vatten. Precis som är fallet med gel- och AGM-batterier där syran är bunden i gele/glasfiber så går det inte att fylla på vatten.

De ventiler som finns öppnar bara vid stort tryck pga kraftig överladdning och då försvinner såklart vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en fråga angående batterier.. jag har ett 105ah till förbrukning. vad ska jag ha till starten.. kan man ha ett mindre till starten typ 70ah eller nått sånt.. jag tänkte sätta ett skiljerelä mellan dom så att startbatteriet stängs av när jag stänger av motorn.. frågan är vad som händer när jag startar motorn och börjar ladda.. laddas förbrukningsbatteriet bara till 70ah då eller hur funkar det...

Peter H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med 12-voltsanläggningar och laddning mm är inte helt enkelt. wink

Om man skulle sätta ett vanligt relä eller en handmanövrerad batterifrånskilljare, misstänker jag att spänningen mellan de två batterierna utjämnas - åtminstone till viss del. Sen tar batterierna emot laddning med en allt minskande ström tills spänningen når 14,4 volt och bägge batterierna är fulladdade. Hur stora batteriena är har ingen betydelse.

Har för mig att åtminstone vissa skiljereläer ser tll att startbatteriet blir laddat först. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tackar.. då kan jag köra som jag har det nu altså.. jag har 70ah som start och 105ah som förbrukning tänkte eventuellt ha ett 105 till som förbrukning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket då borde innebära att jag inte kan använda mig av Biltemas SMF-batterier då dessa inte går att fylla på med vatten? Eller behöver jag aldrig avsulfatera ett SMF-batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det sulfaterar batterier när dom får stå utan att vara fullladdade.

Så det beror på hur du använder dig av batterierna.

Så lämnar du aldrig båten utan att batterierna är fulla så går det bra att ha underhållsfria.

Klippt från wiki

Sulfaterat batteri







Om batteriet står oladdat en längre tid bildas ett lager blysulfat på elektroderna som verkar som en isolator. Detta kallas för en sulfatering och upptäcks genom att batteriet får dålig kapacitet samt att det går mycket fort att ladda batteriet, endast ett par minuter behövs. Problemet är att det går lika fort att ladda ur batteriet igen. Sulfateringen kan hävas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid. Bäst är dock att alltid ha batteriet fulladdat för att förhindra att sulfateringen uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...