Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Byggnads

Förbruknings batterier

Rekommendera Poster

Mina förbrukningsbatterier i segelbåten är slut . Vad är bästa batteriet är det AGM eller Gel eller vanliga syrabatterier? vad har ni för erfarenhet kostnad mot  livslängd. Jag har idag ett startbatteri på 80 amp samt 2 förbruknings som är vanliga syrabatteri på vardera 100 amp . Vad är bäst utan att bli ruinerad, samt var handlar man billigast (bor i Skåne).  

Carpe Diem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket skrivet om batterier och värde och livslängd. De flesta brukar komma fram till att det BILLIGASTE är att använda standard-batterier, de som tillverkas i stora volymer och har låga priser. De allra flesta menar att det är batterier från de stora tillverkarna som ger bäst valuta för pengarna.

Jag har alltid haft bra blysyra batterier och så länge de har hållits laddade till minst 50 procent har de hållit bra.

Nu har jag AGM batterier i båten. Fördelen med dem är dels att de klarar lutning bättre än våta batterier men för min del känns det skönt att inte behöva byta dem så ofta. Batterier är ju tunga och krångliga att lyfta och hantera och med AGM slipper jag förhoppningsvis byta dem på 5-7 år om jag sköter dem rätt.

Anledningen till AGM är att de satt i båten som ny och när jag utökade banken valde jag samma sort.

Jag väljer alltså bekvämlighet framför ett lägre pris.

Men fortfarande är det viktigaste att man sköter batterierna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i ungefär samma läge som TS.

Mina 3x75 Ah blybatteri från 2008 uppvisade betydande kapacitetsminskning förra sommaren. Då jag dessutom flyttat dem, skulle jag få plats med  4 st 95 Ah AMG batteri, då det inte borde spela nån roll hur de står. I en segelbåt måste ju blybatteri stå tvärs för att cellerna inte skall stå torra vid krängning.

Att jag började tänka i de banorna var ett tipps om Biltemas AMG-batteri här på MG.

Har ställt frågan om nån har synpunkter just på Biltemas AMG-batteri, men har för mig att jag inte fick nåt svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis fixat ny batteribank mm titta samlingstråden för Yamarin 76DC. Mitt val föll på våta fritidsbatterier av den anledningen att de är gjorda för att klara djupurladdning. 3st Yuasa 115Ah blev mitt val och dem påstår att det går att köra ut 75% ur deras fritidsbatterier. AGM kan ge en hög effekt och lämpar sig därför för bogpropeller, ankarspel inte förbrukning. Vanligt vått batteri lämpar sig som startbatteri och klarar inte djupurladdning. Ett gelbatteri klarar djupurladdning och går att kör ur väldigt mycket ur 90% har jag hört. Dock är GEL väldigt känsligt för en hel djupurladdning till noll, väldigt lätt att förstöra batteriet.

Mitt tips är därför att köra på fritidsbatteri vått om det finns plats.

Som sagts tidigare finns otroligt mycket avvikande åsikter om batterier. Du kommer inte att få ett entydigt svar, välj efter din plånbok och övertygelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på happysix råd. Använd 6 volts batterier till förbrukningen. De är klart segast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla batterier är känsliga grejer och lätta att förstöra. En kompis hade 800Ah AGM i den nya båten och laddningsaggregatet gick sönder. Elwinscharna slutade fungera och småningom instrument och belysning.

 

Batterierna byttes ut på våren då de var bortom all räddning helt urladdade under vintern, tror det gick på 15000 bara batterierna. Laddaren gick på garantin.

 

Tror på det billigaste alternativet med öppna batterier som kan laddas tuffare och misshandlas. Samtidigt mindre förlust om det skulle skita sig.

Givetvis kan man snegla på AGM om man har svårt att få in batterina t.ex. Känsligare och dyrare men kan ta och ge stora strömmar. Ha koll på laddning och laddare med battmeter.

 

Gelbatterier är känsliga för överladdning då det kan bli gasblåsor och förstörda ytor på plattorna. Ska ha lite lägre spänning än våta öppna batterier. Sägs gå att urladda betydligt mer än våta batterier. Syran skiktar sig inte som ett vått batteri och behöver inte utjämningsladdas (kokas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev: I en segelbåt måste ju blybatteri stå tvärs för att cellerna inte skall stå torra vid krängning.

Varför läste jag det här, nu måste jag ju hitta ursäkter för att inte behöva rätta till mitt montage. ;-)

Mina två 75 Ah Fritids-tudor brukar i.o.f.s. klara uppåt 8-10 år innan jag definitivt ledsnar, så problemet är tydligen inte så överhängande för min del. Möjligen är korta perioder med torra platt-överdelar inte så skadligt, brukar inte bli särskilt långa kryssben med stark lutning? All laddning sker dessutom nästan utan krängning, kan nog vara en positiv faktor? (Kör inte gärna motorn nedkrängd, och saknar solpanel.) Nån mer med felvända batterier?

Framgår inte hur snabbt plattorna skadas, bara att det som sagt ger minskad kapacitet (avsnittet watering) ... http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det därmed hur batterier skall stå i en segelbåt, var nåt jag hörde nån gång i tidernas begynnelse. Stod nån del av blyplattorna torra, skulle den delen va skadad för all framtid eller nåt liknande. Det kan ju egentligen inte va stora hörnet det handlar om och företelsen är ju ätt att tänka sig. Sen dess har jag alltid placerat vanliga blybatterier så. Men det brukar nästan alltid ge vissa utrymmesbegränsande nackdelar.

Det finns ju ett talesätt som säger; måste man kryss är man på väg åt fel håll.

Tycker mig ständigt ha varit på väg åt fel håll de senaste 50 åren om vi bortser från en veckolång seglats i Augusti 2012 smiley  Om detta var en ny trend skulle jag kanske kunna sätta de nya batterierna lite hipp som happ wink

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att AGM inte skulle vara lämpligt för (låg) förbrukning överensstämmer inte med de flesta experter jag har pratat med.

Inte heller att det är lämpligt att ta ur upp till 90% av ett gel-batteri.

Men att dessa batterier generellt sett ger högre kostnad/Ah under sin livstid tror jag vi kan vara överens om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där engelska artikeln hade många vettigasynpunkter. Men vissa var lite ofullständigt belysta och vissa var fel.

Orsaken att författaren menar att det är lättare att snabbt ladda våta batterier är att om man lägger på överspänning som får dem att gasa (bubbla) rejält så kan man pressa in laddningen fortare, varpå man ofta får fylla på destillerat vatten. Så höga laddspänningar är inte nyttiga för AGM och i synnerht inte GEL, gasblåsorna blir lätt kvar i gelet.  Och man kan inte fylla på det avgående vattnet som trots allt finns i båa typerna. Med normala kvalitetsladdare och intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn så blir inte laddspänningen så hög för någon av typerna inklusive våta. Allmänt kan man säga att det finns ett samband mellan kallstartströmvärdet (CCA eller MCA) och batteriets förmåga att ta emot ladding vid sin rekommenderade maxladdspäning.   

Många GEL-modeller är inte bra på stora strömmar ut, och följaktligen måste max laddspänning också hållas ned. 

En viktig livslängdsfråga är även hur elsystemet är uppbyggt. Gissningsvis så är det oavsiktliga djupurladdningar som minskar livslängden mest. Typiskt är att någon glömmer belysningar osv på, och sen när man lämnar båten glömmer man huvudbrytaren. Efter två veckor är batterispänningen neråt 0 Volt, och batteriet har fått en allvarlig åldring. Att i detläget ha kostat på sig dyra batterier är extra sorgligt. Man undviker sådant genom att sätta ett batteriskydd på batteriet så att det slår ifrån vid c:a 12V.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var fel i det som är skrivet i länken?

Du är inte ensam om att tycka så.

För jag läste i en tråd på scuttlebutt om denna länk,där var det någon som påpeka att det som var skrivet i länken är föråldrat.

Vad som var föråldrat fans inget svar på.

Jag har tagit denna länk som fakta och undrar om jag är ute och cyklar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick köpa nya förbrukningsbatterier i somras. Köpte två st. Varta Marin Prof. Plus. 75 amp. Tror de hette så. Gav ca två tusen för båda. Kollade dom andra typerna av batteri men jag tyckte inte det var försvarbart med merkostnaden. Dom gamla ( Tudor Marin) höll ca  sex år och det får man vara nöjd med. Så för min  del rekommenderar jag vanliga syrabatteri som förbrukning. Är ju inte hela världen om man skulle behöva köpa ett nytt pga. total urladdning så det har blivit skadat. Värre med AGM eller Gel....

Däremot får jag försvara startbatterierna som är lite dyrare( 2 st.). Vi köpte båten -04 och då satt det Optima Redtop 50 amp. där. Dom sitter där fortfarande och fungerar. Var säkert inte nya -04. Men å andra sidan blir dom aldrig urladdade på samma sätt och är ju mer avsedda för just start. Såg på en sida att just dessa kostade drygt 1 700 spänn/st.

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande placering i längsled eller tvärs så har många batterier en syranivå som ligger såpass mycket över plattorna att man godkänner 45º lutning.. Det är inte bara syranivån det handlar om utan även att avluftningen är konstruerad för lutning.

Vissa batterier kan t.o.m monteras upp och ner eller liggandes men då pratar vi inte om våta batterier..

Jag var på en batteriutbildning hos Nordic Battery i Göteborg i veckan. Killen som höll informationen menade att deras batterier (Trojan Gel och Fullriver AGM) är specade vid 80% laddcykler (alltså att man laddar ur 80%) och då klarar dom 400-600 beroende på märke om jag minns rätt.. Låter helt fantastiskt i mina ögon (skeptisk som man är)..

Vidare menade han att vanliga förbrukarbatterier som säljs som båtbatterier normalt klara kanske 50-100 50% cykler.. Relevansen i dessa siffror kan jag inte bedöma men skillnaden verkar onekligen väldigt stor.

Å andra sidan - vi som använder vår båt förhållandevis mycket (2004-2011 snitt 70 nätter i Bavaria 36, 85 nätter i en Bavaria 34 Sport 2011-2012 och 2012 uppskattar jag 75 nätter i nya båten Jeanneau Sun Odyssey 45.2) har inte många 50% cykler.. På semestern seglar vi ofta i Danmark och tyskland och har landström mer eller mindre varje natt.. På för och eftersäsong blir det ofta gästhamn med landström.. Vid normal bohuslän-segling och 5-6 nätter utan landström hamnar vi kanske på -100 eller -150Ah av 570Ah om vi inte skuggar solcellerna för mycket - då med både kyl och frys igång och rätt lite motorgång.. Sen blir det ofta en natt i hamn för att handla, gå ut och äta, fylla vatten och ladda.. Så man kanske ska rannsaka sig själv hur man nyttjar batterierna noga innan man springer iväg till handlaren?!

Har förövrigt god erfarenhet av biltema´s batterier (vanliga våta och SMF)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om Killen på Nordic battery har läst detta.

Han har säker det ,men glömde nog att nämna detta.wink

 

http://www.trojanbatteryre.com/PDF/datasheets/T105_TrojanRE_Data_Sheets.pdf

Tabellen finns i länken.

Detta gäller Trojans våta batteri t-105,Detta batteri klarar 750cykler ner till 80%.

Och 1200-1300 cykler ner till 50%  över 500 cykler ner till 100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två nya Varta fritidsbatterier sen i våras, är hyfsat säker på att det är sådana här. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5488

Kan märkligt nog lutas 90 grader i alla riktningar, så kanske är det inte ens ett vått batteri (Förstorar man bilden verkar det med tvekan öppningsbart för vattenpåfyllning, kan skam till sägandes inte minnas att jag kollat på detta men inbillar mig att jag skulle reagerat om påfyllning vore omöjlig.)

Men vad är egentligen detta för tulipanaros till batteri? [Läser man på den uppförstorade etiketten står det marine & caravan, låter som fritid och dessutom har det ju bärhandtag. Men sen står även professional med stora bokstäver, låter ju inte precis som nån fritid. Men kanske är det ett startbatteri (är ju också märkt starter) och klarar enligt reklamen kallstartström 600A (EN)?]

Finns det ö.h.t. några pålitligt skarpa definitioner, kanske start-, fritids-, stationärt batteri? Betyder t.ex. underhållsfritt att vattenpåfyllning är omöjligt eller bara onödigt? Haha, inte helt lätt att känna igen invånarna i batteridjungeln. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhållsfritt! Kan du inte fylla,vet inte när jag såg andra (Påfyllningsbara) sist !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många anser att Trojan T-105 är det bästa batteriet i en båt. Trots att det vare sig är blått elle har ordet Marin i texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra diagram... Dom ser lite annorlunda ut mot vad som visades - man pratade en hel del om att det tar 50-100 cykler innan batteriet når sin topp (att man får ut kanske 80% när batteriet är nytt men att det ökar lite användning).

Själv har jag provat en rad olika batterier och bygger mina inköp på egen erfarenhet i allmänhet även om jag läser på om nytt hela tiden..

Idag har vi 5x115 Ah Tudor marinbatterier... Två från 2010 och två som troligtvis är från 2001 även om killen vi köpte båten av sa att dom var från 2006 (trodde han).. Inte bra att koppla ihop batterier med olika ålder och historik men mätningarna jag gjorde i november eller december visade att dom var väldigt lika i åldrandet i mina ögon... (hellre nyttja alla fem och köra slut dom helt innan vi köper helt nya)..

Tabeller mm har jag på vår blogg..

Men - det är nog mycket som är lite godtyckligt beträffande batterier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sitter tydligen från varv i Hallberg Rassy... Enligt Nordic Battery iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du missförstog mig.

Vad jag menade var att det finns öppna våta batterier som har bättre prestanda än vad som uppgavs för GEL och AGM,utav killen på Nordic.(i alla fall deepcykel delen är bättre)

AGM och GEL är säkert jättebra på andra saker.

att dom sedan levererar t-105 till HR säger en del.Kul att höra.

Efter att kollat på nätet och hört med andra som bor ombord året runt köpte vi 4st till våran båt.

Jag bestämde mig för att köpa dessa batterier innan jag visste vad dom kosta.

Efter lite letande hitta jag 4st på nätet i Nederländerna billigt.(utan btw 4200 i skr)ok idag 4571skr. (kolla valutaomvandlare precis) 

http://accudienst.nl/prod/52713/trojan-deep-cycle-6v-225ah20h-264x181x245x278.html

Så det är inte så dyrt med bra batterier,om man kan leva med att kolla vattnet i dom.

Och så går det åt minst 2för att få12v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma; utav de olika batterier vi haft så har Trojan T-105 funkat bäst (vilket iofs kan bero på andra faktorer, men ändå...). Våra nuvarande (Marin-någonting AGM) började säcka ihop förra sommaren - det blir definitivt T105 när vi byter.

Enda undran är varför inte Nordic Battery tar hem den nya varianten av T-105, vill minnas att den heter T-105RE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happysix, är priset på batterierna inklusive leverans och skatt? I så fall är det ju ett mycket fördelaktigt pris. smiley

Om inte, vad kostar frakt och skatt?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var vad jag betala.

Men....

Det är fri frakt.(i allafall i holland).

Men om man köper som privatperson tillkommer 20%BTW(skatt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happysix detta verkar vara bra, men kunde du få dom fraktade hem eller du hämtade batterierna i nedertländerna.  Om du fick hem dom vad kostade tull och frakt?. Jag förstod inte måtten 264x181x245x278 vad är höjd och bredd samt längd, vad väger dom? Mycket bra tips i övrigt

Carpe Diem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på båten i Holland.

Och jag fick batterierna till bryggan.(fri frakt här)

Men som ja sa jag bor Här/där.

 Tull sker ej inom eu så det ska inte vara några problem men jag har ingen aning om frakt till Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...