Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
studiobtc

Givare till ekolod inombord?

Rekommendera Poster

Hallo!

 

Vi har köpt en Snipa, och även ett nytt garmin ekolod. Det ingår ju som bekant alltid bara en akterspegelsgivare. Det är väldigt opraktiskt enligt mig att montera en sådan på en snipa, fick höra att jag kunde fästa den insidan av skrovet med sikaflex.. fungerar det verkligen bra att göra så och ger det lika bra effekt? skulle det bli bättre med en riktig inombordsgivare för 1200:- spänn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort så på min lilla bohusjulle. Givarn i en platpåse med vatten som hölls mot skrovets insida. Lodet fungerade klockren. Limmade fast med silikon, men det är nog bättre med Sikaflex.

Köpte ett liknade till min motorseglare. När jag har givaren i min plastpåse med vatten fungerar lodet klockren, men är jag limmat fast den mot skrovet fungerar det inte. Har provat på minst 10 ställen med samma resultat. Fråga mig inte varför.

Men i princip fugerar det.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/logg-och-lodgivare.html

 

post-945-1394237375,2466_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gjorde det på min snipa, stoppade givaren i en vattenfylld påse för att hitta det mest störningsfria stället i botten, limmade sedan fast givaren hyfsat vågrätt med Sikaflex.

Funkar kanonbra, det jag har hört är att givarens maxdjup begränsas pga att signalen dämpas genom skrovet. Se till att du har enkelskrov bara för det får inte komma luft mellan givaren och vattnet, inte heller bubblor i limmet för det stör signalen.

Detta är min erfarenhet, jag är dock bara glad amatörcool. Det finns säkert en hel vetenskap att förklara detta med och jag är säker på att det är sämre än att sätta den som det är avsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det fungerar alldeles utmärkt med att ha svängaren på insidan av skrovet bara man ser till att ha akustisk kontakt mellan svängaren och vattnet på utsidan. Det innebär bla. att det inte får finnas några luftbubblor i skrovet eftersom luft dämpar den akistiska effekten. Ett ekolod skickar som bekant ut ljudpulser som sedan studsar mot sjöbotten och reflekteras tillbaka.

Själv har jag ett kombiinstrument med GPS/Plotter/Ekolod (Garmin GPSmap 526s) i min sgelbåt och har svängaren placerad under durken i förpiken. Har aldrig haft några problem med att ekolodet tapatt bottenkänning. Svängaren sitter monterad på ett plaströr som limmats mot skrovet. Röret är fyllt med vatten för god akustisk kontakt. Det gäller bara att komma ihåg att ta bort vattnet innan det blir minusgrader för annars spricker nog röret.

Sikaflex skulle jag inte ens vilja prova. Misstänker att den akustiska dämpningen är allt för stor för att det ska fungera bra.

post-10024105-1394237375,3033_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Dessa problem som beskrivs med luftbubblor osv, gäller det även för de givarna som kallas för inombordsgivare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du placerr dem inobords utan att borra hål genom skrovet.

Jag tycker att du skall test och monter din akterspegelsgivare inombord på nåt lämpligt ställe.

Gör som jag skrev i mitt inlägg ovan och i blogginlägget. Det bör fungera. 

I slutet på blogginlägget beskrev jag hu jag plastade fast ett rör för att fylla med nån vätska. Man brukar använda nån form av olja eller glykolvatten. 

Inte heller är fungerade min akterspegelsgivare.

Men som sagt; prova - fungerr det så fungerar det. I min bohusjulle fungerar det klockren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, luftbubblor stör funktionen oavsett vilken typ av givare du sätter på insidan av skrovet.

 

Jag gjorde på samma sätt med en plastpåse med vatten på min förra båt för att hitta en bra plats, men i stället för att limma fast givaren plastade jag dit ett plaströr som jag sedan hällde glykolblandat vatten i. Stoppade sedan helt enkelt ned givaren i röret. När jag bytte båt kunde jag enkelt ta bort ekolodet för att använda i den nya båten. När jag fått den nya båten i sjön gör jag likadant i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på en akterspegel- eller en inombordsgivare. De enda som inte har problem med luftfickor är genombordsgivarna, om man inte monterar väldigt klantigt och får strömmar med luftbubblor förbi givaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alrigt... ska testa dessa alternativ...fan vad fult av garmin att sälja inombordsgivare om den ändå egentligen inte kan mer än en vanlig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det?

Antingen köper man en akterspegelsgivar som är avsedd att fästa på akterspegel eller så köper man en givare som är avsedd att monters i ett hål som man borrar genomskrovet.

Sen har någon kommit på att man kan fuska med monteringen och förenkl det för sig.

Det gäller inte bara Garmin utan alla märken.

post-945-1394237375,3587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen inte fult gjort. Akterspegelgivaren har en strömlinjeform eftersom den ska gå i vattnet. Inombordsgivaren är rund för att passa i ett rör som plastas fast mot botten. Att det sedan finns uppfinningrika personer som monterar utombordsgivarna inombords och därmed kanske inte får full utlovad effekt kan inte Garmin lastas för. De måste se till att givarna håller för den spec. som givits. Självklart inget fel att vara inovativ, bara man är medveten om att resultatet kanske bara blir 90%-igt och är nöjd med det och inte skyller på leverantören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar tillbaka det jag sa :) 

 

Har läst på lite nu och förstår innebörden med dessa två saker även om dom har i stort sett samma funktion..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, Sikaflex eller liknande är inget att vara rädd för, det gäller som sagt bara att inte få luftbubblor i det.

Min har visat sig fungera bra på de djup jag varit över i somras, dvs som mest 40-50m, och då jag inte är ute för djuphavsfiske är jag mer än nöjd med det.

Hur mycket den akustiska dämpningen är i förhållande med annat material vill jag dock inte ens spekulera i, jag vet bara att det fungerar.

Det som var knivigast var att få givaren i våg då skrovet lutar, jag byggde upp en ram, fyllde med Sika och tryckte fast givaren fastspänd så den höll sig rätt tills allt stelnat.

Helt säkert ett sämre och inte lika snyggt sätt som ett fastlimmat rör med vätska att sänka ner givaren i men jäkligt enkelt och tillräckligt bra för miglaugh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera min draco 2000ht förra året.

Har en Garmin 3005 gps/plotter/lod,

Ett lod som sitter i kölsvinet, alltså

Inombords.

Den satt fast limmad med nått transparant

Sililcon.

Passa på när jag var på båtmässan i gbg

2012 och fråga personalen vid garmins

Monter ang fastsättning med siliconbaserat lim

Och det enda viktiga för funktionen sa dom

Att det ej får lov att komma luftfickor mellan lod och skrov.

 

Jag körde fast den med svart sikaflex oxh det

Har fungerat utan bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min ekolodsgivare monterad i en vattenfylld kopp inombords innanför skrovet. Den fungerar bra och visade 106 meter som värst i somras. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...