Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
LasseLinjett

Akut till sjukhuset - missade arbetsplikt - får böta

Rekommendera Poster

När det gäller laglig rätt att ta bötfälla så vet jag iaf helt säkert att en samfällighet inte får det. Flera föreningar har löst detta genom att höja årsavgiften med motsvarande så att alla betalar böterna och sedan delar man ut pengarna till de som är med på arbetsdagen o dyl. En sorts omvänd bötfällning som dock är laglig. Vet inte hur båtklubbarna är organiserade men det är väl inte helt osannlikt att det ärr samfällighet.

Kort sagt är det en samfällighet så kan du skita i att betala för de har ingen laglig rätt att gå vidare med ärendet. Oavsett vad som står i stadgarna. Allt beroede på hur mycket du orkar bråka såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag gillar klubben, den är välskött och det rullar på bra för det mesta. Gillar också människorna jag träffat. Jag vill inte sluta - så jag hoppas på någon sorts förlikning någonstans.



Väntar just nu svar på det senaste mejlet jag skrev.



Ska ringa till en person i styrelsen imorgon.



/LasseLinjett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var nog fan det dummaste jag läst på detta forum. Klart som korvspad att TS inte ska ha några böter. Han låg ju för fan på sjukhus!!! Hans fru meddelade klubben om att så var fallet, case closed.

Omvärderar vissa medlemmars omdöme i denna tråden och kommer undvika era åsikter i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart menar du att du inte är skyldig att betala.  

Då tycker jag du ska

1 skriva till stryelen om detta, hänvisa till olyckan och erbjud dig att göra dubbla arbetspass i år, samt bestrid fakturan.

2 låta bli att betala. 

Antingen så accepterar de och låter saken bero, eller så kommer det att göra försök att kräva in pengarna.  (då får du fundera på hur mycket du tycker det är värt att bråka)

Men om du betalar böterna får man nog säga att du accepterat föreningenskrav och du lär kanppast få till baka dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.



Empatistörning är en diagnos som ligger nära till hands.

Om din insats är så avgörande för klubben kanske ni kan komma överens om dubbla pass, eller att ni är två stycken som ställer upp nästa gång.

Men att en båtklubsstyrelse ska bete sig så här är knappast en chock. I många klubbar har det bara blivit de gamla bittra surskallarna som utgör styrelsen. Och deras beteende lockar knappast andra, yngre,  medlemmar in i styrelsen. 

 

ps. Min nuvarande (vinter)klubb är undantaget. Vansinnigt trevligt folk där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt det finns fler på detta forum som har den åsikten,en del i denna tråd delar tyvärr inte denna lilla detalj. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du räknat med era extra kostnader för er privata upptagning i de kostnaderna?

Hade en båtplats på Svinninge Marina. För min 32-fotare gick sommar och vinterplats inklusive allt på strax under 10 000 kr. Det fanns allt som man rimligtvis kan begära. Upptagning och sjösättning utom ordinarie perioder. Egentligen ett tillägg på 300 kr, men då jag valde att ta upp med mast på så hade jag fått betala de 300 extra kronorna ändå. De var inräknade i totalpriset. Det enda som inte fanns var bastu. wink

Gräsklippning, städning, snöröjning mm sköttes av personalen. Bevakningen utom arbetstid sköttes av ett vaktbolag. Jag fick flera gånger legitimera mig när jag gick till duch eller toa sent på kvällen.

Skulle jag ha varit tvungen att göra arbets- eller vaktpass hade kosnaderna för mig varit stora. 100 mil att köra och ett antal - minst 3 semesterdagar.

Era kostnade ligger ungefär i paritet med vad jag betalar för en komunal plats i Sotenäs, med mindre faciliteter än vad du annger. Då skall taxan för en komunal förvaltning va självkostnadspris.

Tyvärr är ju det jag hört beträffande båtklubbar att det är mycket trams. En av mina svärsöner var oerhört glad när han fick en plats på Svinninge och slapp allt trams som förekom inom den båtklubben som han tidigare tillhörde.

Vi får hoppas att det löser sig för TS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra då fick både du och din son det som passar er bäst :-) i vår klubb så fungerar allt utmärkt inga gammla surskallar inga klagar på vaktsystemet och de som efter ett tag upptäckt att detta är inget för mig har gått ur klubben för att söka sig till andra alternativ så att såga klubbgemenskapen så totalt är nog att ta i en hel del

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tycker synd om trådskaparen och alla andra som råkat ut för liknande. Samt mest kanske ni som ramlat ner från båten. Cia som brutit båda armar, hemsk tråkigt.

Det är tyvärr många klubbar som regeras av surgubbar och har konstiga regler. Själv gick jag med i en klubb för att enbart sjösätta och ta upp båten. Detta var sådär en 25-30 år sedan. För övrigt låg jag vid hemmabryggan och hade ingen som helst intresse av att utnyttja klubbholmen, jag bor på en ö i Skärgården. Körde hem båten med traktor och vagn efter upptagningen.

Var medlem i slipgruppen och jobbade troget och glatt många dagar och hamnade slutligen på att både sköta kran men mest att köra traktorn med upptagningsvagnen för inte många andra  kunde backa.

Så utökade man arbetsplikten att gå vakt i Hamnen i Staden För mig noll intresse. Jag frågade hur mycket kostar det att ta upp båten om man inte är medlem. Svaret var en summa lägre än medlemsavgiften. Så jag avsade mig medlemskapet. Omräknat arbetsplikten blev det billigare, men de blev av med en traktorförare, klubben förlorade mer  än jag då. Sedan byggde jag om min vagn så jag kunde köra ner den i vattnet på en ramp, ett ställe på stranden där sanden var hårt packat. På det viset sjösatte jag och tog upp i många år. Kostnad, diesel till traktorn. Slapp resorna till Staden

Idag har jag det väldigt bra, det förstår jag när jag läser vad andra får kosta på. Jag skulle inte ha råd med båt om det inte var för att jag kör iväg med min traktor till en kran här i närheten och får henne i lyft, sjösatt , för en mycket nätt vänskapspeng av en person  som har kranen samt stranden där detta är   möjligt. Sedan ligger jag vid min egen brygga. Går ytterst sällan in i marinor annat än medans jag går handlar mat eller tar ombord någon person.

Jag fattar inte att vi med båtar accepterar dessa stora överkostnader som vi påtvingas av marinorna som är där för bara vinstsyfte. Jag blev förskräckt när jag förra våren såg Arkösund och utbyggnaden där. Företaget håller på å tar över halva landet snart, så även i vår lilla Stad

Som sagt, tur jag är lyckligt lottad, skulle inte kunna ha segelbåten på andra villkor. För segla tänker jag göra så länge kroppen orkar.

Önskar att de tlöser sig för trådskaparen och att sämjan i kubben återåg till det normala, han trivdes ju där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du trivs i klubben - och vill fortsätta att trivas - är det nog bara att betala och se glad ut.

Även om Slip-Stalin och Hamn-Hitler inte förstå att de agerar på ett märkligt och omänskligt vis när de tvingar av en person som hamnat akut på sjukan pengar för utebliven vakttjänst trots att du erbjudit dig att gå vakttjänst någon annan gång och trots din fru maila och tala om att du var indisponibel kan ju annat vara bra i klubben.

Det jag inte förstår är hur S och H resonerar, ditt vaktpass kostade väl troligen inte mer bara för att du inte hade möjlighet att närvara. Nästa gång någon är allvarligt skadad eller döende kommer samma sak att hända, personen kan inte komma.

Straffavgifterna (olagliga eller inte) är väl ändå till för att få alla att på något vis ställa upp för föreningen, men det kräver ju att man kan (och får möjlighet) att ställa upp. Annars är ju bara avgiften ett sätt att dra in pengar och det tror jag är olagligt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte vakttjänst det var fråga om utan en vanlig donareftermiddag på klubbområdet. Det hela är ju bortom all vett och sans egentligen. Empatistörning big time! Tänk er minen på läkaren när man ber honom att skriva sjukintyg för att man skall kunna visa upp på sin båtklubb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar det ju inte om att hjälpa sin man, utan att hjälpa båtklubben, såvida inte båda är medlemmar förstås. Det frågan gäller är ju att båtklubben ställer krav på att medlem (med båt) har arbetsplikt och måste gå vakt trots att han ligger på sjukhus med hjärnskakning.  Hur ska alla som är singel göra? Själv är jag den enda i familjen som är medlem i min båtklubb, tror inte det är något ovanligt.

Lagar och regler kan aldrig ersätta sunt förnuft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Suck, arbetsplikt i bostadrättsföreningen, arbetsplikt i sommarstugeföreningen och arbetsplikt i båtklubben.... Det är så svensken spenderar sin fritid.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ni är för goa med er empatistörning. Det handlar ju inte alls om det, utan om att man som medlem-i-blivande vet på vilka viillkor man blir medlem och accepterar dessa villkor. Man ska inte komma springandes när villkoren inte passar längre bara för att skon sitter på andra foten. Men det är tydligen många som vill blanda bort korten.

Resonemanget i tråden liknar i viss mån den som varit beträffande andrahandsuthyrning, där hyresgästerna glatt accepterar villkoren men sen i efterhand går till hyresnämnden och på så sätt återkräver hyra - trots frivilligt undertecknat hyresavtal. Men det blir snart slut  på hyresnämndsförmynderiet (eller är det redan sedan årsskiftet?), eftersom alla till slut inser att det inte funkar. Det bara förstör andrahandsmarknaden. Vuxna människor ska kunna ingå avtal som gäller, bilda föreningar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i stort sett alla verkar anser att man ska göra det som ingår i medlemsskapet...

...med undantag för om man är sjuk och har anmält detta till klubben.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skall man stå för det man avtalar om och ställa upp om man är medlem i en förening eller klubb. Men en arbetsdag på klubbområdet är ju ett rätt världsligt problem när man ligger på akuten. Det kan ju i värsta fall vara så att man ligger medvetslös. Hur skall man då kunna arrangera med klubben om att möjligen få ställa upp en annan dag i stället? Det är ju absurt att man i det läget skall bekymra sig över hur de andra medlemmarna skall få båtbockarna flyttade när man inte kan vara där...

Det finns knappast någon arbetsgivare som skulle kräva närvaro på jobbet när man ligger på sjukan. Redan att vara tvungen visa upp ett sjukintyg på sin båtklubb tycker jag tangerar kadaverdiciplin.

I det här fallet hade man ju faktiskt medelat klubben om situationen. Någon måtta och lite medmänsklighet kan man ju faktiskt tänka sig i den här situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu meddela den glada nyheten att klubben har gått med på att låta mig göra fler timmars arbetsplikt under 2013 som kompensation för den uteblivna arbetsplikten under 2012. Som jag sagt tidigare har jag har inget emot arbetsplikt, det är roligt och ett utmärkt tillfälle att lära känna klubben och dess medlemmar.



Tack allihopa för era åsikter - det blev en ganska lång tråd :-).

Det har varit roligt att följa med diskussionen och ämnet verkar ju vara ganska så hett!



/LasseLinjett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt.....wink

Det finns hopp för båtklubbarnas fortsatta existens. haha

Det är lite kul med dessa trådar som upprör lite känslor,tur att det gick som det gick. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara gratulera dig Lasse! Till att du tydligen är i form igen, lyckades starta en intresseskapande tråd och kan gottgöra din frånvaro på ett sätt som du och klubben är till freds med.

Verkar som att mycket av meningsskiljaktligheterna i inläggen grundar sig i förvirring om vad laga förfall, eller force majeure, vanligtvis innebär. Det innebär ju *inte* att man går fri från sitt åtagande, utan bara att man får fullgöra det vid ett senare tillfälle (så som du nu kommer att göra), alternativt gottgöra det på annat sätt (betala).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse, vad var förresten fakta?

Hur många timmar var du frånvarande?

Hur många timmar ska du göra istället?

Hur mycket fakturerade klubben dig för frånvaron?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta länkar.

Ett citat från första länken.

Skyldighet att ombesörja arbete kunde inte annat än på avtalsmässig grund, d v s inte genom majoritetsbeslut, överföras från föreningen till medlemmarna. Det är alltså enligt lag inte tillåtet att ålägga en delägare i samfällighetsförening arbetsplikt. Därav följer också att det inte är tillåtet att ta ut något slags straffavgift av dem som inte deltar i städdagarnas aktiviteter

 

Så man behöver inget sjukintyg? Eller vad?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Det var säkert samma misstag från klubbens sida som från er från början. Man kan ju inte tänka på allt när det är stressigt. Hoppas du får roliga arbetsuppgifter utomhus i solsken!

Toan - vi betalar 4000 kr för att hyra en egen kran för upptagning utom ordinarie tid. Det gör att vi nästan är upp i Svinninge-marina-kostnaden. Men ligger du i Skärgården här tror jag inte du kommer så billigt undan. Eller? Någon kunnig kanske kan ge mig svar på det.

Sedan var det någon som gick i polemik med mig angående familjens ansvar för arbetsplikten. Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Förmodligen bara gruffa så det släpper jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag alltid tyckt att min plats på Svinninge var prisvärd efter min förhållande.

Inte så våldsamt mycket dyrare än min komunala plats här hemma om man ser det totalt. Tillgång till allt som jag behövde. Sjösätta och ta upp när jag ville. Jag hade ju dessutom långt till båten. 100 mil fram och tillbaka.

Sen hade jag inget val. Båtaffären kom till stånd på ett par dygn. Fick överta den gamle ägarens plats på Marinan.

Det var nog både billigare och enklare att ha en båt på Svinninge Marina än en sommarstuga i Vallentuna komun. wink Fast sommarstugan är ju bättre att bo i på vintern - förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. arbetsplikt eller inte. Finns det något rättsfall om arbetsplikt i samfällighet? Mina föräldrars förening på landet hade för ca 20 år sedan systemet med böter om man inte ställde upp på arbetsdagarna (1 vår och 1 höst). Det var dock ngn medlem som klagade och kollade upp att detta inte var lagligt. Föreningen anlitade då en jurist som kom fram till att det är helt lagligt att föreningen då höjer årsavgiften med säg 400:- per år. Är man sedan med på vårens städdag så får man 200:- i handen efter avslutad dag och samma sak på hösten.

Borde man inte kunna se även detta förfarande som en typ av arbetsplikt?

I samfälligheten på vårt eget landställe i Roslagen så har man valt att inte ha några obligatoriska arbets eller bryggdagar alls. ordföranden är advokat så det kanske är så att de kollat upp allt exakt. Istället efterlyser bryggvärd, skogsgrupp etc ibland hjälp av säg 4-5 meedlemmar till vissa jobb och det verkar funka det med. nackdelen är väl kan jag tänka mig att det lätt blir samma 4-5pers som alltid ställer upp..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...