Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
LasseLinjett

Akut till sjukhuset - missade arbetsplikt - får böta

Rekommendera Poster

Man kan ju bli lite fundersam på sin båtklubb då dom straffar en med böter för att jag ligger på sjukhus då arbetsplikten skulle ha utförts.

Anledningen till det akuta (med ambulans) sjukhusbesöket är att jag faller från båten (första isen i november) då jag ska sätta upp båtställningen. Med ordentlig hjärnskakning och minnesförlust kommer ambulansen och jag blir liggande för observation några dagar. Under dessa några dagar infaller den arbetsplikt som jag hade anmält mig till. Min fru kontaktar styrelsen via mejl och berättar om situationen, men det verkar inte som om dom har hört för nu i januari kommer det en saftig faktura om utebliven arbetsplikt...Inget alternativ om att fullgöra min plikt vid något annat tillfälle - ingenting - bara betala.



Är det någon som vet om dom får göra så här? Och har någon ett tips om bra båtklubb/båtplats i Stockholm Söderort

/Linjett32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så får det absolut inte gå till. Naturligtvis ska du inte behöva betala fakturan.

Nog måste det gå att tala dem tillrätta och med stöd av läkarintyg få fullgöra din arbetsplikt vid ett senare tillfälle.

Stå på dig!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med mail är ju fullt dugligt till att kommunicera oviktiga budskap eller stämma av det tidigare avhandlade viktiga. Lägg nu ditt krut på att ringa eller besöka utskickaren - det är mycket lättare för honom att skicka en faktura till någon vars fru mailade för ett par månader sedan än att utställa en till personen i fråga när han berättar om sitt fall (om du kommer ihåg) samt sjukhusvistelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att de får!

Finns förmodligen inget skrivet i klubbens stadgar att de inte får fakturera någon som inte fullgjort sin arbetsplikt och det är klubbens stadgar som gäller oavsett vad man tycker om dem. Man har godkänt dem när man accepterade att bli medlem.

Men jag hade, liksom du, blivit irriterad över att de inte agerat på mailet. Jag hade kanske också sett till så att hamnkaptenen, eller den som har hand om vaktschemat, fått en telefonsignal om att mailet var skickat och en fråga om han sett det.

Nu är det väl bara att fråga om de kan dra tillbaka sitt krav med hänvisning till situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse och välkommen till MarinGuiden!

Först, läskig olycka! Det visar hur lätt det är att skada sig allvarligt i båtsammanhang och får en att tänka på att det gäller att vara försiktig. Hoppas du återhämtat dig 100 %!

Sen, för mig låter det fullständigt orimligt att du ska behöva betala för utebliven arbetsplikt när du var skadad. Det ska väl inte ens krävas något så pass allvarligt för att man ska ha giltig anledning att inte deltaga, eller ska de kräva att man närvarar om man har en rejäl förkylning med feber eller varför inte vinterkräksjukan? 

Kan det vara så att styrelsen aldrig fick din frus mail? Det är ju tyvärr inte allt för ovanligt att mail aldrig når mottagaren utan att någon indikation på detta genereras. Mitt tips blir att försöka få tag i berörd person i styrelsen via telefon och kolla ifall mailet mottagits. Blir det kalla handen trots detta skulle jag bestrida fakturan både via mail och vanligt brev utställt till den som skickat fakturan. Då har ni dokumentation att hänvisa till vid ev. rättslig process.

Mvh

Fred

Som en liten OT-passus till detta kan jag nämna att ditt inlägg kommer ganska lägligt även när det gäller klubben vi har båten på. Det har gått ut en enkät om vakthållning på grund av att vi har haft en del stölder och diskuteras alltså nu om det ska bli obligatoriskt att gå vakt någon natt per år.

Personligen är jag väldigt kluven till detta och en av anledningarna till det är just sjukdom/hälsa. Vi har några i klubben som inte är helt friska som kanske inte klarar att gå vakt en hel natt. Ska dessa tvingas köpa sig fria från sina pass? Om inte, var drar man gränsen för hur sjuk man måste vara för att slippa vaktplikten? Inga lätta frågor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det mot förmodan inte löser sig vid förnyad kontakt med

styrelsen, så ta upp saken vid nästa klubbmöte. Tror inte att en

majoritet av medlemmarna ställer sig bakom ett sådant beslut att en

medlem måste betala om man som du har oturen att råka ut för en

allvarlig olycka. Det naturliga i ett sådant fall är ju att man får

fullgöra sin arbetsplikt vid ett senare tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tog empatin vägen?

Vi får hoppas att allt är ett misstag,dom fick aldrig mailet.

Utan tror att du stuntat i ditt pass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår förening ser vi ganska generöst på fall som ditt LasseLinjett. Däremot sker det inte så sällan att komunikationen mellan den som får meddelandet och den som skickar ut fakturan klickar.

När det gäller vaktgång, som någon skrev om, så är vår policy att är man frisk nog att sköta om och vara ute med båten, så är man frisk nog för att ta ett vaktpass. Uppstår sjukdom så blir läget ett annat och man kan bli befriad från vaktgången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du fått medhåll av 7 st. då är det inte mer än rätt att vi balanserar diskussionen lite.

Hade inte din fru kunnat ta ditt vaktpass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att dem får göra så, du har ju uteblivit från arbetsplikten, ganska solklart fall tycker jag. Hade jag fakturerat dig som kassör i klubben, nej! Lite human får man väl ändå vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att dra gränser här, det kanske är så i din klubb att man måste sätta ner foten och skapa lite ordning, i min klubb fins det medlemmar med mycket allvarliga sjukdommar som alltid ställer upp och gör vad dom klarar av, men vi har även sådana som inte kan komma på grund av en finne på näsan eller andra bagateller.

Så min sammanfattning blir har man inte fullgört sina åtagande gentimot klubben ska man betala, oavsett vad man har för anledning att inte utföra sina åtagande, men man har ju alltid möjlighet att diskutera frågan med den som skickar ut fakturan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir det fel.

Utgå ifrån att klubben missat att du anmält, till exempel kan det ju vara så att slipbasen/hamnkapten inte tänkte på din anmälan när han gav deltagarlistan till kassören som brukar vara den som skickar böterna. Ring därför ansvarig, var trevlig och frågande och undra om de kan ha gjort fel, eftersom du haft laga förfall till att inte vara med, berätta om fruns mail.

Om de är avvisande, betala böterna. Byt sedan klubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar ditt olycksfall och hoppas att du nu är återställd. Jag anser däremot att skyldighet att betala vid utebliven arbetsplikt skall gälla alla i en båtklubb oavsett frånvaro. Det är frivilliga eldsjälar som offrar mycket tid åt styrelsearbete, de skall dessutom inte behöva ägna tid åt att reda ut om en utebliven arbetsplikt skall betalas eller inte med risk för en hel del konflikter som följd. Om det finns undantag i arbetsplikten så finns det alltid fräcka typer som utnyttjar det. Kan man inte ställa upp-skicka en vän eller anhörig eller betala.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara, i all vänlighet, hålla med optimisten; plikten framför allt!

Klubben, dvs andra medlemmar, ska inte lägga resurser på att utreda huruvida ett förfall är laga. Istället ska medlemmen se till att fylla sin plikt, själv eller via ombud. Om klubben ska fungera rättvist mellan medlemmar och med minsta möjlighet till mygel så menar jag att det måste vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är din fru också med i båtklubben och utnyttjar båten så håller jag helt med. Det är ju båten som har arbetsplikt. Vi har ju inte två arbetspliktsdagar för att vi är två som är medlemmar och ägare till vår båt. Kan den ena inte gå nattvkt eller arbeta gör den andra det.

Är man ensam eller har en patner som har 0 intresse i båten och aldrig visar sig på klubben skulle vi självklart godta akut sjukdom som anledning för ett byte av arbetspliktsdag. Synd att din arbetsplikt var så sent på året att du inte kunde göra en ett annat jobb senare när du återhämtat dig. Har själv ramlat från båten och brutit båda armarna. Den sommaren fick min man göra alla plikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I båtklubben jag är medlem står det skrivit i stadgarna att uteblir man från arbete eller båtvakt så kostar det 1 000 riksdaler. Skälet för frånvaro är av underordnad betydelse.

Kan man inte själv får man endera betala eller också sätta in en ersättare. En ersättare kan vara frun, egna barn (minst 18 år för vaktgång), eller annan som man kan lita på.

 

Kunde då klubben skicka en faktura till dig vid din frånvaro?

Ohhh ja, men det finns ingen regel utan undantag (som det heter i den tyska grammatiken). Eftersom händelsen i detta fall var av akut art så borde (tycker jag) att klubben ha en uns av empati. Bättre fria än att fälla!

 

Fakturan kanske går ut med automatik och till detta har ingen i klubben kollat mailen. Ring ansvarig i klubben och förklara läget.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det är mycket pga den här typen av diskussioner och tjafs man hör och läser om klubbverksamheten, som jag nog aldrig kommer att ligga på klubb. Ligger man på sjukhus är det klart att man inte ska betala, spec om man erbjuder sig att ställa upp vid ett annat tillfälle.

 

Klubben och arbetsplikten framför allt oavsett vilka skäl man har etc. Känns ju som rena Sovjet. Men vad vet jag. Det kanske är så det fungerar och accepteras i de flesta klubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig därför har vi skaffat trailer, och det kommer fler göra för att just undvika klubbarnas stalinistiska diktaturfasoner. Ungdomarna kommer inte att gå med i klubbarna i framtiden de ställer inte upp på stolligheter. Då kan diktatorerna sitta där mol allena. Idag är det inga problem att skaffa stora trailers det var det för 20-40 år sedan, alla fick då ta skeden i vacker hand och buga inför den diktatoriska styrelsen, idag börjar det gå åt andra hållet. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar lite info:

Vad var det för arbetsplikt du anmält dig till?

Vad skrev din fru i mejlet?

Har ni erbjudit er att ta passet vid annat tilfälle?

Är frun eller annan familjemedlem aktiv och kunde tagit passet?

 

I en klubb bör man nog inte vänta sig att styrelsen skall lösa problemen åt dig, utan dom kanske väntat på att du själv ska höra av Dig för att lösa detta, men eftersom du inte hört av dig så fakturerar dom istället?

Du har vad jag förstår inte ens själv kontaktat styrelsen på något sätt, dom har endast fått ett mejl från din fru?

 

Jag tycker nog att du bör ta kontakt med styrelsen och tala om hur DU tycker att detta bör lösas, innan du dömmer ut båtklubben.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så, i de flesta fall i alla fall, att styrelsen inte sitter där bara för att jävlas, utan för att försöka hålla i hop många olika viljor till gagn för det stora flertalet. I annat fall blir de avsatta av årsmötet. Att det blir stridigheter i klubbar om vaktgång och arbetsplikt är inte ovanligt. Stridigast brukar de med små båtar vara för deras båtar är värd så lite så den behöver inte bevakas utan bevaka kan de där rikmalingarna göra som har råd med dyra båtar. Min båt tar så liten plats vid bryggan så det ska inte behövas göras någon arbetsdag för den och på vintern tar jag hem den så marina området kan de med stora båtar sköta, är ett annat argument. De här personerna har inte fattat att vitsen med en båtklubb är att skapa gemenskap och hålla nere kostnaderna för båtlivet. De är utarmande och gör att folk inte vill ta styrelseuppdrag utan till slut försvinner klubben eller blir en dyr och vinstdrivande anläggning. Men, tyvärr, det finns en liten judas i alla klubbar och de är lätta att känna igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget i båtklubbens stadgar som förhindrar yngre medlemmar att få möjlighet att väljas till styrelsemedlem.

 

Då kan de gamla avlastas, så småningom ersättas. Det blir ändå nödvändigt vad det lider.

 

Se till att gå med på årsmötena och fråga om nån vill bli ersatt i styrelsen. Se till att det blir ordning i föreningen när du får möjlighet.

 

Då kan du ta upp alla undantag från straffavgift i stadgarna. Tills dess det nog bara att följa reglerna och be nån annan hoppa in och göra arbetsplikten eller betala.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bli sjuk och åka till sjukhuset är definetivt skäl att utebli och borde inte vara skäl tillböter.

Det viktiga är nog att man för just en dialog så styrelsen vet vad som hänt och inte bara försvinner

Kolla NÄR styrelsen läste ditt mejl

läs noga vad som står i just din klubbs regler,där kan finnas regler om din situation.

Har man en gång gått med så har man även förpliktigat sej att följa reglerna men i ditt fall finns ju skäl att utebli.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

coolYtterligare en liten stalinist har sett dagens ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om egen begravning anses som giltig frånvaro i din båtklubb, eller om man då debiterar dödsboet? Det är väl självklart att det inte ska debiteras någon straffavgift om man så snart som möjligt meddelar det inträffade. Straffavgiften finns för att förhindra att någon smiter från arbetsplikten, vilket ingen med mer än en cell mellan öronen kan tycka i det här fallet.

Hoppas att det hela är ett misstag, byt annars klubb omgående och sprid ut vilken klubb det är här och på andra forum.

/Robin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi vara lite krassa så blir det betydligt billigare att ligga på en båtklubb än i en marina även om man skulle missa alla arbetsplikter och vaktnätter.

Som tur är har vi ingen som sätter uteblivande från vaktnätterna i system hos oss men det finns nog fler som hellre tar böterna för utebliven arbetsplikt på 500:- än betalar minst 5000:- mer per år för att ligga i en marina.  Den ekonomiska vinsten man gör på grund av sina klubbkamraters arbete är stor. Det är inte bra för klubbar om marina-liggare occuperar de båtplatser man har så det är väl därför det är hårda regler i denna klubb.

Men jag tror de har förståelse för din situation när du pratar med dom - föreslå att du ska göra dubbel arbetsplikt i år. Det löftet kan du fylla genom att skriva upp både dig och din fru på samma arbete.  Det är kul att göra saker gemensamt i familjen och tycker hon att hon inte har något att komma med har hon fel. Det finns alltid något att göra  - utfodra arbetslaget om inget annat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cia

Vad kostar er vinter respektive sommarplats i klubbhamnen inklusive sjösättning och upptagning och allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå intresserad av att veta lite om vad det kostar i en klubb och vilka faciliteter som finns.

själv ligger jag i vår samfällighets marina. kostar ngra 100 lappar per år och då är det fräscha bryggor. slip, bojflotte med motor, elstolpe och mastkran. inget mer än så men o andra sidan väldigt låg kostnad. ingen vaktgång eller annat obligatoriskt arbete som man får böta om man inte deltar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland skäms jag för att vara svensk då jag ser era inlägg som handlar om att straffa någon som är skadad , men som tur är finns det en hel del som tycker som jag.

 Här handlar det ju inte om att smita från sin plikt utan här har vi en person som legat svårt skadad på sjukhus under tiden. Ni borde fasen skämmas att ni ens uttrycker er på detta sätt, men som vanligt är empatin i  Sverige som bortblåst.

Försäkringskassans hårda bedömningar har smittat av sig på båtklubbsnivå och det verkar många här tycka är okej.

Stå på dig Lasselinjett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...