Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
RantoBoy

Pentry i DC

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att byta bort Silver Foxen och köpa en mindre DC. Det jag undrar är. Alla ni som har en DC med ett litet pentry, typ 1st kokplatta och vask. Använder ni detta till matlagning? Verkar svårt att laga en måltid på dessa små pentryn. Eller går ni iland och tänder grillen?

Oskar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar helt OK. Du kan ju inte jämföra med en vanlig spis såklart.

Vi grillar ofta och använder spisplattan till att koka pasta eller potatis. Behöver man använda plattan till både kokning och stekning använder jag en kastrull värmare ''Hot Cap''. Kokar potatis först på med huvan då håller det sig varmt medan man steker kött tex. DC är ju en kompromiss och ska inte jämföras med en riktig bobåt. Visst hade det varit bra med två plattor men jag har aldrig sett det på en mindre DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fundering är om det är lönt att bara leta efter en båt med pentry. Finns ju många som inte har något pentry alls. Frågan är om man kommer använda pentryt. Vi är två vuxna och tre barn så om man är ute en dag kanske man tar fram Weber grillen iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper du en portabel gasplatta. Fungerar alldeles utmärkt att koka potatis eller kaffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gjorde ett pentry i våran DC som vi sedan använde i strort sett varje gång vi var ute på sjön.

Koka kaffevatten, pasta, soppor etc. Jag köpte ett origo spritkök  som funkade kanon.

Lite svårt med avställningsytor men annars helt okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med att vi också använder pentryt i stort sett vid varje tur. Kokar kaffe, värmer diskvatten, kokar korv, gör pasta, carbonara är en favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för många år sedan en Draco 2000 DC. I den hade en tidigare ägare monterat ett gasolkök i en snygg låda på sittbrunnsdurken mot ena sidan. Med locket på fungerade den bra som fotsteg upp till skarndäck. Placeringen var ju lite låg vid matlagning men det funkade. Sen har det ju sina sidor att laga mat i en relativt liten och rank båt. Pannbiff funkade bättre än köttbullar om man säger så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...