Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Matsa69

Hjälp båtfärg !

Rekommendera Poster

Hej

Jag och en kompis har en stor gammal plastbåt från tidigt 90-tal som vi håller på att renovera.

Jag har alltid använt färg från International på mina gamla båtar, och nu undrar vi om Hempelfärger är lika bra ??? Jag såg på blocket att skeppamarin säljer Hempel jättebilligt nu och tänkte kanske passa på att handla om Hempel är bra grejer.

Någon som har erfarenhet av båda ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara målat båtar med Internationals färger, men Hempel är säkert lika bra.

En färg som är helt outstanding är denna; http://de-ijssel-coatings.se/

Många båtar här runt omkring är målade med denna då den tidigare generalagenten finns här. (fadern). Sonen som tog över agenturen fanns under en period i Göteborgstrakten, men har tydligen flyttat tillbaka. 

Själv har jag inget med företaget att göra, men skulle jag måla om en båt igen, så finns det egentligen inget annat val. Resultatet - sprutkvallite, applicering - roller.

Färgen är en obetydlig del av kostnaden. Den stor kostnaden är arbetet även om man gör jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av ett antal olika Hempelprodukter, allt från fernissa till bottenfärg och det är helt klart bra produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen föredrar Hempel före International, andra kan säkert tycka annat. Skrovet på min förra båt sprutades med två lager Hempel Poly Best, och skrovet visade inga tendenser till att mattas eller krita de sju åren jag behöll henne. Kulör, vit f ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel Mille extra kör vi med på segelbåten och någon International på motorbåten(för att ta slut på den lilla skvätt vi hade kvar, annars hempel där med). 

Känn på vikten på båda burkarna så kanske du förstår skillnaden.

Kan f.ö. tala om att fyrarna i både Norra och Södra kanalen in till Göteeborg målas årligen med Hempelfärg i vattnet. Detta med säkra uppgifter från en av de anställda hos Hempel som jag stötte på på(ja, det ska vara två st på) ett studentfirande av en gemensam. Har ändå inget med något av företagen att göra.

En i vår marina kör med Biltemas färg, och vet inte hur länge sedan  han målade hela skrovet med den, utan han bättrar bara på vid vattenlinjen för ögats skullwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, vi kommer att beställa Hempel på skeppamarin, de rear just nu med 40% !!

Sedan blir det till att måla så svetten lackar, sjösättning i vår förhoppningsvis..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...