Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Berra2

Vattentank i epoxi?

Rekommendera Poster

Köpte en ny vattensäck, den var mycket tätare än den gamla.

men funderar ändå, vore inte en tank bättre. har tidigare varit inne på rostfritt men när jag inte kunde sova senaste natten kom jag att tänka på att plasta en själv. för att det kan bli billigare och dessutom litet mer som jag vill ha den. 

fungerar det? och gör man den i så fall bäst i epoxi?

om man nu ska göra den i epoxi/plast, hur får man till den? en balja som man plastar fast ett lock på? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inget svar på din fråga men skulle själv inte plasta, inte ens med epoxi. Risken är att du får smak på vattnet och kanske även några giftiga ämnen i vattnet.

Varför inte göra en ritning och låta en firma svetsa en i rostfritt?

Så skulle jag tänka iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Christer här, tror inte att du kan hitta någon gorm av ytbehandling utanpå epoxi eller polyester som inte avger smak och lukt. Du kanske kan vara lite flexibel med utrymmet där tanken skall vara och beredd att bygga om lite, det säljs ju ganska ofta billiga rostfria tankar på blocket till väldigt bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt uthärdad epoxi släpper inte ifrån sig några giftiga ämnen. Ingen ytbehandling behövs, förutom epoxi.,

Man kan inte jämföra epoxi och polyester överhuvudtaget. Det är två helt olika produkter med helt olika egenskaper. Förutom att de går att bygga båtar med...

Men jag skulle nog beställa en i rostfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite. Epoxi har använts för renovering av gamla vattenledningsrör vilket har varit godkänt tidigare. Med nya rön inte godkänt längre eller pä väg att förbjudas.

 

Det är nåt som kallas Bisfenol A som finns i epoxi och är dåligt för levande organismer. Finns tydligen också i vissa barnmatsburkar.

 

Hade varit OK för några månader sedan. Vaket av MGuidare att för säkerhet skull inte rekommendera epoxi. (Eng. Epoxy).

 

Man kan följa utvecklingen med de renoverade rören. Ska de bytas ut nu? Jobbigt för kommuner som hoppats komma billigt undan genom relining med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju stor skillnad. Går väl att analysera mängderna keminalier ur kranarna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. då får jag väl fortsätta med min vattensäck då. eller efterhand köpa en rostfri tank. tack för bra upplysningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också ett par säckar. Den första läckte i anslutningen och småningom i plastfolien. Köpte ny och försökte vara försiktig vi fyllning då säckarna inte tål trycket så bra, anslutningen är väldigt dåligt gjord. Trycket blir 1,5m vattenpelare ungefär och det är 0,15Bar. Kollar man vid fyllning att säcken bara fylls utan stående vattenpelare i fyllslangen spänns inte säcken ut vid anslutningen.

 

För att förhindra nötning i havssjö la jag säck nr2 i en segelsäck som fick ta första stöten. Det kan vara skarpa kanter i stuven. Glasfiber kan vara rätt vasst, som sandpapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde en ny integraltank i min motorseglare för några vintrar sen.

I den tidigare var stommen av plyfa som plastat med glasfiberlaminat av polyester. Dock hade man inte tätat ordentligt så att vattnet kom åt kanterna på plyfan och den bestod allt från lösa fanerbitar till jord.

Byggde upp en ny plyfastomme som plastades med epoxylaminat. Efter bygget gjorde jag ren tanken ordentligt med bl.a ett medel för vattenrening och sen tankar jag ju alltid komunalt vatten som är klorerat. 

Har också ett filter som är montert på slangen http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=673&artname=Vattenrening,%20vattenfilter&sok=vattenfilter

 

Det hela har fungerat perfekt för mig och jag har inte märkt några problem.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vattentanken.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/ny-integraltank.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/manlucka.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en vattentank till, placerad under en soffa i salongen. Den befintliga tanken är en integraltank byggd i polyester. Den fungerar utmärkt. Men jag gillar rostfritt och jag har möjlighet att svetsa också. Men integraltank är enklare så jag har tittat lite på några lyckade projekt och det är nog enklare. Dessutom utnyttjar man utrymmet till 100%. Den vettigaste metoden verkar vara att bygga upp en balja av plywood/polyester/glasfiber. Ett passande lock tillverkas också. Sen målar man tanken med epoxy. Det finns ett företag som heter Nils Malmgren AB som kan detta. Läs tex här: http://www.epotex.se/page/139/154/26

När lock och balja är epoxibehandlade limmas de ihop med samma epoxy. Sen förstärker man skarven utvändigt med polyerster/glasfiber.

Så här har man bla gjort i flera långfärdsbåtar och det verkar funger och hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där med att måla med epoxy tilltalar inte mig.

Jag skulle nog, som jag gjorde när jag byggde min integraltank, laminera ett par/tre lager väv utnpå plyfan. Fördelen med epoxy är att den inte luktar så som polyester gör, så jag kör med epoxy allt som som jag gör innomhus.

Nils Malmgren är ett bra företag, fast BILTEMS epoxy duger lika bra till ett betydligt lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi-allergi vill jag varna för.!

Dels om man redan råkat få Epoxiallergi, så har man råkat bli så överkänslig att man knappt kan var inne i utrymmen som har detaljer av epoxi. Och dessutom kan man då få sk allergichock om något sådant allergent finns tankvatten (även då väldigt små mängder) dvs om tanken skulle råka innehålla små epoxirester som emiteras till vattnet.

Risk att få epoxiallergi finns alltid så fort man hanterar epoxiprodukter som inte är helt uthärdade. Risker finns då främst via hudkontakt eller om man på annat sätt får i sig epoxi tex damm eller på fingrarna när man äter.

Undvik risken för expoxi-överkänslighet genom att skydda dig.

1. Alltid skyddshandskar när du blandar och laminerar (gärna dubbla)

2. Blanda alltid exakt rätta propotioner, och blanda noga så att allt blir uthärdat (ej uthärdade eller ej rätt blandade limkomponenter -härdare är betydligt farligare för hälsan än när det är rätt gjort och uthärdat)

3. Om man behöver slipa det som inte härdat ut eller är felblandat så använd då alltid både  andningsskydd och tät klädsel.

4. Och se för all del till att inte få det i magen. Skyddshanskar byts ofta och tas av och händerna rengörs noga innan man äter och dricker något, dessutom inte i samma lokal där du utför epoxiarbeten

Slutsats.

Jag skulle inte göra en vattentank i epoxi.....Rostfritt är bäst, dyrt ja... men det är också hällsan hos dig och ....kanske främst dina kära...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag gillar polyesterstanken och tycker om att jobba med det. Epoxy är mera ett nödvändigt ont. Men struntsamma, det viktiga är att gör man en tank med epoxy på insidan på rätt sätt så får en väldigt bra tank, perfekt skräddarsydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite om epoxi o dricksvatten och skulle avråda från detta med tanke på bisfenol-A-riskerna. Ett möjligt alternativ skulle kunna vara en epoxi- eller polyesterplasttank belagd enligt:

http://www.flowcrete.se/system/peran_dv/

Visserigen (ännu?) inte godkänt av Kemikalieinspektionen men väl av norska Folkhelseinstitutet för användning i dricksvattentankar.

Kan tillägga att i en tidigare båt hade vi en vattentank av polyesterlaminat. Den gav ingen som helst dålig lukt åt vattnet, men vad som har hänt i kroppen på lång sikt är vi lyckligt omedvetna om. Kanske gubben hade varit lite mindre grinig i annat fallwink. Hur som helst har jag inte hittat någon användbar information när det gäller polyesterplast i direktkontakt med dricksvatten.

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju polyesterplast Norpol 720-800 i sea sea katalogen.

Enl text till för tillverkning av vattentankar och formbygge ??

Menas det dricksvatten eller inte framgår inte men varför bygga vattentank om det inte går att dricka ?? 

Kanske är ett alternativ 

 

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa är epoxi no-no idag. Tyvärr är nog rostfritt eller aluminium det enda att bygga en anpassad tank i. 

Glädjande nog går den gamla glasfibertanken att använda som skittank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. då får jag väl fortsätta med min vattensäck då. eller efterhand köpa en rostfri tank. tack för bra upplysningar.

 

Om vattensäcken, som väl är gjord av PE-eller liknade plast, är i bra storlek.

Varför inte plasta en behållare som vattensäcken får plats i. Då får du ju ett bra stöd och skydd mot ev stickhål osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite om epoxi o dricksvatten och skulle avråda från detta med tanke på bisfenol-A-riskerna. Ett möjligt alternativ skulle kunna vara en epoxi- eller polyesterplasttank belagd enligt:

http://www.flowcrete.se/system/peran_dv/

Visserigen (ännu?) inte godkänt av Kemikalieinspektionen men väl av norska Folkhelseinstitutet för användning i dricksvattentankar.

Kan tillägga att i en tidigare båt hade vi en vattentank av polyesterlaminat. Den gav ingen som helst dålig lukt åt vattnet, men vad som har hänt i kroppen på lång sikt är vi lyckligt omedvetna om. Kanske gubben hade varit lite mindre grinig i annat fallwink_smile.gif. Hur som helst har jag inte hittat någon användbar information när det gäller polyesterplast i direktkontakt med dricksvatten.

Mvh/Sea Maniac

 

Den myndighet i Sverige som skulle ge godkännande för t.ex. dricksvatten är Livsmedelsverket. Dom utfärdar inga godkännande på ämnen, produkter, material o.s.v. Det är vattenleverantören som är ansvarig för att vattnet som kommer ur kranen ska vara tjänligt.

Hur många pumpstationer, rörkopplingar och andra delar som vattnet kommer i kontakt med på vägen är m.a.o. oväsentligt, vattnet som kommer ur kranen ska vara OK.

I andra delar av Europa finns godkännanden för tätningsmedel o.lyl. Man mäter hur mycket varje ämne eller material avger.  Om ett material klarar gränsvärdet kan det bli godkänt... sen är frågan hur många och hur mycket olika material och ämnen vattnet kommer i kontakt med på vägen.

 

Fullt uthärdade härdplaster avger inte skadliga ämnen om den inte upphettas till sönderdelningstemperatur, det är under härdningsförloppet och när det finns ohärdat material. Problemet är att få till exakt förhållande härdare och "lim"... Epoxi har svårt att härda full ut inom rimlig tid om man inte har möjligheten att höja temperaturen. 60-80 grader ett dygn ger säker härdning om blandningsförhållande och blandning är noggrant utförda.

 

Vattensäckar, plasthinkar mm. är gjorda av temoplast, ofta PE, PP PET eller liknande. Dessa är inte härdplaster och avger därför inte pga. en reaktionstid några ämnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en najad 34 med ingjuten tank på ca 250l i kölen i plast troligt vis polyester med någon vit färg på? Ska vi sluta använda den? Till dricksvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vattentank i polyester och vattnet är ganska ok. Nu brukar jag hålla mig till flaskvatten att dricka eftersom det är enkelt att ha i kylen.

När det gäller tank i epoxi tänkte jag som så att eftersom det börjar komma varningar så är risken att det kommer fler och att det kan gör båten svårare att sälja på sikt. Sätter man in en ny tank så är det bättre att skippa epoxi.

Grannar ha ett hus byggt av blåbetong, det var nästan hopplöst att sälja när man upptäckt farorna med radon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt i en vettig tank i lämpligt material och lättåtkomliga lätt demonterbara mansluckor så du kan tvätta ut tankarna med desinfekterande medel innan sjösättning.

 

Om du mot förmodan efter några år har ohärdad plastrest kvar så har du med stor sannolikhet tvättat bort detta rätt snabbt.

 

Uthärdad härdplast är inte jämförbart med Radon, som är en gas som bildas när radio AKTIVA ämnen sönderfaller.

 

När en härdplast har härdat finns inga reaktiva ämnen kvar.

Det är endast ohärdad härdplast som kan ge t.ex. kontaktallergi (eller den som är allergisk kan reagera mot)

 

Givet rostfritt känns självklart säkrast, då slipper du alla spekulationer.

Se till att göra det rengöringsbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt två tankar i vinylester. Det smakade plast några månader första året men sen har det fungerat bra i mer än 10 år.

Många äldre båtar har integraltankar i polyester utan problem.

Jag hade mjuka säckar innan men det var ett elände med infästningar i sjögång.

Det sparde många tusenlappar för mig att inte välja rostfritt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs, det var ingen koppling till radon, bara hur ev köpare påverkas efter olika larmrapporter!

 

Flaskvatten är ofta godare att dricka än tankvatten, den lilla lyxen kan man kosta på sig, vi pratar om kanske 2 liter per dygn.

 

Flaskvatten brukar fö renas med ozon vid tillverkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag behöva en ny vattentank skulle jag inte ens tänka tanken att mecka själv, utan istället köpa en eller två färdiga, t ex här ifrån http://www.cipax.se/rotationsgjutning/marina_produkter/vattentankar
Man får då en bra tank till vettig peng med servicelucka. Billigare än RF och aluminium, inga konstiga ämnen som lakas ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte man skall bagatellisera riskerna med BPA som bildas när ohärdad eller nyhärdad plast kommer i kontakt med div andra ämnen i miljön, som t ex de i en vattentank. BPA blir hormonlikt och kan ge oönskade effekter på organismen (passa er grabbar så ni inte får bröst och tappar lusten :o ). Inte bra för tjejer heller! Det tar lång tid att laka ur de ohärdade restmonomererna i plasten, så i mitt tycke lämpar sig inte vatten från en sådan tank som dricksvatten. Sen finns det ju andra skäl att inte dricka vatten från en tank som det växer bakterier i, även om man renar med tabletter. Bakterieprov i slangar och rörkopplingar skulle nog ge skrämselhicka. Jag instämmer i det som sagts tidigare att vatten på flaska är att föredra som dricksvatten som inte kokas. I matlagning/till kaffe använder jag vatten från tanken, men då utan BPA berikning :). I mitt fall är båten/tanken mer än 30 år (inbyggd tank som på Najaden ovan) och då räknar jag med att all BPA är utlakad. Däremot kvarstår bakterieproblemet, varför jag alltid kokar vatten till matlagning. 

Skillnaden mellan vattensystem i land är att vattnet aldrig står stilla längre stunder och att temperaturen sällan blir så hög som i en på båt på sommaren.

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att det är urlakat min båt är över 30 år

Och vi tvättade och byte slangar förra vinten,

Så vi fortsätter att använda vårat till förbrukning och har flaskor till drickvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...