Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
studiobtc

ta bort gamla namndekaler på båt

Rekommendera Poster

Hur tar jag enklast bort gamla namndekaler på en båt utan att skada gelcoaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är skrivet i plasttejp har jag gjort så att jag har värmt försiktigt med en värmepistol och dragit sakta. Tänk bara på att inte ha för hög värme på/värma för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också gjort så som ovanstående, men jag hade en hårtork som det var lite kräm i. Du märker när det blir för varmt, tejpen beter sig liksom på ett annat sätt då och förvarnar om gelcoaten! Sen var min tape ganska spröd vilket gjorde att man fick plocka bort den i småbitar. Men annars var det inga större problem.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigaste varmluftspistolen på JULA kostar 129 kr, klart värd att införskaffa. Man kan ha mycket nytta av en som båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en  miljonvarvare tryckluftsdriven, ser ut som en gummirondell äter upp all teflon plast som är påklistrat, förstör ingen lack eller gelcoat funkar kanon använt den flera gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårtork räcker, då är risken mindre att de blir för varmt. Har själv tagit bort gammalt båtnamn med en sådan och de va inga problem med de. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har jag testat...funkade överhuvudtaget inte på mina gamla snobblinjer, de var helt oberörda av den. Då täckte jag ändå över med plastfolie och lät det sitta i över ett dygn...luktar riktigt läbbigt också, någon syntetisk citron som gjorde mig smått illamående. jag har läst att andra haft framgång med produkten men det är ingen universallösning.

Värme med varmluftspistol är det enda som fått mina klisterränder att ge med sig när jag testade lite på ett hörn...kanske Biltemasprayen kan ta sista klisterresterna. Får testa det när jag får tid att ge mig på att ta bort resten.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med framgång värmt bort 20år gamla dekaler och stripes med värmepistol, rakbladskrapa och tvättat limrester med t-röd. Bakom mina dekaler kändes det som gelcoaten svällt en tiondels mm, fanns en tydlig kant där troligen limmet ingått äktenskap med gelcoaten! Fixades med en fantastisk våtslipduk,( Erlandssons brygga)  kornstorlek 4000, självhäftande för polermaskin som (dock 40:-st) ger ytan helt ny lyster med efterföljande polering!

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att det kan ha varit dekalerna som skyddat gelcoaten istället? Alltså att den gelcoat som inte haft dekal oxiderat/polerats/vaxats bort med åren.

På vår båt, som har rejält risig gelcoat (båten är över 40 år), så såg jag i våras plötsligt spår efter registreringsnummer! Solen låg precis rätt så två och en halv bokstav och en och en halv siffra skymtade genom att gelcoaten var blankare och utan mikrosprickor där klisterbokstäver/siffror suttit. 

Jag kunde hitta en tidigare ägare genom detta fynd! Tyvärr var han avliden.

Våtslipduken, kan det varit Abralon kanske?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara, kombinationen oxidering med efterföljande polering slipar så det kan vara detta som ger ``kanten bakom dekalerna! Och jepp Abralon var namnet, ger en fantastiskt blank yta! Har polerat upp en Ockelbo DC 21 tidigt 70 tal med gott resultat, var bara noga med att slipduken ej går torrt då är duken ganska omgående kass!

 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas Label off för att ta bort dekaler.

Mina erfarenheter:

- Nej, själva dekalen lossnade inte av Label off, det var ett ihärdigt petande medels värmepistol som var framgångsreceptet. 

- Och Ja, klisterresterna däremot försvann mkt effektivt med label off, där det var som värst krävdes dock mer än en behandling.

- Tålamod, klisterdekalsbortagning kan vara bland de tråkigaste som finns...

Anledningen till att jag använde Label off var att den är mild mot resten av båten, ville inte riskera att förstöra lacken (min båt är lackad, ej gelcoat).

Slutsats: För mig funkade värmepistol + Label off mycket bra, mina förutsättningar var dock lackad båt med dekaler som suttit i 4 år. Ett tålamodskrävande jobb där jag valde att lägga mer tid men med en mindre risk för skador. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man av med skuggorna i gelcoaten?

 

Tog bort ett namn på min båt, tog bort kvarvarande klister med klisterborttagare.

Efter det satt det som ett hologram efter den gamla texten i gelcoaten.

 

Slipade med 1200, 2000 våtslip och körde rubbing och polish men ser fortfarande en gulnad/skugga efter dekalen.

 

Var göra? :o

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem!

Tog SIXTEN -"tar bort omöjliga fläckar"!

Otroligt bra spray!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem!

Tog SIXTEN -"tar bort omöjliga fläckar"!

Otroligt bra spray!

Tog hem en båt från USA med dekaler, tog bort dekalerna utan problem med en skrapa för tex färgborttagning på fönster vilken jag oxå använder till att ta bort sikaflex, silikon mm, funkar bra. Efterbehandla med vax blir helt  ok resultat i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem!

Tog SIXTEN -"tar bort omöjliga fläckar"!

Otroligt bra spray!

Tog SIXTEN?

 

Har inte hört talas om det :)

 

Har Polerat båtar i många år men detta verkar lite konstigt.

Att det kan bli skuggor kvar efter ett klistermärke vet man, om det sitter i flera år.

 

Detta är lite mystiskt.

 

Dock försvinner det säkert när man sätter dit ett nytt namn så ögat får fokus på det istället :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort på mina båtar när jag tagit bort namn, dekaler och gamla snobblinjer.

Varmluftpistol på låg hastighet inställd lägsta temperaturen, värmer svävande över ytan/klistermärket som jag förväntas ta bort inom 1 minut, det ska värmas så att man ser att dom lätt börjar släppa längs kanterna, sedan gäller det att hålla jämn temperatur så att man får med klistret från båten och slippa behöva använda lösningsmedel. man kan även "dutta" med klistermärket som man tagit bort i klistret som blir kvar samtidigt som man värmer lätt på ytan. för att bleka gulningarna som ev. bildats bakom klistermärket så har jag använt oxalsyra som jag sprejat på ett antal gånger och det bleker otroligt bra  de gulningarna som finns på gelcoaten. Biltemas har en fälgrengöring som innehåller oxalsyra dock lite svag men den funkar också om man upprepar proceduren flera gånger. Efter det så våtslipar jag med 2000 och 4000 och sedan polera med fin rubbning och polish och vax. blir alltid osynligt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmluftpistol fungerar jättebra. På ÖoB har den föe 99:-. Duger bra till att ta bort klistermärken på båtar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en taperand runt skrovet strax under skarndäck.
Taperanden var delvist trasig.
Försökte med en massa olika alternativ att ta bort den.
Det som fungerade var aceton, köpte två burkar på Biltema.

Har inte märkt något på gelcaten efteråt.

Gjorde detta för ett par år sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...