Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
toaen

Basvaror

Rekommendera Poster

Med tanke på dagens skriverier om smör och gammalt kött/hållbarhet kom jag att tänka på vad för basvaror jag har i båten.

Vad har ni för basvaror i båten och vad skulle ni kompletera medför tex en veckas seglats?

Med seglats menar jag alla färder på sjön, även för de som inte har såndära vita tygstycken på en pinne, utan enbart kör med gjutgärnsgenuan. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag aldrig är ute en vecka så har jag endast två basvaror i båten: minst en rulle Bragokex och en flaska whiskey. Flaskan är halvfull och är samma flaska som jag köpte att ha i min Stortriss när jag köpte den för 15 år sedan! angel

Förhoppningen är att kunna åka ut med nuvarande båt lite fler nätter så jag ser fram emot att läsa om vad ni andra väljer för basvaror. Om jag får önska lite i Toaens tråd så blir det att även ni som inte har kylskåp kan delge lite bra tips då vi saknar denna bekvämlighet i vår båt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju just nu båtlös, men inte rådlös!

I båten brukar jag alltid ha kryddor, socker och salt. Brukar också ha pasta och  ris i någon form, kex, lite konserver med ex köttbullar, köttfärssås och dylikt. Hårt bröd, öl, vin, läsk och vatten, typ Ramlösa.....och det viktigaste av allt...chips eller salta pinnar! :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen fara så sjörullad som den är! Men låt inte denna tråd bli en alkoholtråd nu bara för att jag råkade nämna spritdrycken. Toaen är värd mer respekt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har också en flaska båt-prit. som hänger med år efter år.

Bullens, nudlar, kaffe, Oboy, pulvermjölk, mjukost (skrattande kon), knäckebröd, skorpor, och några paket bakeoffbagetter. Burkskinka, konserverade musslor och räkor, oliver, soltorkade tomater, permesan, konserverad majs, varma koppen,  Soppa, snabbmakaroner, sockerkaks mix, krossade tomater, färdig tomatsås, torkad köttfärs, Olja vinäger, marmelad. Fiskbullar och ravioli..saft. En massa godis, tablettaskar kexchoklad, skorpor kes. 

Kompletterar med ngt fryst kött, kassler, falukorv, rökt korv, mer konserverade grönsaker, färska morrötter, lök, vitlök, grötris (för att göra paella) smör, yogurth, müssli, lättdryck, smör som sagt...

tja det var väl allt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så känslig, även om jag har vissa bestämda åsikter i vissa frågor, tex att förare av stora och/eller snabba båtar skall va nyktra när de framför sina fartvidunder wink

Själv har jag ungefär det bassortimentet som Marrexxx skrev.

Nu är den båten jag har just nu utrustad med ett kylskåp som går både på 12 Volt och 230.Växlar över till 230 Volts-läget så fort jag sätter i landströmen. Kylskåpet står på hela tiden. Jag har alltid en flaska flytande smör/olja i båten. 

I min förra båt, Storfidran Santa Maria, Hade en tidigare ägar snidat ill en smäcker och fin kryddhylla för tvåolika storlekar påkryddburkar. Den var välfylld och det var det bara Santa Maria´s kryddor som fick förekomma. I min nuvarande båt duger vilket fabrikat som helst.

I Santa Maria fanns ett lite svåråtkomligt skåp där det fick plats 6 burka som det tidigare hade varit Gevalias frystorkade kaffe i. Hade pasta, ris, vetemjöl, socker, potatismjöl och en burk med en blandning av jordnötter, russin och dajmkulor. Trotts att jag försökte ställa den burken längst in var det den som alltid tog slut först.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att alltid kunna fixa till något att äta, som är gott har vi alltid ris o pasta, krossade tomater på burk, gul lök och konserverade champinjoner.

Lätt att slänga ihop en tomatsås och sedan servera ris eller pasta till.

Mjukost i tub är bra att ha, den behöver inte förvaras kallt. Inte ens när den är öppnad. Kex eller knäcke att kleta ut mjukosten på kan oxå vara bra.

Har man ägg ombord så kan man enkelt göra en omelett och använda mjukosten som smaksättare.

Ovanstående är vad vi kallar nödproviant och skall alltid finnas ombord. Att det dessutom finns kryddor och salt är mer eller mindre självklart.

För att vara ute en vecka i skärgården; gör en veckomeny och gör inköpen utefter den listan.

Glöm inte att ta med fiskekrok och rev, så kan du alltid (förhoppningsvis) få upp lite färsk fisk att lägga i stekpannan eller på grillen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...