Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bregott_22

Som smör i solsken

Rekommendera Poster

Varför denna fråga?

I båten har jag alltid en flaska flytande smör med nån oljeiblandning. Man kan ju få en och annan makrill och stekt spralfärsk makrill är aldrig fel. Att alltid ha dill är ju ett problem. Det borde finnas flytande smör med dill. wink

 

I båten har jag rationaliserat bort smör/margarin för att ha på smörgåsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo dillen är ett problem. Det är ju den som gör att man blir dålig dagen efter kräftskivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bara dillar - det har jag aldrig märkt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skrivit så länge som jag gjort, och dessutom är uppmärksam känner man till att signaturen Bregott - som frågar om smör denna gång - inte gjort sig känd för sina seriösa inlägg. Jag tog mig därför friheten och ballade ur lite.

Har du problem med det, anmäl mitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan jag säga?

Ibland har olika personer olika uppfattning om hur man kan uttrycka sig, då är det inte upp till enskild medlem att avgöra vad som är rätt eller fel. Om någon blir påhoppad, då är det såklart den påhoppade som avgör var nivån bör ligga, men detta är inte riktat mot någon person.

Så, nej.

Jag avser inte att radera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så sant.. Toan, att folk aldrig lär sig att använda färsk dill. 

När det gäller matfett. I båten har jag teflonpanna så det går inte åt så mycket smör att steka i. Har en flaska rapsolja till sallad och mat.  Men på brödet kör vi smör, det håller bra även om det är varmt. Brukar köpa ett halvkilo dela det i två bitar och frysa den ena så får den fungera som kylklamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blushJag tillhör den kategori människor som tycker det är kul om man kan ta ut svängarna ibland, varför ska allt vara så gravallvarligt, i forumet personligen tycker jag att det är lite roligare här om det inflikas nåt kul mellan alla inlägg. Det är väl ingen militär flottbas vi är medlemmar i med militärdisciplin eller ?cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bregott har några fördelar gämfört med de andra kemiska produkterna man kan ha på smörgås.

+ Det går att steka med det

+ Blir inte så löst lika fort som andra alternativ om det står framme

+ Om det smälter för mycket så återfår det konsistensen om man kyler det igen ( de sk lågkallorialternativen kolapsar helt och blir till en eländig sörja)

+ Faktiskt rätt gott också

Dock osäker om det går att ha till rövfett, har aldrig provat!  Ingen erfarenhet på det området!

Edit pga att inlägg ovan försvann !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara har en liten aning om vad margarin innehåller så hade nog svaret varit självklart.

Bara det att margarin egentligen är en grå äcklig sörja som kräver stabiliseringsmedel och färgämnen för att se aptitligt ut avslöjar ju det hela lite.

 

För er som inte orkar läsa så mycket:

http://matfusket.files.wordpress.com/2010/05/margarin-11.jpg

 

För er som orkar läsa:

http://matfusket.files.wordpress.com/2010/05/margarin-11.jpg

 

Matkrig har fått en helt ny innebörd nu för tiden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 2013? Jag vägrar smörja in hans fotsulor överhuvudtaget! :-)

 Om någon känner sig manad kan kanske Arméns hudsalva vara ett alternativ?

Vill minnas att den även fungerade som pålägg när det knep? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omregleringen av Apotektsmonopolet har ju fört med sig en del konsekvenser.

Fast det mest som folk irriterar sig på beror inte på att det är olik företag som driver de olika apoteken,utan på andra faktorer/poliktiska beslut för att spara pengar för statskassan. 

En konsekvens är att det är bara Apoteket AB (det gamla Apoteksbolaget) som säljer den gamla Försvarets hudsalva

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=235238

Sen har de övriga apotekskedjorna tagot fram egna  liknande produkter. Tex.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kronans-droghandel/pressrelease/view/kronans-droghandel-lanserar-kronans-hudsalva-618601

http://www.apotekhjartat.se/artiklar/apotek-hjartats-hudsalva/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag likt Tommy/Toaen ibland märkt av ett behov att kunna steka en nyfångad makrill direkt i båten, detta då med ingredienser/medel som redan finns i båten och som helst inte härsknar eller förstörs under en hel säsong (trots avsaknad av kylskåp).



Har till den ändan provat litet olika varianter, exempelvis färdigköpt dillkrydda bestående av torkade men ändå gröna strån som befunnits bättre än inget. Torrmjölk att blanda med vatten för traditionell skysås smakade mest socker och ratades därför. Spenat skulle jag behöva för muskelstyrkans skull, men kan i ärlighetens namn avstå.:)

Finns det nånstans konserverat stekfett i lagoma småburkar i händelse av oväntad fiskelycka?

Konserverad makrill i tomatsås finns ju och klarar hela sommaren? (Försvarets hudsalva i all ära, men men.)

Ps. Har du som läsare nånsin besökt en gravplats där nån jäkel har stulit gravljuset så kan det vara en driftig kråkfågel. De flyger upp med ljuset och släpper för att krossa och komma åt innehållet på samma sätt som förknippas med måsfåglar gentemot skaldjur, har själv bevittnat detta vid flera tillfällen. Parafinprodukter är nog inte giftiga, men knappast heller aptitliga. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den båten jag har just nu utrustad med ett kylskåp som går både på 12 Volt och 230.Växlar över till 230 Volts-läget så fort jag sätter i landströmen. Kylskåpet står på hela tiden. Jag har alltid en flaska flytande smör/olja i båten. Dillen är torkad på burk. Fast är man ute och seglar några veckor kan man ju ibland lyxa till det med färska kryddor.

I min förra båt, Storfidran Santa Maria, var det bara Santa Maria´s kryddor som fick förekomma. I min nuvarande duger vilket fabrikat som helst. Det är upp till kocken.wink

Mjölksås var det länge sen vi hade till makrillen och varken spenat eller rabarberkräm blir det heller. Lat som jag är serveras det pulverpotatismos till.

post-945-1394237371,3762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vill äta en nyfångad makril stekt i margarin?

För sådant finns bara ett alternativ, smör.

Knappast det härsknar under en helg på sjön.

Alternativ till kylskåp är gamla vägen med isblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde en del

 

Jo dillen är ett problem. Det är ju den som gör att man blir dålig dagen efter kräftskivan. (Thomas99)

Du bara dillar - det har jag aldrig märkt.   (Toaen)

 

Under 2013? Jag vägrar smörja in hans fotsulor överhuvudtaget!

Om någon känner sig manad kan kanske Arméns hudsalva vara ett alternativ?

Vill minnas att den även fungerade som pålägg när det knep?

(labbibia)

Påhopp då han tror han vet vem 2013 är.

 

Själv anser jag Margarin och Vaselin tillhör samma grupp. Båda är olämpliga som föda.

Vaselin är bra på båtar för att skydda elektriska komponenter med. Inget för matlagning vilket inte margarin är heller.

 

Men som kossor skrev

Jag tillhör den kategori människor som tycker det är kul om man kan ta ut svängarna ibland, varför ska allt vara så gravallvarligt, i forumet personligen tycker jag att det är lite roligare här om det inflikas nåt kul mellan alla inlägg. Det är väl ingen militär flottbas vi är medlemmar i med militärdisciplin eller

 

Vill man vara gravallvarlig kan man läsa dödsannonserna eller Maringuiden.devil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2013: Om vi äntligen kan hålla oss till ämnet så tycker jag din liknelse med vaselin är en efterhandskonstruktion som haltar betänkligt. Visserligen används ofta nickel som katalysator - dvs det förbrukas knappt i härdningsprocessen. Nickelhalten filtras ändå ner till under en på biljonen. S.k. transfetter är omdiskuterade men det är ett godkänt livsmedel. Det krävs i.o.f.s. kylskåp för att det inte skall rinna så jag kör med bregott för stekning och på mackorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar ha matolja med oss typ olivolja, funkar bra att stryka på lite under ostskivan, och den behöver inte kylas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor: Jo, olivolja är nog nyttigare än de flesta andra matfetter. Smakar kanske inte lika gott på mackan men man vänjer sig säkert lätt.

Får rätta mig angående nickelhalten, skulle skrivit 10 parts per biljon som betyder 10 delar per miljard. Men säger man däremot biljon på svenska så menas väl tusen miljarder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa smörgåsen. Oftast bara massa kolhydrater som snart gör dig hungrig igen. På så sätt slipper man även besväret med smör till brödet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2013: Intressant tanke, smörgås som tilltugg vid fikapauser har liksom helt oreflekterat hängt med sen annu dazumal för min del. Brukar i.o.f.s. köra med nyttigt osötat och hållbart fullkornsbröd av värsta masonitskive-modell, men ibland även nybakat och rent av varmt vetebröd typ fralla när tillfälle gives.

Men vad skall man ersätta med, måste vara lättfixat och gå någorlunda ihop med kaffe?


[Till saken kan nog höra att jag råkar tillhöra den lilla (avundsvärda?) minoritetsdel av befolkningen vars aptit inte överskrider kaloribehovet, brukar faktiskt rätt ofta möla köttbullar för att typ inte försvinna helt och hållet. :) Så för normalbefolkningen gäller nog andra villkor, kemiskt tapetklister typ härdat margarin kan nog statistiskt sett faktist vara nyttigare då fetma ju är ständigt aktuellt, nåt sånt?)

Ps. hehe, gud vad jag hatar svettiga ostmackor! Alla tänkbara alternativ kommer därför att välkomnas och tas på fullt allvar. ;-) (Bregott är väl f.ö. till ca 70% smör, inte margarin, det är därför det håller sig bredbart (inte flytande) utan kylskåp men också är bredbart (inte stenhårt) kylskåpskallt. Rent hundraprocentigt smör färdigförpackat i bekvämt tät och liten plastbalja finns väl f.ö. inte?) Tillägg ... Peter; förstår du kanske bättre nu hur onödigt det kan vara med slipprigheter särskilt i mattrådar?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår och förstår...

Fruktansvärt tråkigt forum får man om detta skall vara nivån på trådarna - att navelskåda banala saker som olika smörgås-smet utan att tillåta att man skojar lite... det är i allafall min privata åsikt. Det är vad som dödade fendern.se, för där är det numer dödare än de djupaste delarna av Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig yes utsvävningar inom rimliga proportioner måste / bör tillåtas, en rolig historia el dyl i en tråd gör den läsvard, ett forum som styrs med militärdisciplin upphör på sikt att fungera. Ser bara mina ungdomar hemma här på sina forum, hade en diskussion hemma med dem och de är av den uppfattningen att lite humor livar upp en trist stämning ibland. Nu får jag väl skäll för jag tycker som jag tycker men faktum kvarstår ........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bredgott på mackan, smör till stekning och olivolja på salladen. Aldrig olivolja till stekning -den mår inte bra av upphettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...