Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Shas

110 volt maskiner

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Har en båt med 110V system och försöker  nu få fatt i lite elprylar till denna. Båten har elverk så jag vill inte konvertera till 230. Har letat mig tokig på nätet men för det första framgår det inte om det är en 110V maskin för det andra levererar de inte till sverige. Skulle helst vilja köpa allt från samma ställe är det någon som kan rekommendera något bra alternativ.säg inte Ebay utan något varuhus....



Vill ha tag i en brödrost, kaffekokare, vattenvärmare, elvärmare och förmodligen några andra prylar när jag tänkt klart.

Mvh  // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amazon.com har det mesta. De har leveransspärrar för olika länder men de verkar inte vara vidare konsekventa med vilka varor som spärras till vilka länder så man får prova sig fram.

Förövrigt finns det massor av varuhus på Ebay som använder Ebay som sitt skyltfönster, alltså inte bara hemmapulare som säljer ut sina gamla prylar efter garagerensning. Särskilt Asiatiska företag använder sig av denna säljmetod.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av att hitta nåt att köpa som inte hör till mainstream är att inget utbud finns.

Skulle en gång ha en bergssprängare till kören att spela i och ur och inga såna fanns att köpa. Det var innan bergssprängarna blivit populära även om behovet och tekniken fanns. Små röstsvaga apparater var det och man fick lyssna med örat nära.

Jag skannade hela marknaden men nada. Efter nåt år hittade jag en ganska kraftig apparat som vi köpte till Electroluxkören på Lilla Essingen och alla var nöjda. Fem sex år senare fanns bara såna apparater jag var ute efter och med röstresurser mer än vi önskade.

Samma med bilradio med bandspelare med inspelningsfunktion. Inga såna fanns när jag kollade för ett antal år sedan.

Det som inte 95 % av kunderna köper säljs inte. Det blir ingen lönsamhet i det udda behovet tyvärr. Det har jag lärt mig. Sånt blir special och får tas hem särskilt.

Kan finnas nån specialbutik så ge inte upp. Det kan finnas två-voltiga grejer ibland.

Annars en transformator, det funkar ju också men blir en tung pryl. Man kan vända en 230/115VAC och köra den baklänges t.ex.

Annars be nån köpa hem från Ebay. Det blir ju billigast. 

Bra presenter från nån med Ebay i blick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Vad har du för elverk?

Ganska många elverk går att koppla så att dom levererar 110 eller 220. Kan vara värt att kolla på.. du har ju säkert varmvattenberedare osv med.. men det behöver inte vara speciellt svårt att konvertera till 220.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra 220 till uttagen i stället. I regel så ligger alla uttag på samma linje så det är inte så märkvärdigt att dra 220 till dessa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. Ha ha ha. Missade nog elverket på något underligt vis :)

 

Som redan skrivits. Montera en trafo 110/220 efter elverket

 

På 400.an jag hade tidigare fanns mängder med 110V grejer

Hade givetvis en trafo 220/110 på landströmmen. Före trafon drogs kablar som kopplades ihop med en svitch som kopplades till slingan för uttagen vid landströmspanelen. En trafo 110/220 monterades från elverket som kopplades till ovan svitch. Därmed fick jag alltid 220V i uttagen och kunde samtidigt använda 110V prylarna med elverket ingång eller landström inkopplat.

Mao kunde sambon köra med centraldammsugaren samtidigt som jag blandade en drink i mixern. Eller var de tvärtom? :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg, nu gällde det at göra det så enkelt som möjligt. Jag håller på att dra ett parallellt 230 V system även om jag inte tänker koppla in detta nu...

Så i nuläget vill jag göra det enkelt för mig dvs köpa 110V prylar..

Så frågan kvarstår...

Dock kan det vara intressant att veta vilken transformator 100V till 230 som du använde och var fick du tag i den ?

 

Mvh // Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjör om gjör rätt brukar ju i förlängningen va det enklaste:) Kostnaderna för 2 trafos e nog inte långt ifrån kostnaden att konvertera hela systemet, till 220v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på den tiden jag sålde trafos. Hade en lindareverkstad som byggde fulltrafos åt mig

 

Som Berra skriver så kan de många gånger vara mest ekonomi i att byta ut allt till 220V. Det gjorde jag i min senaste båt.

Vad har du för 110V prylar i båten som du använder idag?

 

Att dra ett parallellt system känns lite Kalle Anka för mig. Den dagen du säljer båten kommer köparen reagera på detta. Jag hade tänkt. Vad är det för skojare som dragit ett till system när det redan finns ett befintligt och undrat hur det är med resten av båten. Sen hade jag åkt därifrån och letat annan båt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska beställa från USA så kan du ju använda dig av t.ex Jetcarrier. Fungerar utmärkt tycker iaf jag. Ofta skickas varor fraktfritt inom USA, så jag tror inte det blir mycket dyrare att skicka via Jetcarrier (eller liknande företag). Dom tar hand om allt, grejorna kommer oftast till dörren, tullade och momsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men.. är det speciellt mycket jobb att byta till 220 egentligen?

Byta uttag och alla förbrukare. Kablar behöver man väl knappast byta då den enda skillnaden är kvadratarean eller?

När det gäller elverk så kan man som sagt koppla om en hel del av dom så att man kan få 220 ur dom. 

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sea Ray 400.an jag hade var det inget alternativ att byta ut 110V prylarna. Två st AC/värme, centraldammsugare, spishäll(byttes tillgasol senare), micro, drinkmixer(inbyggd i bänkskivan), varmvattenberedare, batteriladdare, mm

 

På Baylinern så slängde jag ut AC/värme och sen var det att byta ut varmvattenberedare och batteriladdare. Spisen byttes till gasol

 

Har man en 110V kyl så skall den ALLTID köras på 12V. Kör man den på landströmmen så har den sämre effekt pga fel hertztal. Detta gäller visserligen alla 110V förbrukare

 

I Baylinern hade det bara vart korkat att sätta in en trafo. Visserligen något billigare just då men förr eller senare så går 110V förbrukarna sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Jonte, visst kan du förmodligen strunta i att byta ut kablarna, den diskussionen har det förts livliga debatter om. Jag gillar dock inte denna dragning vilket gör att jag medans jag ändå har rivit ner hela inredningen passar på att göra en förläggning som jag känner mig tillfredställd med och som jag med säkerhet vet uppfyller gällande standard.

Därför har jag plastat fast vp-rör lägs skrovsidan och fram till varje utag så att jag när och om det blir dags att konveretara båten till 230 går åtminstånde det enkelt att byta ut utagen. Därefter har du batteriladdaren, varmvattenberedaren mikron elverket



rören måste jag ändå sätta dit då jag måste få fram laddning till batteriet fram styrning till bogpropeller mm

Dessutom går det ju åt en skyddtranformator i en 230 lösning också för att undvika galvaniska strömmar

 

Mvh Shas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mao kunde du bara bytt ut varmvattenberedare, batteriladdare och mikro så hade det vart klart. Samt ändra elverket till 220V.

Min åsikt är att du krånglar till det. Smidig lösning var det du efterlyste. Får även uppfattningen att du tänkt behålla båten ett tag så varför inte göra den bästa långsiktiga lösningen.

De befintliga kablarna i båten är det absolut inga fel på.

 

Kostnadsmässigt ingen större skillnad att byta ut ovan delar kontra köpa en trafo. De begagnade prylarna säljer du på blocket och gläds sen åt att du har nya grejer som kommer hålla länge samt aldrig strul med att säkringarna går i stolpen när man skall koppla in landströmmen vilket man ofta får med trafo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Shas.

Fattar inte riktigt. Du vill fortfarande ha 110V maskiner fast du plastat rör för nya kablar för framtiden?

 I så fall är mitt förslag att du kontaktar någon som skall till USA på en veckas semester eller så. Var fräck och fråga på flyget, nja...nä.... men nästan....fråga...fråga...elwer nån kusins moster som skall åka...

Sedan kan den personen köpa på första bästa Walmart butik de  maskiner du behöver. De är så billiga så man behöver inte tänka på garanti eller så. Kan inte väga så många kilo.

På den tiden datorer var nytt, början på 80 talet, så köpte jag en av de allra första 3,5 hårddiskar som satt på en sk helkortsplats i en vanlig stor bords PC. Det var inte ens halva priset mot i Sverige. Så min kompis blev glad. Det kostade mig ett intressant besök i en stor datorbutik där jag gick och dräglade i timmar nästan.

Så kolla den vägen. Du kan ha tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Kalman !

 

Förstår att du inte riktigt hänger med då all info inte riktigt framgår ;-) Jag håller på att installera en bogpropeller.. Det för med sig att jag ändå måste dra kablar. Därför har jag plastat fast 4st 20mm VP rör för att få till laddning styrning mm Jobbet att skruva dit 4st utag 230V och dra kabel till en central plats är ett merjobb på 1timme och det känns idiotiskt att inte göra detta när allt är isärplockat

 

Utagen sitter dolt monterat bakom diskbänk och i förpiken Inne på toaletten blir det bara ett tomrör







Någongång i framtiden kanke man får för sig att gör en helkonvertering men som sagt inför denna säsong känns det viktigare att få dit bogpropellern, akterspelet... Och blir det tid över värmaren  

Ha det // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig Capitain !

Hmmm.... Manöverpaneler, säkringar, elskåp mm mm. Om du dessutom konverterar från amerikansk standard till europeisk standard är det andra färger på bland annat jorden.

Lägg därtill det faktum att du väsentligt ändrar båtens förutsättningar vilket gör att du får problem med godkännande mm

Ja jag vet paragrafrytteri men skulle något hända i en eventuell framtid så gäller det att ha torrt på fötterna..

Så min slutsats är att helt enkelt är det inte... däremot är det inte svårt att få 230V i utagen

Ha det // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men stopp å belägg Shas.

Hur gammal är elinstallationen i din båt? Det är världsstandard på att jordkabeln skall vara gul-grön sedan 80 talets början om inte tidigare. En del asiater har kört med bara grönt ett tag. Nollan är reserverad för färgen blå. Jag bara undrar, hur är det i så fall i din båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missat ditt inlägg angående jorden... Menar du att det är världsstandard med gul/grönt. Ok jag har inte öppnat kontakterna möjligt att jorden är gulgrön där men på jordplinten är det gult, om det nu inte finns två förstås

Båten är en 06:a

Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har en likadan båt dvs Chaparral 276, jag orkade inte krabba med 110 volt, förövrigt vem vill köpa en båt med 110 volt?

Jag konverterade över till 220 volt med hjälp av en elektriker, det jag fick byta var varmvattenberedaren, micron och spisen, det mesta andra var klart för 220 volt. Har även satt in en converter på 1200 watt med riktig sinusvåg.

Fungerar klockrent nu, har även monterat in en sötvattenkylning när jag fick båten.

Hälsning

C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på prylarna du köper, ofta står det 100 - 230 volt, då funkar de att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...