Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
pogona

sjösäker?

Rekommendera Poster

Hej!

Vet inte riktigt om det här är rätt plats att ställa frågan på, men hur blir en båt sjösäker?

Jag funderar på att bygga en liten motordriven katamaran. Och jag har två kriterier, den ska vara säker, och den ska vara så lättdriven som möjligt.

Att den ska vara säker menas att man ska kunna åka med den, även om det går lite sjö, och med lättdriven så vill jag att den ska gå så snålt som möjligt,(låg fart gör mig inget!) Det ska alltså inte vara någon racer, utan den ska mer kunna puttra omkring i ett par knop.

Jag har tittat på de här pontonerna:

http://www.blocket.se/stockholm/Nyhet_flytpontoner_42777798.htm?ca=18&w=3

Och om ni tittar på bilderna så har de byggt som en katamaran/flotte Hur säker är den modellen, krävs det plattvatten för att man ska kunna köra, eller är den säker tror ni?

 

mvh

ps. Storleken på bygget kanske avgör något, jag hade tänkt mig 4-5 meter långt och ca 2-2,5 meter brett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt känns det som; ju bredare desto stabilare. Men ju bredare - desto mer vikt. När det kommer till sjögång så skär ju vanligt V-format skrov vågen i tu och låter svallet fara fritt på sidan, med en låg katamaran kommer du att ha 50% av detta klyvsvall upp i den flata undersida mellan pontonerna. Jag har själv en lättdriven trimaran-HT vars största konstruktionsmiss är att framrutan skakar ur sina fästen när sjön slår upp i sig själv på detta viset. Det kanske inte gör båten mindre sjövärdig - men färden blir helt klart ruffare.

Problemet är inte lika stort med små segelkatamaraner då man helst färdas på en ponton --> beter sig som ett vanligt skrov. Men två anledning till att de inte är täckta hela vägen fram i fören, utan har någon meters spann där fram som är nätat, är dels vikten men också för att inte bygga in ett motstånd i att sjön spolas upp under båten.

Sammanfattnignsvis; du kommer inte att kantra och du kommer åka lättdrivet - dock risk för stötigheter när det börjar gå sjö på dina farvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösäker på det sättet att den inte sjunker oh att längre färder inte blir aktuellt.

 

Kul vårprojekt.

 

Lägg pengen på tillbehör och snik till dig några tunnor. Ställ dig på kö hos några mackar där du kan få gratis flytkraft.

 

Med ett Optimistsegel har du framdrivningen ordnad utom i motvind. Ordna ett par sidobord och ett roder. Plasta till två förtrianglar framför tunnorna. Spänn fast allt med snören på altanen. Tunnorna borde också gå att plasta ihop till långa skrov.

 

Synd jag inte är femton år. Låter så skojigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...