Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mcmagnusson

Hjälp med frågor ang. båtmålning.

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte i somras en Örnvik 510. Första båten för mig och den var i behov av lite uppfräshning.

Jag har börjat grejja med båten nu och jag har tänkt att måla om den. Har nog tänkt att måla i stort sett hela båten invändigt/utvändigt.

Mina frågor är:

Jag vill måla om båten inuti då den är rätt tråkig i färgen, tror det är orginal lite gråaktig med såna där svarta prickar/flakes i färgen.

Jag skulle vilja ha en färg som är matt/halvblank vart kan jag införskaffa en sådan färg som är ganska tålig av sig?

Ovanpå båten ska man använda sig av topcoat då? Är det svårt att måla med? (är hyffsat händig)

 

Sista frågan är på undersidan av båten. Skulle man kunna måla bottenfärg överallt där? är lite osäker på om jag kommer kunna få till det snyggt med vattenlinjen annars. Och har nog inget emot om det bara skulle vara enfärgat?

Är biltemas bottenfärger bra?

Finns det några bra guider för en sån som mig som ska måla sin båt för första gången?

Mvh

Joakim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PBä har under åren haft artiklar om detta:

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20101123/budgetmalning-for-liten-bat



Redig.:  Hmm..  länken tycks inte fungera /vara tillåten. Gå till sajten, klicka 'arkivet' och gå ned listan ca halvvägs:

Budgetmålning - liten båt

En stor del av Sveriges båtbestånd består av mindre plastbåtar. Med tiden blir friborden tämligen anfrätta och i behov av en uppfräschning. Här visar vi hur man ger en 6-meters segelbåt ett nytt liv för under tusenlappen och med mindre än två dagars arbetsinsats.

Artiklar Redaktionen, 2010-11-23 12:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att snåla inte när det gäller underarbetet (slipning, spackling) detta är A&O.

Sedan när det gäller val av roller och pensel om du inte tänkt spruta så snåla inte här heller.

Använd en kvalitétspensel och rätt typ av roller.

Om du skall måla skrovsidor utvändigt så kan man läsa råden som kommer ifrån International / Hempel eller andra kända tillverkare även om dom har för avsikt att måla med t.ex biltemas 2-komponents färg.

International och Hempel har ofta råd/tips broschyrer som du kan finna i olika färg/marinbutiker som säljer deras färger. Läs lite i dessa broschyrer innan du börjar.

Internationals videos hur man målar skrov med 2-komp Perfection (mitt val på min Crescent 495 HT)

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/ask-the-experts/video-perfection.aspx

Sedan finns en uppsjö av videos på t.ex youtube där du kan få tips och se hur man kan eller bör jobba.

Fler videos

http://www.youtube.com/results?search_query=Paint+boat+topcoat&oq=Paint+boat+topcoat&gs_l=youtube-reduced.3...1025673.1031771.0.1033211.18.18.0.0.0.0.122.1214.16j2.18.0...0.0...1ac.1.cHtEEvS9zMk

Bra guide från Praktiskt Båtägande som summerar det hela:

http://www.de-ijssel-coatings.se/sites/default/files/docs/praktiskt-batagande-mala-baten-med-rulle%20.pdf

Lycka till !

post-10017819-1394237371,0676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Nu har jag lite mer kött på benen. Jag har en annan fråga.

Under själva gålvet man går på så är det ett till golv där vattnet samlas som länspumpen sedan kan ta hand om. Där länspumpen sitter är det en öppning bakåt så att vattnet kan rinna längre bak än pumpen. Altså kan det rinna under själva brunnen o allt där bak. Om jag känner där under så är det någon typ av skumbal och den är helt klenig och blöt på undersidan.

Min fråga är ska den öppningen vara där orginal på en örnvik 510 eller är det en skada? Är det någon fara om man sätter igen den öppningen? eller finns det någon anledning till att det är så?

 

tacksam för svar.

 

(kan inte alla namn på alla delar på båten men jag hoppas att jag kunde göra mig förstådd)

post-10022929-1394237372,3568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis som du en öppning längst bak för länspump, hade låtit det bakre hålet vara kvar och nyttjat det för länspump. Det främre rektangulära hålet kan du plugga igen skulle jag gissa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är inte det, utan om den öppningen bakåt emot akterspegelhållet ska vara öppen så. Man känner en stor skumbal om man sträcker under handen där som är helt klibbig av alger tänkte om man kundte täppa igen den avlånga öppningen eller om det ska vara så? Bifogar en ny bild så kankse det syns tydligare.

post-10022929-1394237399,2603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...