Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jokar

Identifiera plast

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har läst på och förstått att polyester är billigare men inte fäster på epoxi. Epoxi fäster på både epoxi och polyester.

Men då är det väldigt relevant vad jag har för något från början. Jag ska förstärka förpikens tak på min maxi77 från 1974. Vad är använt tidigare, epoxi eller polyester? Det är övermålat så jag kan inte se ev. färgskillnad på plasten.

 

Dessutom läste jag något annat, gammal polyester (1974 borde räknas som gammalt) är svår att fästa ny polyester på.

 

Vad säger ni? Erfarenheter och råd mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla äldre massproducerade plastbåtar är byggda av polyester. Finns säkert undantag, men Maxi är inte ett av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lilla jag hört och sett om att laga polyester (även 40 år gammal) säger att det inte är några problem. Någon som vet något som jag inte vet? wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Jokar. Maxin hade polyester. Det flesta säger det går utmärkt att lägga på nytt. Billigast. Man får nog slipa och tvätta rent. Aceton.

Men jag är epoxigubbe.Jag skulle bara tvätta av och sedan använda epoxi. Det fäster på allt. Delaminerar inte som polyestern kan göra om man har otur. Sedan blir epoxin starkare i fogen är träet man limmar. Limmar man bitar som inte  passar ordentligt så fyller epxin ut fogen och är lika stark ändå. Den behöver heller ingen limpress. Till skillnad från andra så anser jag Billiga temas epoxi duger gott för små reperationer i båten.

Stå inte å andas inn gaserna när du blander och limmar. Ut i luften snabbt och inget klet på handen. Räkna med att kasta pensla roch sånt efteråt. Det är svårt att tvätta rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Vad menas med limpress? Det är innertaket som ska plastas eftersom det sviktar, om jag kletar på polyster och trycker dit glasfibermatta, håller det sig där då? Eller måste jag ha något som pressar upp på taket? (Hur får jag i så fall bort det efteråt, tex plywood på skivhiss)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men om rufftaket sviktar... det är ibte så att däcket har delaminerat i sandwichen? Att du fått in vatten? För i så fall har det ingen större effekt att plasta i rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...